مدیرکل میراث فرهنگی یزد:

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های یزد است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری شهرستان‌های استان است که باید از این فرصت استفاده شود.

به گزارش یزدی نیوز، احمد آخوندی  به مناسبت روز نهم فروردین که به عنوان روز مهریز نامگذاری شده در جمع مسافران و مسئولان شهرستان افزود: باید در قالب مناسبت‌های مختلف بخصوص روزهای نوروز، عموم مردم به خصوص گردشگران را با ظرفیت‌های فراوان هر منطقه آشنا کرد.

وی با تبریک سال جدید و ماه مبارک رمضان به اهمیت توسعه صنعت گردشگری با رعایت مقررات بخصوص در استان اشاره کرد و ادامه داد: هر منطقه از استان یزد دارای آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و گردشگری است.

این مقام مسئول بیان کرد: وجود آداب و رسوم و آیین‌های خاص برای هر منطقه و شهرستان‌ها و صنایع متعدد دستی نشان دهنده ظرفیت‌های خوبی است که در استان یزد وجود دارد و این ظرفیت‌ها باید معرفی شود.

آخوندی بیان کرد: هر روز از تعطیلات نوروز در استان یزد به نام یک شهرستان مشخص شده که در آن برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و جشن با حضور مردم، مسئولان و میهمانان برگزار می‌شود و این فرصت خوب معرفی جاذبه‌ها و آداب و فرهنگ این شهرستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان مهریز از تلاش‌هایی که تاکنون در این منطقه برای مردم و مسافران صورت گرفته است، قدردانی کرد.

آخوندی بیان کرد: برنامه‌های متعدد فرهنگی و گردشگری به علت تقارن با ماه مبارک رمضان در سطح استان با رعایت حرمت و منزلت این ایام با همکاری جدی مسئولان و همیاری خوب مردم برگزار شده و این برنامه‌ها تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.

در روز مهریز در باغ جهانی پهلوانپور و همچنین در تفرجگاه کوه ریگ با حضور مردم، مسئولان، مسافران و گردشگران برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی و همچنین نمایشگاه عکس و مسابقات برگزار شد.

بنای اولیه شهرستان مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند و آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت طبیعی در حاشیه کویر از گذشته برای کاروان‌های تجاری شاهراهی حیاتی ساخته است.

مهریز با قابلیت‌های تفریحی، گردشگری از جمله چشمه زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه‌ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی و غیره همواره پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و از مهمترین صنایع دستی آن می‌توان از قالی‌بافی، آهنگری، سریشم، گیوه‌بافی، سبدبافی و چاقوسازی نام برد.

مهریز یکی از شهرستان‌های ۱۱ گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و ۴۶۸ آبادی دارد و ۴۶ روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..