افتتاح ۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی شهرکهای صنعتی یزد با حضور معاون وزیر

رسولیان خبر داد: اختصاص ۱۸ میلیارد تومان جهت تامین زیرساخت شهرکهای کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تمرکز و رویکرد امسال این سازمان را حرکت به سوی بازارهای جدید خواند و پیش بینی کرد امسال ۱۸ میلیارد تومان به تامین زیرساختهای شهرکهای صنعتی اختصاص یابد.

«علی رسولیان» در مراسم افتتاح ۵۵ طرح عمرانی و زیرساختی شهرک‌های و نواحی صنعتی استان یزد که با اعتبار ۳۹۸۰ میلیارد ریال در مرکز خدمات کسب و کار شهرک صنعتی یزد برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت همزمان با پایان یافتن هفته حمایت از صنایع کوچک، گفت: در این ایام حداقل ۳۷۲ طرح با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال در شهرکهای صنعتی کشور به بهره‌برداری می‌رسد که بیشترین طرحهای افتتاح شده مربوط به استان یزد است و خوشبختانه با پیگیری مسئولان استان اقدامات اثرگذاری را طی یک سال گذشته شاهدیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال در نظر دریم بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از منابع سازمان را به زیرساختهای شهرکهای صنعتی اختصاص و دولت نیز طی سفرهای استانی حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان را به این حوزه اختصاص خواهد داد.

وی یکی از برنامه‌های این سازمان را توسعه شهرکهای صنعتی در استانها خواند و گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته در سال گذشته با استان یزد با توجه به افزایش استقبال سرمایه گذاران و صنعتگران، ایجاد شهرک صنایع خورشیدی را در دستور کار برای استان یزد که ظرفیت‌های بالایی در این حوزه برخوردار است، داریم.

رسولیان با بیان این که همچنین ایجاد یک شهرک صنعتی بزرگ به وسعت شش تا هفت هزار هکتار را برای استان در دستور کار داریم، گفت: پارسال هفت هزار هکتار به وسعت شهرکهای صنعتی کشور اضافه شد و امسال نیز شش هزار هکتار دیگر را در برنامه داریم، البته عمدتاً توسعه شهرکهای موجود را در راستای صرفه‌جویی در تامین زیرساختها دنبال خواهیم کرد.

وی آینده نگری برای آب مورد نیاز صنایع را الزامی خواند و از شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد که با استفاده از پساب و استفاده در بخش فضای سبز در جهت صرفه جویی در مصرف آب بخش صنعت تلاش دارد، قدردانی کرد.

وی یکی از اقدامات در این حوزه را احصاء و خریداری پسابهای شهرها ذکر کرد و گفت: در همین راستان طی سال گذشته ۴۰ میلیون مترمکعب پساب را خریداری کردیم و امسال هم به همین میزان خرید پساب را شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر صمت با اشاره به ایجاد قریب ۲۶۷ تصفیه‌خانه در شهرکهای صنعتی کشور و این که تنها ۳۵ هزار متر مکعب از پساب آنها استفاده می‌شود، افزایش ظرفیت تولید پساب در استانهای کم آبی مانند یزد را ضروری خواند.

وی یکی از دیگر مشکلات در بخش شهرکها را تامین برق خواند و افزود: در شهرک‌های صنعتی کشور ۲۵۰۰ مگاوات زیرساخت در حوزه برق احصا شده که در سال گذشته ۶۰ پست برق با همکاری و مشارکت دولت و وزارت نیرو و در سال جاری نیز تاکنون ۹۰ پست برق برای تامین ۱۷۰۰ مگاوات زیرساخت برق صنعتی ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش صنایع کوچک را عامل توسعه اقتصادی در دنیا دانست و گفت: در صنایع کوچک به ازای هر لیتر آب در شهرکها ۵۷ فرصت شغلی و در شهرهایی مانند یزد حتی تا ۱۰۰ شغل ایجاد می شود که بیانگر اشتغالزایی بالا در این بخش است همانطور که اکنون نیز بیش از ۴۳ درصد اشتغال مربوط به این بخش از صنایع است لذا نیازمند حمایت جدی در این بخش هستیم.

رسولیان خاطرنشان کرد: البته مشکل تامین مالی و روشهایی را در حال پیاده سازی برای تامین مالی زنجیره‌ای صنایع کوچک داریم و امیدواریم از این طریق، در شرایط ایجاد شده بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان این که توسعه فناوری بنگاه‌های کوچک و متوسط را نیز در نظر داریم، ابراز امیدواری کرد که با تقویت شرکتهای دانش بنیان و روش‌های معمول در دنیا، شاهد نوسازی و بازسازی صنایع کشورمان باشیم.

رسولیان در پایان تمرکز و رویکرد امسال سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور را حرکت به سوی بازارهای جدید خواند و با بیان این که خوشبختانه بازارهای خوبی در کشورهای اطرافمان داریم، از تلاش برای توسعه نمایشگاه‌ها و کمک به بنگاه‌های اقتصای جهت حضور در نمایشگاه‌ها و افزایش پذیرش هیاتهای تجاری خبر داد.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به معاون وزیر صمت و خداقوت به صنعتگران استان، به نقل از شهید رجایی، بیان کرد: این شهید بزرگوار می‌فرمود؛ «در جهنم یک نقطه وجود دارد که میزان فشار در آن برابر ۳۶ میلیون نفر است و این جایگاه من در این کشور ۳۶ میلیون نفری است.»

وی با بیان این که فرماندهان امروز جهاد مقدس اقتصادی همین صنعتگران هستند که کاری بس دشوارتر از فرماندهان شهید جنگ تحمیلی برعهده دارند، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته دو درصد به جی دی پی استان اضافه شده و رشد اقتصادی استان نسبت به ۹۹ معادل ۵.۹ درصد رشد داشته که استان از این لحاظ هفتمین در کشور است.

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز از ۴۵.۲ در سال ۱۳۹۹ به عنوان دومین استان کشور به ۴۷.۸ رسیده و یزد در صدر استانهای کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: نسبت اشتغال از ۴۰.۲ در یزد به عنوان ششمین استان به ۴۲.۱ یعنی بالاترین اشتغال در کشور رسیده است.

استاندار نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد چهار پله کاهش خواند و یزد را از این لحاظ برترین استان کشور خواند و افزود: نرخ بیکاری زنان در استان نیز طی این مدت از ۳۶.۱ به ۲۶.۵ درصد رسیده است که همه آنها نتیجه تلاش همین فرماندهان جنگ اقتصادی در استان است.

وی یکی از دغدغه‌های مهم استان را آب خواند و گفت: از دهه ۸۰ تاکنون هیچ منبع آبی به استان اضافه نشده و تنها همین منابع را مدیریت کرده‌ایم.

وی از اماده افتتاح شدن خط پدافندی آب استان با اتصال خط آب خلیج فارس شرکت چادرملو به مخزن شحنه یزد با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان به طول ۳۵ کیایومتر خبر داد و تصریح کرد: این خط امکان انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب را در شرایط بحرانی دارد.

به گفته استاندار یزد، این طرح باید ۱۸ ماهه اجرا شود و در حالی بر بستر کاملاً سنگی زمین مواجه بود ولی در مدت سه ماه و در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه لوله‌گذاری شد.

وی با اشاره به برقراری امنیت خط اول انتقال آب در سال جاری، تاکید کرد: استان یزد چاره‌ای جز انتقال آب از دریا ندارد چرا که مدیریت مصرف تا سقفی جواب خواهد داد ولی در عین حال میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای خط دوم انتقال آب از دریا به استان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که تامین آن با مشارکت بخش خصوصی نیز سخت و ناممکن است ولی خوشبختانه اخیراً با پیگیری‌های انجام شده واگذاری یک معدن به این امر محقق شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: ظرفیت فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به یزد ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که امیدواریم به زودی کلنگ زنی و در دولت سیزدهم شاهد اجرای آن باشیم.

وی یکی دیگر از مشکلات یزد را پروازهای یزد خواند و گفت: خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده به زودی یزد صاحب شرکت پروازی معتبر خواهد شد که در فاز اول با قوی‌ترین شرکت پرورازی کشور رایزنی شد و خوشبختانه اولین پرواز انجام شده و در کنار آن به زودی یک پرواز دیگر به آن اضافه خواهد شد.

استاندار در این باره اضافه کرد: در این زمینه وارد مذاکره شدیم و شرکت یزد ایر ایران نیز به ثبت رسیده و با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان تاکنون دو فروند هواپیمای آن تامن شده و در ادامه دو فروند دیگر به ان اضافه خواهد شد.

«محمد دهقان بنادکی» سرپرست شرکت شهرکها و نواحی صنعتی استان یزد نیز در ایتدای این مراسم گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی یک رسالت ویژه داریم که عمدتا مردم تحت عنوان تکمیل زیرساختها و ارائه خدمات برای صنایع می‌شناسند ولی در کنار آن از سال ۱۳۸۴ حمایت از صنایع کوچک به این ماموریتها اضافه شده است.

وی با بیان این که تامین حداقل‌ها برای فعالیت صنایع و صنعتگران حائز اهمیت است، گفت: اگر یک شهرک مسکونی نیازمند زیرساخت‌هایی برای زندگی انسانهاست ولی شهرکهای صنعتی نیازمند زیرساختهایی مازاد هستند تا توسعه کسب و کار در آنها شکل گیزد.

دهقان ایجاد صدها برابری ارزش افزوده در تولیدات را به دست توانمند صنعتگران امکانپذیر دانست و گفت: در همین راستا مجموعه دولت باید تلاش کند تا به اندازه و به موقع خدمات مورد نیاز صنایع را به دست آنها برساند.

این مسئول با تاکید بر این استان یزد نشان داده که همواره جایگاه صنعتگران بزرگی است، گفت: خوشبختانه خدمات خوبی در شهرک‌های استان در مقایسه با سایر استانها شاهدیم که بیانگر تعامل خوب مسئولان با بخش خصوصی است.

«علی اکبر حجت» رئیس کانون انجمن‌های کارفرمایی استان یزد هم در این مراسم از معاون وزیر صمت خواست تا با توجه به مستهلک شدن زیرساختهای مستقر در شهرکها و نداشتن توانایی مالی این شرکت برای نگهداری و مرمت آنها، درصدی از ارزش افزوده برای حفظ شهرک‌ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به این که بزرگترین مشکل شهرک‌ها در استان آب است، از استاندار یزد که در این رابطه پیگیریهای لازم را داشته است، قدرددانی کرد و گفت: صنعتگران در خدمت مردم و دغدغه نگه داشتن کارگران استان را دارند.

حجت در پایان نیز خواستار تبدیل وضعیت مسئول شرکت شهرکهای صنعتی استان از سرپرستی به مدیرعاملی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..