با دیپلماسی دولت تدبیر و امید:

قنات های زارچ و حسن آباد یزد به ثبت جهانی رسیدند

با دیپلماسی دولت تدبیر و امید و همچمین تلاش های مدیران استان،علی رغم کارشکنی های گسترده برخی کشورهای عربی٬ دو قنات زارچ و حس آباد به ثبت جهانی رسیدند.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک، سید محمدرضا سیدحسینی٬ معاون عمرانی استاندار یزد  با اعلام این خبر مسرت بخش برای میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خوشبختانه بعد از سال ها تلاش و علی رغم کارشکنی گسترده برخی کشورها و لابی و هزینه مستمر آنها٬ سرانجام با اقدامات مختلف مسئولان در بخش های مختلف٬ دو قنات تاریخی زارچ و حسن آباد به ثبت جهانی رسید.

سیدحسینی افزود: سازمان جهانی یونسکو این دو قنات تاریخی را فهرست آثار ملی خود ثبت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قنات زارچ با عمق ۱۰۰ متری مادرچاه آن٬ و با توجه به این ویژگی شاخص و طولانی بودن از سال گذشته توسط میراث فرهنگی مراحل مرمت آن آغاز شد و مسیرهای مختلف آن که مسدود شده و بعضا در برخی نقاط محل دفع فاضلاب بود٬ مرمت شد و آب به داخل آن سرایز کردیم.

سیدحسینی افزود : قدمت این قنات به عنوان یک قنات دو هزارساله و یکی از کهن ترین شاهکارهای تمدن بشری در آبیاری و آبرسانی شهر یزد قابل توجه است .

معاون عمرانی استاندار یزد ادامه داد : هدف اصلی از تأسیس قنات زارچ بهره برداری از آبهای زیرزمینی جهت مشروب ساختن اراضی کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز این کارآیی را دارد .

به گفته سیدحسینی ٬ این قنات درسال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

این مقام مسوول درباره قنات حسن آباد نیز گفت : این قنات ۷۰۰ساله دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که حجم و کیفیت خوب آب آن مهمترین شناسه آن است .

وی افزود: قنات حسن آباد که از ارتفاعات غربالبیز سرچشمه می گیرد تغذیه کننده آب انبار اروک٬ آب انبار نو مریم آباد و آسیاب آبی حسن آباد مشیر و باغات و کشتزارهای حسن آباد است ضمن آنکه در شهرستان مهریز (سهم ساداتی)٬ دهنو و حسن آباد از آب این قنات استفاده می کنند .

سید حسینی یادآور شد: خصوصیات این دو قنات موجب شده تا چندی پیش٬ یاموچی کازویا نماینده یونسکو و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان به منظور بررسی وضعیت این قنات و شرایط ثبت جهانی آنها به استان یزد سفر کرده و از آنها بازدید کنند.

معاون عمرانی استاندار یزد با تقدیر از همه کسانی که در روند ثبت جهانی شدن این قنات تلاش کرده اند٬ گفت: از مدیران و همکاران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و کشور و همچنین سایر دست اندرکاران این اقدام تشکر میکنم. گفتنی است پیش از این یک بار دیگر پرونده ثبت این دو قنات در یونسکو مطرح گردید ولی با لابی و تلاش های گسترده برخی از کشورهای عربی٬ روند ثبت جهانی آن با مشکل مواجه شد و مخالفت گردید.

وی در پایان تاکید کرد: با تلاش های مستمر مسئولان استانی و ملی٬  ثبت جهانی این دو قنات در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه علی رغم کارشکنی های صورت گرفته٬ سرانجام روزگذشته این ۲ قنات به ثبت جهانی رسیدند.

گفتنی است علاوه بر این دو قنات٬ بافت تاریخی شهر یزد نیز در نوبت بررسی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

۲ دیدگاه