بن‌بست قانونی ساماندهی متکدیان در بافت جهانی یزد

کودکان کار و متکدیان بافت جهانی یزد به یکی از آفات و معضلات این بافت تبدیل شده ‎ اند ولی مسئولان مدعی هستند که از آنجایی که اغلب این افراد جزو اتباع بیگانه ساکن همین منطقه هستند، عملاً نمی‏توان هیچ اقدام عاجلی برای رفع این مشکل کرد .

به گزارش یزدی نیوزکودکان کار و متکدیان که همیشه مورد ترحم اقشار مختلف و دلسوز جامعه قرار می‌گیرند، این روزها به یکی از آفت‌های بافت جهانی یزد تبدیل شده و امان گردشگران داخلی و خارجی را بریده است.

 
این کودکان که معمولاً با یک بسته آدامس یا جوراب سد راه شهروندان و گردشگران می‌شوند و بعضاً نیز به بهانه فروشندگی از آنها تکدی ‎ گری نیز می ‎ کنند، این روزها از روش‌های جدیدی برای برقراری ارتباط و برانگیختن احساسات افراد برای منظور خود بهره می‌گیرند.
 
ناخودآگاه وقتی مشاهده می‌شود که کودکی با لباس‌های ژولیده و کثیف از طریق تسلط هر چند مختصر به زبان انگلیسی با گردشگران خارجی ارتباط برقرار و از آنها طلب پول می‏‏کند، اذهان به سمت افرادی سودجو و تیم‌های ساماندهی کودکان متکدی می‌رود که سودجوئی از این کودکان را راه کسب و کار خود کرده‌اند.
 
قطعاً این قبیل آسیب‌های اجتماعی نه تنها چهره‌ی بافت جهانی شده ‎ ی شهر یزد را زشت جلوه می‌دهد بلکه نمایشگر وضعیتی نامطلوب از فرهنگ و تمدن این کهن شهر و حتی کشورمان در پیش روی گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
 
تکدی‌گری شغل تمام کودکان کار بافت تاریخی
 
«امرالله سیف‌الدینی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری یزد با اشاره به لزوم جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بافت تاریخی یزد، تصریح می‌کند: هر چند جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار از اولویت‌های مهم شهرداری محسوب می‌شود اما حساسیت در مورد تسریع انجام این اقدام در محدوده بافت تاریخی بسیار بیشتر از دیگر نقاط شهر است . 
 
وی در ادامه اظهار می‌کند: تمام کودکان بافت جهانی یزد که تحت عنوان کودک کار شناخته می‌شوند به نوعی متکدی هستند و در این منطقه به هر بهانه‌ای از گردشگران داخلی و خارجی گدایی می‌کنند . 
 
این مسئول در مورد اقدامات شهرداری در این رابطه می‌گوید: متاسفانه بسیاری از این کودکان، در همین منطقه ساکن هستند و در مجاورت خانه‌های خود تکدی‌گری می‌کنند لذا شهرداری نمی‌تواند جهت جمع‌آوری آنان اقدام موثری کند . 
 
وی جمع‌آوری کودکانی که در بافت جهانی یزد به تکدی‌گری مشغول هستند را از ملزومات حفاظت از این مجموعه تاریخی می‌داند و بیان می‌کند: این کودکان خیابانی به محض مشاهده جمع‌آوری می‌شوند و شهرداری در این رابطه از هیچ اقدامی فروگذار نیست . 
 
لزوم تغییر قوانین مرتبط با کودکان کار
 
«مصطفی ابوذری» رییس هیات مدیره موسسه متولی کودکان کار و متکدی بافت تاریخی در گفت‏و ‎ گو با ایسنا از لزوم اعمال تغییرات در قوانین جمع‏آوری کودکان کار بافت جهانی یزد می ‎ گوید و عنوان می ‎‎ کند: اکثر کودکان کار در این منطقه را اتباع خارجی بدون کارت هویت تشکیل می ‎ دهند که قوانین مربوط به کودکان کار مشمول آنها نمی ‎ شود . 
 
وی با اشاره به این که ۸۰ درصد کودکان کار در یزد را اتباع بیگانه تشکیل می‏‏دهند، اظهار می‏‏کند: پذیرش کودکان کار بدون هویت اتباع خارجی در بهزیستی ممکن نیست و نمی‏‏توان خدماتی به آنها ارائه کرد . 
 
این مسئول به جمع ‎‎ آوری کودکان کار بافت تاریخی یزد از سوی تیم سیار این موسسه اشاره و اضافه می ‎ کند: هر چند شهرداری، بهزیستی و دادگستری در موضوع ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما متاسفانه تامین اعتبارات با تاخیر انجام می‌شود و همین موضوع موسسه را به مرز ورشکستگی کشانده است . 
 
وی ادامه می‌دهد: اگر حمایت‌های مالی لازم به درستی و به موقع صورت گیرد، خدمات‌رسانی این مرکز تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.
 
ابوذری در رابطه با انواع خدماتی که به کودکان کار از سوی این موسسه ارائه می‏‏شود، بیان می‏‏کند: کودکان کار در یزد به دو گروه تقسیم می‏شوند که ساماندهی آنها به صورت روزانه و شبانه ‎ روزی انجام می ‎‎ شود . 
 
وی می‏‏گوید: کودکانی در گروه روزانه پذیرش می‏شوند،  جزو خانواده ‎‎ های بی ‎ بضاعتی هستند که فشار مشکلات مالی، آنان را ناچار به دست‏‏فروشی و انواع کار می‏کند که در مورد این کودکان انواع خدمات‌ اعم از خدمات مشاوره‌ای، سبد کالا و کمک‌های موردی صورت می‌گیرد تا از بازگشت آنها به محیط کار جلوگیری شود.
 
این مسئول در مورد کودکانی که در مرکز شبانه‌روزی پذیرش می‌شوند نیز تصریح می‌کند: این کودکان در اکثر مواقع فاقد خانواده هستند لذا پس از پذیرش در مرکز شبانه‌روزی به مدت ۲۰ روز نگهداری و خدمات لازم را دریافت می‌کنند ولی در صورت نیاز به ترمیم شخصیتی و بررسی بیشتر وضعیتشان این مدت زمان تمدید می‌شود.
 
رصد و پایش تصویری بافت جهانی یزد
 
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در گفت ‎ و‏گو با خبرنگار ایسنا در باره این معضل بافت تاریخی اظهار می ‎ کند: اقدامات امنیتی خیلی خوبی در بافت تاریخی شهر یزد در حال اجراست به طوری که تا سال آینده پایش تصویری بافت تاریخی تکمیل خواهد شد و می ‎ توان از این طریق مشکلات اینچنینی را بهتر رصد و ساماندهی کرد . 
 
وی از انجام اقداماتی خوب برای ساماندهی کودکان کار در بافت تاریخی یزد با مشارکت و همکاری بهزیستی و شهرداری خبر می‏دهد و می‏ ‎ گوید: هر چند برنامه ‎‎ ریزی‏های خوبی در این رابطه تدوین شده اما اجرای آنها هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‏های مربوطه را می‏طلبد . 
 
با تمام این احوال به نظر می‌رسد این مشکل بافت تاریخی شهر و جریان سوء‌استفاده از این کودکان برای کار و تکدی‌گری همچنان پابرجا خواهد ماند و به این زودی‌ها اقدام عاجلی را نباید در این باره شاهد بود. 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..