گل، دروازه ورود جوانان به دنیای اعتیاد

ماده مخدر گل به دلیل دسترسی راحت‌تر و قیمت مناسب پس از تریاک شایع‌ترین ماده مخدر در کشور است و فرد را به سمت اعتیاد سنگین پیش می‌برد.

به گزارش یزدی نیوز، متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: ماده مخدر گُل از مشتقات ماری‌جوانا و زیر دسته کانابیس‌ها» یا همان گیاه شاهدانه است که به سبب تشابه علائم و حالت‌های آن به عنوان یک ماده توهم‌زا معرفی می‌شود که این روز‌ها در میان جوانان کشور رواج گسترده‌ای دارددکتر قاسم دستجردی ادامه داد: این ماده به روش‌ها و فراوری‌های مختلف مثل کیک، غذا، دمنوش و سیگار قابل مصرف است و همین تنوع در مصرف، در دسترس بودن و قیمت مناسب نسبت به سایر مواد مخدر از دلایل جولان این ماده مخدر در بین جوانان و نوجوانان است.

وی با اشاره به این که گل به نام‌های علف، پروک، بنگ نیز معرفی می‌شود، افزود: اضطراب، استرس، بی قراری، حملات شدید پانیک، تغییر در حس و تجربه رنگ و محیط پیرامون، افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته و انزوا از جمله عوارض و علائم مصرف گل است.

دستجردی با اشاره به این که مصرف گل شروع کننده اختلال روان پریشی است، اظهار داشت: فرد توهم پیدا می‌کند، هزیان می‌گوید و افکار خطرناک را در ذهن پرورش می‌دهد که می‌تواند منجر به اتفاتات ناخوشایند و جرم شود.

وی تاکید کرد: این ماده مخدر به عنوان دروازه اعتیاد نام برده می‌شود و میزان توهم سازی آن ۵ تا ۷ برابر بیشتر از حشیش گزارش شده است.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به بستری موارد متعدد مصرف کنندگان گل در بخش‌های روانپزشکی تصریح کرد: بخش مهم در ترک گل، بخش روانشناختی است که فرد باید مهارت‌های زندگی از قبیل یادگیری مهارت پس زدن ماده، مدیریت احساسات منفی، مهارت ارتباط با دیگران، قاطعیت، جرات ورزی است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین تکنیک‌های شناختی رفتاری از جمله مدیریت ذهن و مدیریت تحلیل و قوای شناختی به منظور رد ماده به منظور لغزش از دیگر مواردی است که فرد در دوران درمان یاد می‌گیرد که این موارد نیاز به انگیزه و اراده فرد دارد.

متخصص اورولوژی هم گفت: مصرف مواد مخدر در سنین پایین تاثیرات سوء بر روی بلوغ نوجوانان دارد و بلوغ این افراد مختل می‌شود.

دکتر سراج اظهار داشت: افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، بیشتر مشکل باروری دارند و همچنین افرادی که مشکل باروری دارند با بهره گیری از طرق مختلف درمانی شانس فرزنداوری آنان افزایش یابد، اما با مصرف مواد مخدر شانس باروری در این زوجین نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌می کند.

 

همچینین متخصص ژنتیک با اشاره به تاثیرات مواد مخدر بر روی جنین یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد مخدر در تشکیل یک اسپرم سالم اثرگذار است و با اثر منفی در دی ان‌ای اسپرم منجر به سقط جنین می‌شود.

دکتر نسرین قاسمی افزود: همچنین بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، تاثیرات مواد مخدر بر روی نوزادان به دنیا آمده را نشان می‌دهد و مردانی که مواد مخدر مصرف کرده اند فرزندان مبتلا به اتیسم دارند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..