مدیر کل آموزش و پرورش یزد تاکید کرد؛

ماندگاری تربیت نیازمند جداسازی آن از واژه عادت/هیچ چیز جای معلم را نمی‌گیرد

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد بر لزوم اصلاح و بازنگری نگاه موجود در حوزه تربیت برای موفقیت و ماندگاری ان بر دانش آموزان تاکید کرد.

«کاظم رحیم نژاد»در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: امروز در یک جامعه چندصدایی قرار داریم که به صورت محوری و نسبی گرایی عمل می کند و ضمن پذیرش هر آنچه که هست، از چارچوبهای منسجم و ثابت دوری می‌کند.

وی با بیان این که این نوع نگاه با آنچه که براساس ارزشهای اسلامی تعریف می‌کنیم، به نظر در تضاد است، گفت: واقعیت این است که برای موفقیت در حوزه تربیت باید نگاهمان را اصلاح کنیم، البته این بدان معنا نیست که به ارزشهایمان پشت کنیم بلکه باید نسبت به برخی مفهوم‌ها در این حوزه بازنگری داشته باشیم.

رحیم نژاد در این رابطه خاطرنشان کرد: به منظور ماندگاری در حوزه تعلیم و تربیت باید مفهوم تربیت را از واژه عادت جدا کنیم چرا که معتقدیم تحمیل را نباید به نام تربیت برای رفتارسازی بر دانش آموزانمان اعمال کنیم.

وی با بیان این که تحمیل برخی رفتارها به نوعی شبه تربیت و غیرماندگار است، گفت: عمر تغییر رفتارهای ناشی از این نوع آموزش تنها به فضایی که دانش‌آموز در آن قرار می‌گیریند، محدود می‌شود و به دنبال تغییر محیط، این رفتارها نیز دشتخوش تغییر خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پررش استان عنوان کرد: اعتقاد داریم که این نگاه در صورت اصلاح به ماندگاری آموزشها و مقاومت در برابر تغییر کمک می‌کند و در عرصه فکری جامعه‌ی بشری، حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

وی یکی از نکات الزامی در این تغییر نگاه را تقویت تربیت براساس به توانمندی‌ها همراه با تفکر تبیینی، منطقی و بصیرتی ذکر کرد و گفت: البته نکته حائز اهمیت موثر در این باره تعیین و تعریف ملاک و معیارهایی برای دانش‎آموزان است تا به واسطه این معیارها و ملاکها به تفکر تبیینی دست یابد.

وی با بیان این که تحقق این دو نگاه می‌تواند خود انگیختگی در انجام یک رفتار را دانش اموزان ایجاد کند، افزود: نقادی رمز بقا و دوام تربیت است و معتقدیم این موضوع باید از معلمانمان شروع شود چرا که اگر زمینه نقد معلمان از سوی دانش آموزان فراهم نباشد، به همان نسبت باید خلا نقادی در جامعه را بپذیریم.

رحمی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به ۱۲ راهکار ارائه شده به عنوان استراتژیک آموزش و پرورش استان که در مراسم معارفه تشریح شد، اشاره و از جمله آنها را بحث حضوری کردن مدارس خواند و در این مورد گفت: بر این باوریم که خسارات غیرحضوری کردن مدارس به مراتب بیشتر از برگزاری حضوری آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: کرونا با همه آسیبها و خطرات و مشکلات و توقفهایی که در زندگی بشر ایجاد کرد، حداقل برای ما ایرانیان این را ثابت کرد که هیچ چیز جای مدرسه و معلم را نمی گیرد و همچنین ثایت کرد که سخترین کار را در شرایط کرونا، معلمان ما داشتند.

وی با تاکید بر این که هر چه از تلاش معلمان در این دوران کرونایی قددرانی کنیم، باز هم کم است، گفت: علاوه بر این از معلم‌یارانی که در این دو سال برای پر کردن خلا آموزش مجازی به عنوان پدر، مادر، خواهر و برادر کمک کردند، تشکر ویژه داریم.

رحیم‌نژاد در ادامه از مصوبه رتبه‌بندی معلمان به همت نمایندگان مجلس و دولتمردان در اواخر سال گذشته و مصادف با تصویب قانون بودجه نیز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم در اولین فرصت این موضوع جنبه‌ی اجرایی پیدا کند.

وی اجرای این رتبه بندی را در بهترین شرایط ممکن برای اجرای آن، با بهره‌گیری از آیین نامه‌ای با محوریت معلمان و اصل مدرسه محوری، ذکر کرد.

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد: نکته مهم در این باره این است که باورمان شود که معلم، کارمند نیست و این نگاه ارزشی حاصل از اجرای طرح رتبه بندی معلمان خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه از برگزاری آزمون مدارس نمونه دولتی، مدارس ماندگار و هیات امنائی امسال با هدف تجمیع آنها به اسم آزمون مدارس نمونه در سوم تیرماه امسال خبر داد.

وی با بیان این که ثبت نام برای شرکت در این آزمون از اول تا دهم اردیبهشت ماه تعیین شده است، گفت: امسال در راستای عدالت آموزشی، سهم دانش‎آموزان مناطق روستایی در این مدارس براساس جمعیت مناطق مختلف ۲۰ تا ۵۰ درصد تعیین شده است.

«امیرحسین رادمنش» رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان نیز طی سخنانی با بیان این که بالغ بر ۲۵۰۰ نفر خیرین عضو این مجمع در امر مردسه سازی مشارکت دارند، افزود: ۵۵ درصد مدارس استان یزد توسط خیرین بنا شده و طبق اعلام سازمان نوساری مدارس کشور، خیرین مدرسه‌ساز استان مقام اول کشور را به خود اختصاص داداه‌اند.

وی گفت: خیرین مدرسه ساز استان در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بعد نیز همین مقدار کمک به مدرسه سازی در استان کرده‌اند.

وی با بیان این که استان نیازمند سه هزار کلاس درس است که از طریق بازسازی یا نوسازی مدارس باید تامین شود، گفت: در سال گذشته خیرین استان بالغ بر ۴۰ طرح مدرسه سازی با قریب به ۲۰۰ کلاس درس ساخته‌اند.

رادمنش همچنین از ساخت از ابتدای امسال تاکنون چهار مدرسه با واریز ۱۸ میلیارد تومان از سوی خیرین مدرسه ساز استان خبر داد و گفت: خیرین مدرسه ساز استان علاوه بر کمک به ساخت مدارس، هزار بسته کمک معیشتی و نوشت افزار به مبلغ هر کدام ۶۰۰ هزار تومان برای دانش آموزان بی بضاعت تهیه و توزیع کرده‌اند.

این مسئول در پایان با بیان این که ۳۱۷ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهوری برای طرحهای آموزشی استان در نظر گرفته شده که ۱۵۰ میلیارد تومان آن جهت تکمیل مدارس خیری باید تخصیص یابد، گفت: این در حالیست که در حال حاضر ۶۸ مدرسه خیرساز در استان داریم که خیرین سهم خود را ساخته و در انتظار بودجه دولتی هستند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..