واکنش مجلسیان به درگذشت عباس کیارستمی؛

محمدرضا عارف:خبر، تلخ بود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار تألم و تأسف خود از درگذشت عباس کیارستمی را در قالب پیام‌های تسلیت ابراز کردند.

به گزارش یزدی نیوزخبری بر روی تلکس‌های خبری قرار گرفت که می‌گفت عباس کیارستمی درگذشت. خبر غم‌انگیز بود و واکنش‌ها متفاوت و گسترده بود؛ از داخلی تا خارجی. از روحانی و ظریف تا اولاند و مارک ارو، از وزرای بهداشت و فرهنگ کشورمان تا هنرمندان عرصه‌های مختلف.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و اظهار تألم و تأسف خود از این واقعه را در قالب پیام‌های تسلیت ابراز کردند.

کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با صدور پیامی، درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و وی را از سرمایه‌های هنری کشورمان توصیف کرد.

در متن پیام کمیسیون فرهنگی مجلس آمده بود:

«انا لله و انا الیه راجعون

عباس کیارستمی، فردی متعهد بود که تلاش وی در حوزه کودک و نوجوان و همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای خلق آثار پرورشی، تربیتی و توسعه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی غیر قابل انکار است.

تخصص و تعهد همزمان کیارستمی از وی انسانی زبردست درست کرد و این موضوع موجب شد تا به سرمایه‌ای برای بدنه هنرمندان تبدیل شود لذا قاطعا می‌توان گفت که کیارستمی ازجمله سرمایه‌های هنری کشورمان بود.

درگذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده ایشان، جامعه هنری و همه ملت ایران تسلیت می‌گوییم.»

نصرالله پژمان‌فر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت. در پیام وی آمده بود: «فقدان کارگردان توانمند سینمای ایران مرحوم آقای عباس کیارستمی را به جامعه هنری، فرهنگی و سینمایی کشور و خانواده ایشان تسلیت گفته؛ برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

همچنین محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس در پیامی، خبر درگذشت کیارستمی را "تلخ" خواند.

در پیام وی آمده بود:

«خبر از دست دادن دادن یکی از سرمایه‌های ارزشمند و فرهیخته سینمای ایران و جامعه هنری کشورمان جناب آقای عباس کیارستمی بسیار تلخ و باعث تأثر و تألم اینجانب شد.

افتخار آفرینی‌های متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنه‌های بین المللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ماتم به  خانواده محترم جناب آقای کیارستمی  و جامعه هنری کشورمان و عموم علاقمندان ایشان، از خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم آمرزش و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت دارم.»

نمایندگان دیگری هم بودند که به خبر فوت این هنرمند بزرگ، واکنش‌های جداگانه‌ای داشتند.

سیده فاطمه ذوالقدر، پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی شاه عنایتی؛ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آخرین سفر کیارستمی به آسمان را دارای "طعم تلخ" دانستند و در پیام خود آوردند: «ایران اسلامی، جامعه هنری و سینمایی کشور، یکی ازفرزندان نامدار و افتخار آفرین خود را از دست داد. عباس کیارستمی در آخرین سفر خویش به آسمان، همه دوستداران خود را با "طعم" تلخ فراق در سوگ فروبرد.

این ضایعه عظیم را به خانواده آن عزیز، بازماندگان ارجمند، هنرمندان و هنر دوستان ایران اسلامی و سایر علاقمندان او در سراسر جهان، تسلیت گفته و برای آن ساکن "خانه دوست" طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت می‌نماییم.»

احمد مازنی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در پیامی این واقعه را تسلیت گفت.

در متن پیام او آمده است: «عباس کیارستمی کارگردان مطرح سینمای ایران در آخرین ساعات ۱۴ تیر ماه چشم از جهان فروبست. خبر تلخی که جامعه هنری را عزادار کرد. اینجانب به سهم خودم این ضایعه غم انگیز را به خانواده کیارستمی و به خانواده سینمای ایران تسلیت می گویم. بی‌شک تلاش‌های این هنرمند عزیز در عرصه سینما جاودان خواهد ماند.»

عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در یادداشتی معتقد است کیارستمی آیینه تمام نمای هنر جهانی بود ولی سرشار از هویت و اصالت و نگاه ایرانی.

او در یادداشت خود چنین آورد:

«میلادش را در خاطره ها گم کرده‌ایم و به یاد نداریم که در کدامین محفل، تولدش را به جشن بنشسته‌ایم و اینکه آیا به اندازه قد و بالای هنری‌اش احترامش بنهادیم؟

اصلا نمی‌دانم که میلاد نسل بالابلند فرهنگ و هنر و ادب کشورمان را هیچ آنسان که باید به تقدیر درآمده‌ایم؟

در پس این سوالها، حالا که به گذشته‌ها می‌نگرم و آینده، بیشتر دلم می‌گیرد چون شک ندارم که از این به بعد هر سال سالگرد فوتش را برپا خواهیم داشت و چه یأس‌آور با خود می‌اندیشم کاش ما کمی بیشتر از مرگ، برای زندگی ارزش قائل بودیم.

عباس جوانی هنرش را در آغشتگی به رنگ و بوم نقاشی تجربت اولیه کرد تا در جهانی لبریز از رنگ در پرده "طعم گیلاس" نخلی از طلا را به خانه اش بیاورد و تا به همیشه ماند تا جستجو گر "خانه دوست" شود و در پایان فصل حضورش اثباتمان گرداند که عباس آیینه تمام نمای هنر جهانی است لکن سرشار از هویت و اصالت و نگاه ایرانی.

اکنون پس از آنکه "چهارفصل" عباس بر بوم به نقش درآمد و در آن "درها و دیوارها" را در کوچه پس کوچه‌های تنگ و تاریک شهرمان زنده کرد، زین پس این ماییم که بایستی در جستجوی مسافری از جنس تمام فصول باشیم تا بر دیوار خاطره‌هایمان حک کنیم رستم وادی عشق و هنر را و یادمان باشد عباس و عباس‌ها مرگ را یک دل سیر زیستند و با همه نادیده مهر ها ، به ایران زمین جانانه عشق ورزیدند.

روحش شاد یادش مانا.»

۱ دیدگاه