احیای سنت گلاب‌گیری در موقوفه باغ جهانی دولت‌آباد یزد

مدیر موقوفه دولت‌آباد یزد از احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد پس از چند سده برای تامین گلاب کفش‌داری آستان مقدس حرم امام رضا(ع) و عتبات عالیات خبر داد.

«علیرضا باقری»  در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه موقوفات دولت آباد یزد توسط «محمدتقی خان بافقی» سرسلسله خوانین یزد و حاکم یزد در اواخر دوره افشار، تمام طول دوره زند و اوایل قاجار به ثبت رسیده و سنت گلابگیری در باغ دولت آباد اکنون پس از چند سده مجدداً احیا خواهد شد.

وی از برگزاری این جشنواره طی مدت دو روز و طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این رویداد از ساعت ۱۶ در این باغ جهانی برگزار می‌شود و حضور عموم مردم در این جشنواره رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه صنایع دستی با بیش از ۳۰ غرفه نیز دایر و به ارائه دستاوردهای صنایع دستی خواهد پرداخت.

مدیر موقوفه دولت آباد در مورد گل مورد نیاز این جشنواره اعلام کرد: هم اکنون ۱۷۰۰ مترمربع از موقوفه دولت آباد که حدود هشت هکتار وسعت دارد زیر کشت گل محمدی قرار دارد که طبق برنامه ریزی و با توجه به برگزاری هر ساله این جشنواره از امسال، وسعت این باغ گل محمدی به شش هزار مترمربع افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در این موقوفه ۱۲ هزار مترمربع درختان مثمر و غیرمثمر وجود داشته که با کاشت دو هزار و ۵۰۰ نهال درختان مثمر و در جهت تلطیف و افزایش زیبایی بصری منطقه، وسعت این فضای سبز به ۳۵ هزار مترمربع افزایش یافته است.

باقری با بیان این که عموم مردم و جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی هر ساله از این باغ بازدید می‌کنند، گفت: بخشی از این موقوفه وقف عام و مابقی وقف خاص است که برای بهرمندی بیشتر عموم بخشی از دیگر موقوفات این مجموعه مانند دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب دانشگاه آزاد اسلامی یزد که تاکنون قریب ۱۲۰۰ پزشک و حدود دو هزار پرستار تربیت کرده یا مدراس بزرگ و کوچک خان که قدمتی ۳۰۰ ساله دارند، به عنوان وقف عام مورد استفاده است.

مدیر موقوفه دولت آباد در پاسخ به سئوالی پیرامون واگذاری بخشی از زمین دانشکده علی ابن ابیطالب به شهرداری یزد جهت اصلاح هندسی میدان عالم نیز گفت: تملک موقوفات توسط سایر نهادها و دستگاه‌ها مانند شهرداری تابع شرایط خاصی است که در این مورد علی رغم مذاکرات اولیه، هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

به گزارش ایسنا، باغ دولت‌آباد واقع در محله چهارمنار از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است که در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۱۶۰ ه‍جری قمری توسط محمد تقی خان بافقی با مساحتی حدود ۷۰ هزار مترمربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آب‌نماهای بسیار که در فضای بین آن‌ها باغ‌های با درختان انار و انگور باگل‌های فراوانی زینت بخش محیط بوده‌اند، احداث شد ‌و در سال ۱۳۴۶ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته‌است. همچنین یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..