بررسی نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی در میزگرد ایسنای یزد:

رسانه‌های یزد، تفکر انتقادی را در جامعه ترویج کنند

ایسنای یزد با برگزاری میزگردی با حضور برخی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی استان به بررسی نقش رسانه‌ها در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته است. در بخش‌های قبلی این خبر صحبت‌های فعالان این حوزه در رابطه با اهمیت حضور رسانه‌ها در تدوین برنامه‌های فرهنگی در حوزه پیشگیری از آسیب‌...

به گزارش یزدی نیوزدر بخش پایانی این میزگرد نیز ضرورت وجود تفکر انتقادی، لزوم استفاده از تیم‌های متخصص در راستای تهیه گزارش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی،‌ مطالبه‌گری و  احساس مسئولیت در قبال ارزش‌های اجتماعی و استقلال‌ کاری رسانه‌ها،‌ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«احمد طالبی» مدیر فرهنگی اداره‌کل ارشاد یزد در ادامه سخنانش با اشاره به ضرورت توجه ویژه به کارکردهای پیش‌بینی نشده در تولیدات رسانه‌ای، تصریح کرد: تمام بخش‌های اجرایی،‌ نظارتی و برنامه‌ریزی جامعه، باید بتوانند وظایف خود را در قبال تولیدات رسانه‌ای انجام دهند.

وی استقلال رسانه‌ای را از مهم‌ترین راهکارهای تبیین نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد:‌ رسانه‌ها باید تفکر انتقادی را در جامعه ترویج کنند و دستگاه‌های مختلف هم باید از این نوع عملکرد رسانه‌ها، حمایت کنند.

طالبی افشاگری درست و صادقانه را از دیگر رسالت‌های رسانه‌های حرفه‌ای دانست و بیان کرد: اگر دولت یا دستگاه‌های مرتبط در ادامه‌ی انتشار گزارش‌های انتقادی رسانه‌های مختلف، نسبت به اصلاح شیوه‌های غلط خود اقدام کنند، نتیجه مثبت خواهد بود و اگر اقدام نکنند، نتایج منفی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: رسانه زمانی می‌توانند در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد که به عنوان حلقه‌ای موثر با هویت مستقل دیده شوند.

این مقام مسئول کوتاه بودن دیوار رسانه‌ها و دیده شدن آنها قبل از دستگاه‌های دولتی در شرایط انتقادی را یکی از مشکلات جدی حوزه رسانه ذکر کرد و گفت: رسانه‌ها زمانی می‌توانند موثر باشند که با حفظ جایگاه خود از طرف جامعه نسبت به بیان مشکلات و نکته نظرات مختلف بپردازند.

ترویج تفکر انتقادی، از ضرورت‌های اجرایی رسانه‌هاست

دکتر «محمدعلی صادق‌پور» معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان هم هدایت و حمایت از رسانه‌ها به سمت تفکر انتقادی را از جمله عوامل موثر در راستای ارتقای سطح اجرایی رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه‌های امروز آمادگی لازم برای تعمل در موارد جدید را آن طور که باید و شاید ندارند.

وی در مورد رسالت رسانه‌ها در توسعه فرهنگ عمومی نیز اظهار کرد: ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دیگر ضرورت‌های اجرایی رسانه‌ها در راستای توسعه فرهنگ عمومی در جامعه است.

صادق‌پور در ادامه گفت: مسئولیت‌پذیری و افزایش سلیقه با در اختیار گذاشتن خوراک رسانه‌ای از سوی دستگاه‌های اجرایی و تخصصی از دیگر ضرورت‌های نقش رسانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: البته صادق بودن دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیز نقش مهمی در تولید گزارش‌های تولیدی موثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

این مسئول، پاسخگویی دستگاه‌ها هم از دیگر ضرورت‌های حمایت از ایفای نقش رسانه در حوزه‌های مختلف به ویژه آسیب‌های اجتماعی است.

البته صادق‌پور به ضرورت تهیه خوراک علمی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای رسانه‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: عدم انجام چنین اقدامی باعث می‌شود که رسانه‌ها به‌علت عدم وجود اطلاعات لازم از مسائل و آسیب‌های تخصصی، به سمت اخبار اغراق‌آمیز هدایت شوند.

این فعال اجتماعی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: البته تأمین خوراک رسانه‌ای به هیچ عنوان تکلیف تعیین شده برای دستگاه‌های اجرایی در قبال رسانه‌ها محسوب نمی‌شود بلکه تنها مسیری برای هدایت رسانه‌ها به سمت تهیه گزارش‌های تولیدی موثر و علمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بشمار می‌رود.

پشتوانه علمی، حلقه مفقوده گزارش‌های رسانه‌ای است

دکتر «سیدعلی اصغر رفاهی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد نیز در ادامه فعالیت‌های علمی و کسب مهارت‌های لازم را حلقه مفقوده فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: رسانه‌ها باید فعالیت خود را با پشتوانه تیم علمی، تخصصی و هنری انجام بدهند.

وی در مورد فعالیت‌ها و ضرورت‌های اجرایی رسانه‌ها در راستای ایفای نقش مفید در جامعه نیز گفت: فعالیت‌های رسانه‌ای باید در چارچوب ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه باشد.

رفاهی با تأکید بر رعایت عدم تهیه تصاویر تحقیرآمیز عدالت کیفری توسط رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از شگردهای هنری در بحث آسیب‌های اجتماعی، عدم تحلیل جزئیات در گزارش‌های تولیدی، استفاده از نظرات کارشناسی در حوزه‌های مختلف،‌ استفاده از گروه‌های موفقیت‌آمیز، آموزش‌های کاربردی به افراد موثر و پرهیز از تبلیغات گسترده تجاری، از جمله راهکارهای ارتقای نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

بخش نظردهی بسته شده است..