کاهش نگران کننده فضای سبز شهر یزد

فضای سبز شهر یزد با کاهش ۲۰۰ برابری، از هزار هکتار در سال ۴۳ به هفتاد هکتار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش یزدی نیوز عضو شورای شهر یزد در برنامه صدای شهر رادیو یزد گفت: در سال ۱۳۴۳ مساحت زمین‌های مسکونی شهر یزد حدود ۱۰۰۰ هکتار بوده و مساحت فضای سبز شهر یزد هم تقزیبا ۱۰۰۰ هکتار بوده است.

تجملیان افزود:، اما در سال ۱۴۰۰ مساحت زمین‌های مسکونی شهر یزد ۱۴ هزار هکتار است و مساحت باغ‌ها و فضای سبز شهر یزد به حدود ۷۰ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: این بدین معنی است نسبت فضای سبز شهری نسبت به زمین‌های مسکونی نسبت به ۶۰ سال گذشته ۲۰۰ برابر کاهش داشته که این موضوع خیلی نگران کننده است.

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه دلایل متعددی که مهمترین آن‌ها کمبود آب و سوء مدیریت باعث شده به این وضعیت تاسف بار برسیم به طرح‌هایی که برای حفظ و صیانت از باغات مطرح شده است اشاره کرد.

تجملیان گفت: در کمیسیون خدمات یک طرح جامع صیانت از باغات شهر یزد به عنوان طرح میان مدت در حال آماده سازی است.

وی افزود: طرح دراز مدتی با عنوان حقوق قابل انتقال توسعه در کمیسیون نظارت و حقوقی مجدانه طرحی در حال پیگیری است.

عضو شورای شهر یزد ادامه داد: یکی از دلایل مهم آب رفتن باغ‌ها و انهدام تاسف بار باغات اینست که صاحبان این باغ‌ها می‌بینند از لحاظ اقتصادی بسیار به نفعشان هست که باغ را خشکانده و تفکیک غیر مجاز کرده و به فروش برسانند و یا تبدیل آپارتمان کرده و بهره مالی فراوان ببرند.

تجملیان افزود:، اما طرح حقوق قابل انتقال توسعه این است که صاحب باغ در راستای حفظ و تضمین اینکه این باغ را از بین نخواهد برد از شهرداری می‌تواند حقوق توسعه‌ای بگیرد و در مناطقی که ساخت و ساز نیست پروانه ساختمانی از شهرداری دریافت کند و در ازای آن پولی از وی دریافت نشود.

وی گفت: امیدواریم این طرح در سال ۱۴۰۱ نهایی شود.

عضو شورای شهر یزد در مورد پیشنهاد کوتاه مدتی که در صحن علنی شورای شهر مطرح شد گفت: در این طرح شهرداری در هرکدام از مناطق چند باغ ارزشمند را شناسایی و طی دو مرحله روی این‌ها کار کند.

تجملیان ادامه داد: در مرحله اول که مرحله نجات باغ‌ها است می‌خواهیم باغ را تملک کرده، شهرداری دیوار‌ها را برداشته و تنها با نصب یک تابلو تبدیل به بوستان عمومی کند برای اینکه این که اطمینان پیدا کنیم که این باغ از بین نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه لزومی ندارد برای این کار خرید انجام شود بلکه می‌توان با تعویض زمین همراه باشد.

تجملیان گفت: در مرحله دوم که از سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود، مرحله پیرایش و بهسازی این باغات است که دیوارشان برداشته شده بود و نیاز به بهسازی، فضای بازی و مبلمان دارند را تکمیل کنیم.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..