استاندار یزد:

دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد از اهداف ۱۴۰۳ است

 استاندار یزد گفت: دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد از اهداف ۱۴۰۳ است و باید مسوولان در این خصوص تلاش کنند.

مهران فاطمی چهار شنبه شب در نشست هم اندیشی جمعی از فعالین اقتصادی استان یزد ،افزود: برگزاری رویدادهای مختلف از جمله همایش تامین مالی از بازار سرمایه باعث راه اندازی و شروع به کار نهادها و سکوهای مختلف تامین مالی در استان یزد شد.

وی ادامه داد: تشکیل هیات موسس شرکت سرمایه گذاری استان یزد از دیگر اتفاقات مبارکی بود که با همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی در این استان انجام شد و همراهی ستودنی اتاق بازرگانی و تشکلها و فعالان بخش خصوصی در پویش ساخت مدرسه و سایر فعالیت های خیرخواهانه قابل تقدیر است .

استاندار یزد ادامه داد: همچنین ارائه پیشنهادات کاربردی و برنامه های مناسب جهت بهبود اوضاع اقتصادی استان از جمله تامین ارز و منابع بانکی و مالیاتی و موضوعات صادراتی و حل فصل مسائل فی مابین بخش خصوصی و دولتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افق تازه ای را در کمک به پیشبرد اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی در استان یزد گشود .

فاطمی افزود: آغاز سال ۱۴۰۳ که تقارنی معنوی و مبارک با حلول ماه عزیز رمضان یافته با کسب تجارب ارزشمند همکاری های اتاق بازرگانی و دستگاههای دولتی به عنوان فرصت دیگری برای برداشتن گام های تکمیلی و تحولی استان در حوزه های اقتصادی و تولیدی است .

استاندار یزد گفت: حفظ و ارتقاء سطح تولید استان، پیگیری تغییر ریل استان از تامین مالی از بازار سرمایه و راه اندازی پر رونق شرکت تامین سرمایه استان ،تلاش جدی و قطعی برای مهار تورم ،حمایت ویژه از نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان و تکمیل پروژه های یزد بهره ور و ارتقاء بهره وری در صنایع پیشران از جمله مهم ترین اولویت های یزد در سال ۱۴۰۳ است.

فاطمی ادامه داد: همچنین حمایت از تامین انرژی پایدار برای صنایع به ویژه از طریق افزایش تولید انرژی خورشیدی ،ارتقاء سطح زیر ساخت های استان و تغییر رویکرد به سمت صنایع پاک ، نساجی و پوشاک و کمک به صنایع برق و الکترونیک و ارتقاء بهره وری در صنایع اولویت دار استان نیز از دیگر موارد اولویت دار است.

وی اظهار داشت: در کنار این برنامه ها ،تکمیل زنجیره های راهبردی ارزش و توزیع هوشمندانه اعتبارات استان برای تکمیل حلقه مفقوده زنجیره های ارزش از جمله مهم ترین سیاست های اقتصادی دولت مردم در استان در سال جدید خواهد بود وتحقق این برنامه ها و چشم اندازها بدون همراهی دلسوزانه و فداکارانه بخش خصوصی میسر نیست

رییس اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گفت: بخشنامه های ارزی که جدیدا مصوب شده و نحوه واردات و ثبت سفارش ماشین آلات به شدت سخت شده است بخش زیادی از صنایع را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ناترازی انرژی مشکل عمده صنایع یزد است

مجتبی دستمالچیان افزود: نباید همه را با یک دید نگاه کرد و با ناترازی انرژی که در کشور ما وجود دارد بسیاری از صنایع یزد اجبارا باید نسبت به بازسازی دستگاههای خود اقدام کنند در غیر اینصورت صنعت کاشی ،سرامیک و فولاد دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر، نحوه تخصیص ارز است که به نفع صادر کننده نیست و ارز ۲ نرخی رانت و فساد به همراه دارد و ای کاش هر چه زودتر ارز تک نرخی می شد تا بسیاری از مشکلات حل شود.

رییس اتاق بازرگانی یزد گفت:همه جای دنیا به صادر کننده جایزه می دهند در حالی که در کشور ما برعکس است و به وارد کننده پاداش می دهند و با ادامه روند فعلی ،رقابت بازار داخلی نیز با توجه به اختلاف ارزی که وجود دارد حذف خواهد شد.

محمد رضا رضائی نژاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر نیز در این نشست گفت: قطعی برق از معضلات اصلی صنعتگران یزد است همچنین در اصل ۴۴ قانون گذار راهکار بسیار موفق و مناسبی برای مردمی سازی عنوان کرده و تعاونی یکی از راههای موفق تامین مالی است و لذا پیشنهاد تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز کارفرمایان استان یزد را دارم.

سید علی اکبر کلانتر رییس خانه صمت استان یزد نیز در این نشست گفت: اگر نسبت به بازسازی ماشین آلات اقدام نشود ، کم کم از اقتصاد جهان حذف خواهیم شد و قوانین خلق الساعه و افزایش تعرفه های انرژی مثل برق باعث شده صنعتگران نتوانند برنامه ریزی کنند وانگیزه ها برای تولید نیز کاسته می شود .

محمد رضا دهقان مدیرعامل واحد تولیدی شیر رضا نیز در این نشست گفت: متاسفانه سیستم بانکی هیچ توجهی به تصمیمات ارگان های دولتی ندارد و به عنوان مثال ستاد تسهیل استان مصوباتی در مورد واحد تولیدی ما داشت که متاسفانه بانک اعتنایی نداشت و همراهی نکرد و به عنوان صنعت گری که بیش از هزار نفر پرسنل دارم چرا باید اینگونه برخورد شود .

محمد مهدی فنایی مدیرگروه صنایع الکتروکویر نیز در این نشست گفت: متاسفانه روندی که توسط بانک ها انجام می شود درست نیست و اعتماد مردم را کمک می کند که برای بازگشت این اعتماد یکی از راهها اصلاح نظام بانک داری است.

حسین نصیریانی فعال حوزه فرش نیز دراین نشست گفت: در صورت امکان مفاصا حساب مالیاتی به صورت فصلی باشد و با تفاوت نرخ همراه نشویم و نباید به صورت ساعتی و روزانه مالیات جدید وضع شود .

در این نشست تعداد دیگری از نمایندگان صنعت گران و تولید کنندگان نیز درخواست ها وپیشنهادات خود را مطرح کردند.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..