رئیس سازمان فرهنگی شهرداری یزد خبر داد:

کمبود زیرساختهای فرهنگی هنری در یزد/ افزایش ظرفیت طرح یزدگردی برای شهروندان

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد یکی از موانع موجود برای فعالیتهای فرهنگی هنری در شهر میراث جهانی یزد را کمبود زیرساختها در این حوزه و همچنین بعضاً وجود موانع قانونی برای سرمایه گذاری در این رابطه ذکر کرد.

حجت السلام «مجتبی صداقت»  در نشست با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد قریب به دو سال فعالیت خود در این سازمان، تصریح کرد: از ابتدای فعالیت ۱۴ راهبرد اصلی را براساس سندهای بالادستی شامل بیانات مقام معظم رهبری در موضوع شهر، اساسنامه سازمان و مسئله شناسی اجمالی از مسائل فرهنگی اجتماعی شهر یزد تدوین کردیم و امروز پس از ۲۲ ماه فعالیت، خودم و مجموعه را براساس پیشرفت این راهبردها ارزیابی می‌کنم.

وی یکی از این راهبردها را فرهنگسازی خواند و گفت: خوشبختانه در قالب جشنواره‌ها و جشن‌های خیابانی و محله‌ای مانند راه اندازی پیاده‌راه نیمه شعبان و پیاده راه امسال به مناسبت غدیر با مشارکت مردم، جشن‌های ازدواج آسان و مراسم‌های مختلف در رویدادهای ملی و مذهبی با حضور جبهه مردمی، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی همچنین از اجرای برنامه‌ها موضوعی در زمینه فرهنگسازی مانند برگزاری رویدادهای مرتبط با جوانی جمعیت، معرفی و ترویج فرهنگ کتابخوانی، فعالیتهای تربیتی و سواد رسانه، تربیت تخصصی ۲۰۰ مبلغ در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و سایر موضوعات در این مدت خبر داد.

 

حجت الاسلام صداقت خاطرنشان کرد: هرچند در ابتدای این دوره مدیریتی برخی تصورات در مورد مغموم ماندن هنر وجود داشت ولی طی این دوره اقدامات خوبی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره چتر زندگی، جشنواره مونولوگ(تین)، حمایت از هنر تئاتر یزد و برای اولین بار تبلیغات این بخش از طریق بیلبوردهای شهری، حمایت از اکثر جشنواره‌های هنری شهر، ورود به حوزه تولید آثار نمایشی فاخر و مستندهای ارزنده، برگزاری موزه زنده در بافت تاریخی شهر با مشارکت و حمایت از ۲۰۰ هنرمند یزدی و برگزاری تئاترهای خیابانی در مناسبتهای مختلف اشاره کرد.

وی از دیگر راهبردهای این سازمان را موضوع استعدادیابی ذکر و در این باره به اجرای طرح‌ طراوت با مشارکت ۱۰۰ مسجد سطح شهر جهت غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و نیز اجرای دهمین المپیاد ورزشی محلات با حضور قریب ۲۱ هزار شهروند یزدی اشاره کرد.

وی توانمندسازی مجموعه‌های مردمی را از دیگر راهبردهای سازمان اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه نتیجه اهتمام به این راهبرد را تنها در اعیاد غدیر با مشارکت ۲۰۰ مجموعه مردمی از محلات مختلف شهر شاهد بودیم.

 

معاون شهردار یکی از راهبردهای این سازمان در حوزه مسائل اجتماعی را دستیابی به تحول اجتماعی نام برد و گفت: متاسفانه شهر یزد برخلاف گذشته در برخی شاخص‌ها و آسیبهای اجتماعی رتبه دار شده است لذا اقداماتی مانند اجرای برنامه «طرح طعم زندگی»، «اجتماع محله محور» و جشنواره «باز باران»، ایجاد سرپناه شبانه برای معتادان متجاهر(شلتر) در شهر یزد، انتقال مرکز dic به ساختمان جدید و مشارکت در تولید برنامه «ماه مهربانی» جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی، در دستور کار گرفته و انجام شد.

وی از دیگر راهبردهای سازمان را اهتمام به حوزه آموزش شهروندی خواند و در این باره از ساخت و تولید انبوه بازی‌های آموزش شهروندی، جشنواره آموزش شهروندی در مدارس، تولید و توزیع کتاب یک صفحه‌ای آموزش شهروندی به عنوان نمونه اقدامات انجام شده، یاد کرد.

حجت الاسلام صداقت از دیگر راهبردهای سازمان را ترویج ورزش در حوزه شهروندی برشمرد و گفت: برگزاری المپیاد محلات با همکاری بی‌نظیر شهروندان با رقابت در ۵۷ رشته ورزشی، راه اندازی جشنواره ابربازی‌ها، جشنواره مثبت خانواده و تجهیز محلات به وسایل بازی از جمله این اقدامات بود.

وی توسعه گردشگری به ویژه گردشگری داخلی برای شهروندان یزدی را از دیگر راهبردهای سازمان ذکر و تصریح کرد: سال گذشته شش هزار نفر از مردم یزد با حمایت سازمان از بناهای گردشکری تاریخی و طبیعی یزد دیدن کردند که خوشبختانه این ظرفیت امسال به ۲۰ هزار نفر افزایش یافت.

وی نصب دیوارنگاره‌های سخنگو در ۲۰ مکان تاریخی یزد، ایجاد تور مجازی در شش مکان گردشگری یزد با استفاده از عینک‌های خاص، برگزاری جشنواره کالابوم در حوزه صنایع دستی، برگزاری رویداد ملی ارائه نیازهای فناورانه گردشگری شهری در یزد و نیز تولید محصولاتی جهت معرفی یزد توسط هنرمندان بومی و تولید مستندات و کلیپهای متعدد در این رابطه را از دیگر این اقدامات بیان کرد.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری خاطرنشان کرد: در برخی راهبردها مانند هویت سازی و شهروند نمونه، اجرای طرح ستارگان کویر در جهت معرفی ماهیانه افتخارات یزد در حوزه‌های مختلف و راه اندازی باشگاه ایده‌پردازان علی رغم استفاده از ایده‎های برتر در حوزه فرهنگی و اجتماعی، موفق نبودیم که امیدواریم در دوره جدید این نیازها نیز مرتفع شود.

صداقت در پایان مهمترین مشکلات موجود در طول مدیریت خود را کمبود زیرساختهای فرهنگی هنری یزد با وجود استعدادهای فراوان استان و بعضاً موانع قانونی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه و نیز وجود اختلاف نظر در موضوعات فرهنگی با توجه به مبانی مختلف در این حوزه و همچنین به موقع بروزرسانی نشدن ذکر کرد.

قرار است به زودی «مصطفی زارع زاده» که قبلاً قائم مقام سازمان بوده است به عنوان رئیس جدید سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری معرفی شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..