ثبت بیشترین اظهار نامه صادراتی کشور در گمرک یزد

مدیر کل گمرک استان یزد با بیان این که گمرک استان در تمامی حوزه‌ها فعال است، اظهار کرد: سال گذشته گمرک استان یزد بیشترین تعداد اظهارنامه‌های صادراتی را در بین گمرکات کشور داشته است.

«محمدحسین سلمانی» مدیر کل گمرک استان در دیدار با استاندار یزد که به منظور ارائه گزارش عملکرد سال گذشته و سه ماهه اول امسال و همچنین بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش روی صادرات و واردات استان و انجام پیگیری های لازم در این حوزه برگزار شد، با اشاره به ۹۰ قلم کالای صادراتی استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۷۴ میلیون دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شد.

وی از کشورهای همسایه به عنوان کشورهای هدف صادراتی استان یزد نام برد و تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان یزد کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، محصولات هیدروکربنی، تولیدات پتروشیمی، ترکیبات مولیبدن، گلخانه های پیش ساخته و محصولات کشاورزی نظیر گوجه، خیار سبز و فلفل است.

مدیر کل گمرک استان با اشاره به ۱۴۰۰ فقره اظهارنامه های وارداتی و رشد وزنی ۲۲ درصدی واردات استان اعلام کرد: سال گذشته حدود ۱۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۵ میلیون دلار به استان انجام شده و تراز تجاری استان یزد مثبت ۲۱۹ میلیون دلار بوده است.

وی گمرک استان را از نظر صدور مجوز خروج موقت خودرو، بسیار فعال دانست و گفت: شهروندان یزدی برای خروج از کشور با خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس و مینی بوس باید نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند که گمرک استان در این زمینه رویه فعالی داشته است.

سلمانی با اشاره به همکاری تنگاتنگ گمرک استان با ستاد اربعین جهت حضور مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی ایام اربعین، عنوان کرد: سال گذشته برای ۴۰۰ دستگاه کامیون به مقصد عراق، مجوز خروج موقت صادر شد و اکنون نیز برای جلوگیری از ایجاد تراکم در ایام اربعین این فرآیند را آغاز کرده‌ایم.

وی به ارائه آمار صادرات و واردات استان در سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: ظرف این مدت قریب به ۷۶۳ هزار و ۲۲۷ تن صادرات به ارزش ۱۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و حدود ۲۲ هزار و ۵۶۸ تن واردات به ارزش ۵۶ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار در استان یزد انجام شده است.

مدیر کل گمرک استان ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری، تراز تجاری استان با ۵۷ میلیون دلار، مثبت بوده است.

وی در پایان اصلی‌ترین مشکل گمرک استان را مسائل بانکی دانست و تصریح کرد: وارد کنندگان با مشکل دریافت کد رهگیری و چالش ترخیص و معطلی کالا در گمرک روبرو هستند.

وی افزود: بخشی از کالاهای وارداتی با استفاده از «بخشنامه‌های ترخیص ۹۰ درصد» و تعهد ارائه کد رهگیری ظرف دو ماه از سوی صاحب کالا از محل گمرک ترخیص می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی گمرک یزد، سلمانی عنوان کرد: بخش دیگر نیز با همکاری و مجوز دادگستری و برای حل مشکل تولید و عدم توقف کالا و ایجاد فرصتی برای پیگیری تعهدات بانکی صنعتگران، از گمرک ترخیص می‌شود.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این نشست با تاکید بر لزوم رفع چالش های تجهیزاتی و نیروی انسانی در گمرک استان، خاطرنشان کرد: لازم است تا پیگیری مستمر برای تکمیل مناطق ویژه اقتصادی استان نیز صورت گیرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..