برداشت گیاهان دارویی در مراتع ابرکوه یزد ممنوع شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه یزد گفت: با توجه به خشکسالی های گذشته و تنش شدید خشکی بر مراتع و به خصوص گیاهان دارویی و صنعتی، برداشت گیاهان دارویی به غیر از آنغوزه در این شهرستان ممنوع است.

“مهدی حاصلی”درحاشیه بازدید از مراتع این شهرستان  افزود: همچنین به علت اینکه بارندگی های سالجاری مناسب بوده مجوز برداشت گیاه آنغوزه جهت توانمند سازی مرتعداران داده شده است.

وی با بیان اینکه عدم برداشت گیاهان دارویی می تواند کمک زیادی به تقویت رویشگاه و افزایش زادآوری و تولید بذر گیاهان نماید خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، خرید، فروش و حمل هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی خارج از طرح مصوب در این شهرستان در سال ۱۴۰۲ ممنوع است.

حاصلی با اشاره به اهمیت رویش گیاهان دارویی در مراتع ، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و اکوسیستم شکننده در مراتع شهرستان ، برداشت،‌خرید و فروش و حمل هر نوع محصول گیاهان دارویی بدون مجوز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری غیرمجاز است و با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.

وی همچنین ادامه داد: گیاهان دارویی و خوراکی مراتع منطقه، عمدتا از نوع آویشن ، آنغوزه ،کاکوتی، ریواس و کلپوره است و اکنون حدود ۱۰۰ هزار هکتار پوشش گیاهی مراتع شهرستان به گیاهان دارویی اختصاص دارد.

رییس اداره منابع طبیعی ابرکوه خاطر نشان کرد: نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان به صورت مستمر در حال گشت زنی در مراتع هستند و در صورت مشاهده برداشت، خرید و فروش و حمل غیرمجاز گیاهان دارویی و صنعتی با افراد متخلف برخورد می کنند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی ، ۵۰ هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی مراتع شهرستان در سال گذشته بذرکاری شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق بیابانی می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال در توسعه اقتصادی وکشاورزی موثر باشد خاطر نشان کرد: در این شهرستان بیش از۲۰ گونه از انواع گیاهان کم آبخواه و دارویی از جمله آویشن، مریم گلی، کاکوتی،‌ زوفا، آنغوزه، ریواس، بومادران، کلپوره و غیره وجود دارد که برخی از آنها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دم نوش مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع طبیعی و مراتع از روستاییان خواست، هرگونه تخریب و تصرف و برداشت غیرمجاز از محصول مرتعی از منابع طبیعی و مراتع را به سامانه ۱۵۰۴، یا با شماره تلفن ۰۳۵۳۲۸۲۱۳۳۴ اطلاع بدهند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..