مدیر کل نهاد کتابخانه‌های یزد خبر داد؛

رشد ۶۳ درصدی استقبال یزدی‌‌ها از جشنواره کتابخوانی رضوی/یزد همچنان صدرنشین شاخص‌های کتابخانه‌ای

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با بیان این که شرکت‌کننده مرحله استانی کتابخانه رضوی در استان یزد به مرز 26 هزار نفر رسید، از رشد 63 درصدی استقبال یزدی‌ها در این دوره خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«رقیه دوست فاطمی ها» امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر از برگزاری اختتامیه مرحله استانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در باغ جهانی دولت آباد در روز دوازدهم شهریورماه، گفت: خوشبختانه امسال هم در ادامه روند افزایشی استقبال علاقمندان از این جشنواره در استان، شاهد رشد ۶۳ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل بودیم.

 
وی با بیان این که امسال برای سومین سال برگزاری این جشنواره به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شده است، گفت: در حالی که در دو دوره قبل تعداد شرکت‌کنندگان یزدی جشنواره به ترتیب ۵۵۰۰ و قریب ۱۶ هزار نفر بود، امسال این تعداد به مرز ۲۶ هزار نفر رسیده است.
 
وی شرکت‌کنندگان بخش مکتوب و آنلاین جشنواره در استان را به ترتیب ۱۹ هزار و ۸۰۰ و شش هزار و ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: این میزان به ترتیب رشد ۶۰ و ۷۴ درصدی را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد.
 
دوست فاطمی‌ها پنج ارگان برتر مشاکت‌کننده در بخش مکتوب این دوره از جشنواره را به ترتیب اداره کل زندان‌های استان، جهاددانشگاهی، ‌کاونون‌های مساجد، اداره کل ورزش و جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ذکر کرد و گفت: از نظر شهرستانی نیز به ترتیب شهرستان‌های یزد، اردکان، اشکذر، ابرکوه و باق بیشترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: در این دوره رشد ۳۳ درصدی تعداد خانواده‌های شرکت‌کننده در استان را با رقم ۶۶۲ خانواده شاهد هستیم.
 
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های استان در بخش دیگری از سخنانش به رتبه برتر کشوری یزد در برخی شاخص‌های اصلی کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: استان یزد با ۱۱۰ کتابخانه به لحاظ جمعیتی در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
 
وی با بیان این که بیش از ۳۰ کتابخانه استان خیرساز هستند، اظهار کرد: ۱۵ کتابخانه استان مشارکتی و مابقی کتابخانه‌های نهادی شهری و روستایی هستند.
 
وی همچنین از جایگاه برتری استان به لحاظ تعداد نسخ کتاب در کتابخانه‌ها به تعداد دو میلیون و ۱۳۸ هزار نسخه خبر داد و گفت: در حال حاضر در کتابخانه‌های استان به ازای هر یزدی ۱.۹ کتاب وجود دارد.
 
دوست فاطمی‌ها در ادامه یزد را از نظر شاخص‌های زیربنایی با ۶۳ هزار مترمربع، عضویت ۱۰۸ هزار نفر(۹.۵ درصد جمعیت استان) و امانت کتاب با یک میلیون و ۱۰۷ هزار نسخه(۱۰.۳ کتاب به ازای هر نفر) نیز در جایگاه نخست کشور عنوان کرد.
 
وی از رشد ۱۵ درصدی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های استان، ۱۳.۷ درصدی عضویت کتابخانه‌ها و ۶ درصدی در بحث امانت کتاب در استان از سال ۹۲ تا سالجاری خبر داد.
 
این مسئول به برخی اقدامات صورت گرفته در جهت ارتقای کیفی کتابخانه‌های استان اشاره و از آن جمله به ساماندهی و بهسازی ۲۵ کتابخانه شهری و ۱۰ کتابخانه روستایی، بازسازی کتابخانه‌های فرسوده شهرستان‌ها، راه‌اندازی بخش کودک در کتابخانه‌های استان، ایجاد وای فای رایگان در ۲۳ کتابخانه کتابخانه استان و پویاسازی سالن‌های مطالهعه استان اشاره کرد.
 
دوست فاطمی‌ها در پایان نیز ضمن اشاره هب پیگیری‌های متعدد برای تحویل کتابخانه مرکزی یزد به این نهاد، گفت: هر چند زمان بهره‌برداری از این کتابخانه مشخص نیست ولی بهره‌برداری از این کتابخانه با وسعت ۷ هزار مترمربع، جایگاه شهرستان یزد ره به لحاظ سرانه کتابخانه‌ای از رتبه هفتم به چهارم ارتقا می‌دهد.
 
گفتنی است، در ابتدای این نشست در قالب طرح «یک کتاب تازه، یک استکان جایی تازه»، بخش‌هایی از کتاب «از پنجه مریم تا جنین آزمایشگاهی» مجموعه خاطرات دکتر مجیبیان پزشک فقید یزدی در حضور خبرنگاران قرائت شد.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..