بازار آب استان یزد آغاز به کار کرد

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد از آغاز بهره‌برداری رسمی بازار آب استان و فعالیت آن در دشت یزد – اردکان به عنوان بزرگترین دشت استان خبر داد.

«جواد محجوبی» در این مراسم، با اشاره به افزایش روزافزون تقاضای آب در تمام بخش‌ها، گفت: این در حالیست که موجودی آب با محدودیت شدیدی مواجه است.

وی با بیان این که تاکنون عمدتا پاسخ به این ناترازی از جنس مدیریت عرضه بوده است، گفت: البته این رویکرد همواره با مشکلات متعددی مواجه بوده که یکی از آنها هزینه بر بودن آن است که در این باره می‎توان به هزینه بسیار بالای تامین آب پایدار از طریق انتقال آن از خارج حوزه آبریز اشاره کرد.

محجوبی اضافه کرد: علاوه بر این، در مواردی که مناطق تامین کننده منابع جدید آبی، خود نیز دچار محدودیت آبی باشند هم شاهد برخی تنش‌های بین منطقه‌ای خواهیم بود.

وی به اهتمام کشور به موضوع مدیریت تقاضا از طریق سازگاری با کم آبی از چند سال پیش، عنوان کرد: این رویکرد نیز با توجه به لزوم اجماع و اغناسازی تمام مشترکان با تاثیرگذاری قابل توجهی همراه نیست چرا که فراهم آوردن شرایط تحقق آن در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و صنعت دارای ابعاد گوناگون و بعضاً دشوار است.

این مسئول به موضوعات زیست محیطی مربوط به آب نیز اشاره و تصریح کرد:  همواره در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، بخشی از دغدغه‎ها مرتبط با نسل‌های آینده است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در مورد تشکیل بازارهای محلی آب، گفت: در قالب این بازار، آب مازاد نیاز افراد به متقاضیان آب فروخته می‎شود.

محجوبی به انتخاب سه استان یزد، سمنان و قزوین از سال ۱۳۹۸ به عنوان پایلوت اجرای بازار آب از سوی وزارت نیرو اشاره و عنوان کرد: این طرح در استانهای سمنان و قزوین از قریب به یک سال پیش آغاز شده و یزد نیز پس از چهار سال مطالعه و رفت و آمدهای حقوقی و تعاملات و برگزاری جلسات متعدد در داخل استان و موافقت تمام ذی نفعان، امروز با مجوز وزارت نیرو در بزرگترین دشت استان یعنی دشت یزد – اردکان اجرایی خواهد شد.

وی به پیگیری‎های صورت گرفته در راستای رفع محدودیتهای قانونی اجرای این مصوبه از جمله قانون توزیع عادلانه آب نیز اشاره و تصریح کرد: این بازار توسط کارگزاری به نام «کارگزاری بازار آب» در سطح کشور فعالیت خواهد کرد که هم اکنون در سطح کشور هشت شرکت از جمله سه شرکت بومی یزد موفق به اخذ صلاحیت شده‎اند و قرار است یکی از آنها برای بازار آب در دشت یزد – اردکان انتخاب و فعالیت خود را آغاز کند.

محجوبی با بیان این که این کارگزاری که کاملاً از بدنه دولت جداست و توسط بخش خصوصی اداره می‎شود، در کارخانه نوآوری درخشان مستقر خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این بازر شاهد تعادل بخشی سفره‌های آب استان، تامین آب و افزایش بهره‌وری حوزه های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت و کمک به توسعه پایدار استان باشیم.

«محمد راست‌رو» معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای یزد نیز در خصوص فرایند فعالیتهای این بازار توضیحاتی ارائه کرد و در پایان نیز از پوستر سامانه بازار آب استان یزد رونمایی شد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..