برداشت گل از نخستین سایت الگویی گل نرگس در میبد

سایت الگویی گل نرگس برای ترغیب کشاورزان به کشت این گیاه دارویی و زینتی در شهرستان میبد راه اندازی شده است.

به گزارش یزدی نیوز رئیس جهاد کشاورزی میبد گفت: از آنجا که گیاه گل نرگس کم ابخواه و دارای آلکولوئید‌ها و فلاونوئید‌ها و ساپونین‌ها و آنتی اکسیدان‌های بالاس است؛ این سایت الگویی ترویجی، برای ترغیب کشاورزان به کشت این گیاه دارویی و زینتی در شهرستان میبد راه اندازی شده است.

مسروری با بیان اینکه یکی از اهدافی که شهرستان دنبال می‌کند، ایجاد صنایع تکمیلی و زنجیره اسانس گیری و روغن گیری این گیاه است افزود: باتوجه به خاصیت درمانی این گیاه در درمان برونشیت، آسم و درد مفاصل، اقدامات خوبی در شهرستان انجام خواهد داد.

وی گفت: عملکرد گل نرگس درهر هکتار ۱۵۰ هزار شاخه گل است که با کار کارشناسی و تغذیه مناسب این تعداد به حدود ۶۰۰ هزار شاخه گل می‌رسد.

مسروری با بیان اینکه هرشاخه گل نرگس از کشاورز به قیمت ۵ هزار تومان خریداری می‌شود افزود: تنها عیب این طرح این است که بعد از سه سال به ارزش اقتصادی می‌رسد و باید به سمت صنایع تبدیلی رفت.

رئیس جهادکشاورزی میبد تصریح کرد: اگر بتوانیم باغ‌های رها شده ای که به علت کمبود آب و کاهش دبی چاه‌ها اتفاق افتاده را به سمت کشت این گیاه پراهمیت و پرارزش ببریم گام مهمی را درپیشبرد اهداف سازمانی انجام داده ایم.

کشاورز میبدی هم گفت: بعد از تحقیق و پژوهش روی چندین گیاه با کمک مشاوران جهادکشاورزی استان یزد و میبد و کارشناسانی از شیراز، گیاه نرگس را برای کشت انتخاب کردم.

امامی افزود: سه هزار متر زمین را در کنار نارین قلعه و دیوار شارستان با هدف فاصله گرفتن از گیاهان پرآب خواه بهاری و تابستانی به سمت گیاهان کم آبخواه پائیزی و زمستانه، به کشت گل نرگس اختصاص دادم.

وی با بیان اینکه آب و خاک و اقلیم میبد مستعد برای کشت گیاه گل نرگس است گفت: از نظر صرفه اقتصادی هم مناسب است و استقبال خوبی تا این لحظه صورت گرفته است.

امامی افزود: از آنجا که مردم استان یزد و شهرستان میبد به گل نرگس بسیار علاقه‌مند هستند و نصف تولید شیراز به استان یزد آورده می‌شود؛ ما هم تصمیم گرفتیم که با کشت گل نرگس درآینده استان یزد و شهرستان میبد هم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد.

این کشاورز میبدی گفت: گل نرگس هرساقه یک گل درخود دارد و سال‌های بعد پیازش تکثیر می‌شود و تاکنون ۲۰ درصد از گل‌های مزرعه خود را برداشت کرده و به فروش رسانده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه ۶۰ هزار شاخه گل نرگس از مزرعه شهلا سلطان میبد برداشت شود.

گل نرگس از گیاهان کم آبخواه، بومی استان‌های گیلان و مازندران است، گیاهی که کشت آن در مرداد و شهریور و برداشت آن در دی و بهمن اتفاق می‌افتد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..