مدیر کل کتابخانه‌های عمومی یزد تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت احکام جایگزین حبس برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد بر ضرورت استفاده از ظرفیت احکام جایگزین حبس توسط قضات مطابق با ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی در راستای توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها تاکید کرد.

«محمدمحسن رفیعی» در جلسه شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان که در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد، به استفاده از ظرفیت احکام جایگزین حبس مطابق با ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی و همچنین کمک صنایع استان در راستای توسعه کتابخانه‌ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم در سال جاری با انجام هماهنگی‌های لازم، آمار مجازات‌های جایگزین حبس به نحو چشمگیری افزایش یابد و با کمک قضات محترم و نیز صنایع استان نهایت استفاده از این دو ظرفیت بسیار ارزشمند در جهت توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها به کار گیریم.

وی در ادامه گفت: با توجه به برنامه‌های فرهنگی متعددی که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی برای سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، انتظار داریم تلاش‌های پرحجم همکاران در سال جاری نیز استمرار داشته باشد تا شاهد اجرای هرچه بهتر این برنامه‌ها باشیم.

رفیعی همچنین به تخصصی‌شدن جلسات شورای اداری در نشست‌های بعدی اشاره و اظهار کرد: جلسات شورای اداری آتی با توجه به موضوع هر جلسه، از کارشناسان مربوط به آن موضوع دعوت خواهد شد و این آخرین جلسه شورای اداری است که به شکل عمومی و با حضور همه کارشناسان اداره کل برگزار می‌شود.

«حامد عطارها» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استان نیز به رویکرد جدید نهاد در نگاه به کتابخانه‌ها با توجه به عملکرد آن، اشاره کرد و گفت: در سال جدید مقرر شده کتابخانه‌های با عملکرد ضعیف با یکدیگر ادغام شوند به صورتی که یک کتابدار باید سه روز در یک کتابخانه و سه روز در کتابخانه‌ای دیگری کار کند، ضمن این که تخصیص تجهیزات نیز به تناسب عملکرد ضعیف، برای آن کتابخانه کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین به ضرورت ارزیابی عملکرد رؤسای شهرستان‌ها اشاره و اظهار کرد: با هدف افزایش انگیزه‌ کاری رؤسای با عملکرد عالی، در جلسه‌ای با کارشناسان ستادی تصمیم بر آن شد رؤسای شهرستان‌ها براساس شاخصها و ملاکهایی از جمله تعداد و کیفیت برنامه‌ها و جلسات، میزان توجه به بخشنامه‌ها و دستور العملها ، میزان تلاش در جهت جذب منابع مالی و غیر مالی و همچنین رعایت قوانین و مقررات اداری و مالی، ارزیابی و نمره دهی شوند.

عطارها گفت: با جمع‌بندی این نمرات رؤسای سه شهرستان اردکان، مهریز و ابرکوه با توجه به انجام درست وظایف و مسئولیت‌ها در حوزه های مختلف کاری به عنوان رؤسای برتر سال ۱۴۰۱ استان یزد معرفی می‌شوند.

«علی ملاعباسی» معاون اداری مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در خصوص ساماندهی امور مالی ادارات شهرستان‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین چگونگی واریز کمکهای مالی خیرین به حساب اداره کل توضیحاتی ارائه کرد.

«زهرا حسام زاده» کارشناس امور کتابخانه‌های اداره کل نیز گزارشی از عملکرد پنج ساله کتابخانه‌های عمومی استان ارائه و اظهار کرد: براساس گزارش اخذ شده از سامانه سامان میزان جذب عضو و امانت کتابخانه‌ها در پنج سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، در میان کتابخانه‌های شهری به ترتیب کتابخانه های امام علی(ع)یزد، مرکزی یزد و مرکزی میبد و در میان کتابخانه‌های روستایی، کتابخانه محمدرضا شیرزاده مهریز، جوادالائمه اشکذر و امام علی(ع) ترکان و هرابرجان بیشترین جذب عضو را در پنج سال گذشته داشته‌اند.

وی همچنین گفت: بر اساس این گزارش بیشترین میزان امانت کتاب در ۵ سال گذشته در کتابخانه‌های شهری به ترتیب مربوط به کتابخانه مرکزی میبد، امام علی (ع) یزد و مرکزی استان و در میان کتابخانه‌های روستایی به ترتیب مربوط به کتابخانه جوادالائمه اشکذر، محمدرضا شیرزاده مهریز و شهید شفیعی ابرکوه می‌باشد.

«ایمان مطهری‌نیا» کارشناس امور فرهنگی این اداره کل نیز در این نشست گزارشی از فعالیتهای فرهنگی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ ارائه داد و گفت: با بررسی های انجام شده شهرستان اردکان بر اساس تعداد فعالیت های فرهنگی به نسبت تعداد کتابداران، بالاترین آمار را هم از لحاظ تعداد فعالیت فرهنگی و هم کیفیت برنامه ها در سال گذشته در استان ازآن خود کرده است.

وی در ادامه به تشریح فعالیت های دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و اظهار کرد: انتظار است رؤسای شهرستان‌ها با برگزاری جلسات با کتابداران و مسئولان شهرستان و همچنین انجام تبلیغات در خصوص این جشنواره که با هدف ترویج کتابخوانی در حال انجام است اهتمام ویژه داشته باشند.

مطهری‌نیا همچنین به ملاک‌های رتبه بندی شهرستان در جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: در این جشنواره شهرستان‌ها بر اساس شاخصه‌هایی از جمله تعداد شرکت‌کنندگان، ارائه مستند کامل از فعالیت‌های جشنواره در سطح شهرستان و میزان اثرگذاری جشنواره در آحاد مردم با توجه به تبلیغات انجام شده رتبه بندی می شوند.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، در ادامه این جلسه رؤسای امور اداری، اداره کتابخانه ها و امور همکاریها همچنین کارشناسان فناوری اطلاعات، آموزش و پژوهش، حراست، امور انجمن‌ها و منابع به بیان مباحث تخصصی حوزه کاری خود پرداختند.

حمایت مالی همکاران جدیدالاستخدام توسط رؤسای شهرستان در زمینه تهیه بروشور و تراکت معرفی برنامه‌های کتابخانه، ثبت کمک های خیری به کتابخانه در سامانه سامان، پیگیری و اهتمام ویژه رؤسای شهرستان‌های مروست و خاتم از ظرفیت کمک مالی بنیاد علوی، ساماندهی پورتال کتابخانه‌ها توسط مسئولان کتابخانه‌ها ظرف مدت ۱۵ روز آینده، به روزرسانی نرم افزاری تمام سیستم‌های ادارات و کتابخانه‌های استان توسط رابطین IT، بروزرسانی تعرفه های IT کتابخانه‌ها و عدم ارائه خدمت به مراجعین با حجاب نامتعارف، از مهم‌ترین مصوبات اولین نشست شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال ۱۴۰۲ بود.

بخش نظردهی بسته شده است..