کارگاه تخصصی متناسب سازی منازل مسکونی سالمندان در یزد برگزار شد

در راستای توانمندی سالمندان در زمینه‌های مراقبت از سلامت،کارگاه تخصصی متناسب سازی منازل مسکونی سالمندان در یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز این کارگاه روز جمعه با حضور اساتید دانشگاه‌ها و علوم پزشکی یزد، کارشناسان اداره کل بهزیستی استان، سازمان نظام مهندسی، مهندسان مشاور، روسای دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر یزد و اعضاء هیئت مدیر بنیاد فرزانگان یزد برگزار شد.

هدف دیگر برگزاری این کارگاه یکروزه که در نوع خود برای نخستین بار در کشور برپا شد، ایجاد حساسیت در مسئولان امر نسبت به موضوع سالمندی و مسائل و مشکلات مترتب با آن اعلام شد و در آن سخنرانان، موضوع متناسب سازی محل سکونت سالمندان را از جنبه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

رییس شورای اسلامی شهر یزد در این کارگاه با تشکر از بنیاد فرزانگان صبا برای برگزاری چنین جلسه‌ای که از نیازهای اصولی است و متاسفانه کمتر به ان پرداخته می‌شود، از آمادگی شورا برای پیگیری این موضوعات و همکاری فنی و تخصصی تا حصول نتایج عملی خبر داد.

“عزیزالله سیفی” افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال ورود به دنیای سالمندی هستیم و لذا باید خود را برای پیامدهای آن آماده کنیم.

 

حائریان از اعضای هیئت مدیره بنیاد فرزانگان هم به‌ بیان دلایل لزوم پرداختن به این موضوع اشاره کرد و گفت: هرچند برخی مطالب و حتی مصوبه‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد ولی از انسجام لازم برای مواجهه و مقابله با بحران سالمندی برخوردار نیست.

کاظمینی، رییس هیئت مدیره بنیاد فرزانگان هم ایجاد باغ محله سالمندان در یزد را ضروری توصیف کرد و گفت: این باغ می تواند با کمک خیرین و یا سرمایه‌گذاران احداث و با تعبیه سوئیت های مناسب برای سالمندان، آنها را به زندگی مستقل و نیمه مستقل تشویق کرد.

مقررات و ضوابط موجود در مورد سالمندان، تجارب ساخت مسکن متناسب با نیازهای آنها در بعضی کشورها، لزوم اختصاص واحدهایی برای سالمندان در مجتمع‌های ساختمانی، معماری داخلی سکونت سالمندان برای سلامت جسمی و روحی آنها و فرهنگ و معماری ویژه این گروه از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

در این کارگاه به نقل از “حسام‌الدین علامه” پژوهشگر حوزه سالمندی اعلام شد: تعداد سالمندان کشور در حال حاضر ۱۱ درصد از جمعیت که معادل ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است را تشکیل می دهد.

«بحران سالمندی ایران از ۱۴۱۰ به بعد شروع می‌شود. هر چند ابربحران از نظر اعداد کمّی از سال ۱۴۱۸ تا ۱۴۲۱ آغاز می‌شود؛ وقتی جمعیت یک کشور کمتر از ۷ درصد سالمند داشته باشد به آن کشور جوان می‌گویند. ۷ تا ۱۴ درصد را در حال گذار، بیشتر از ۱۴ درصد را کشور سالمند و بیشتر از ۲۱ درصد را کشور سالخورده می‌نامند”.

“در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند ما بیشتر از ۲۰ درصد می‌شود و در دهه ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۵ که پیک سالمندی جمعیت ایران است درصد سالمندان ایران از ۳۳ درصد جمعیت که یک‌سوم جمعیت است، عبور می‌کند؛ با توجه به آمار و ارقام فوق، زمان زیادی تا مرحله ورود به بحران سالمندی باقی نمانده است ، باید برنامه‌ریزی جامع و همه‌ جانبه‌ای برای مواجهه با این بحران که خواه و ناخواه در راه است تدارک ببینیم”.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..