تعیین 20 مسیر گردشگری:

جاذبه‌های گردشگری یزد را پیاده گز کنید

مسیرهای پیاده گردشگری برای هدایت بهتر گردشگران در بازدید از جاذبه‌های گردشگری در این مسیر تعیین شده است. بر اساس برنامه‌ریزی مسئولان قرار است این ایده هم رونق گردشگری هم رونق حیات و هم سرزندگی در بافت‌های تاریخی را در پی داشته باشد.

به گزارش یزدی نیوزمسیرهای گردشگری، مسیرهایی هستند که از یک نقطه آغاز و گردشگر با طی کردن آن مسیر معین با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی آشنا می‌شود و از آنها بازدید خواهد کرد و در نهایت در نقطه‌ای معین این مسیر پایان خواهد یافت.  جاذبه‌های این محورها هم بر حسب قدمت و اهمیت، سطح‌بندی شده است.

تعیین ۲۰ مسیر گردشگری
معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: طراحی مسیرهای پیاده گردشگری در بافت تاریخی، گامی ‌اساسی برای حفاظت از بافت تاریخی و هدایت بیشتر گردشگران خواهد بود. این مسیرها در بافت تاریخی باعث سرزندگی و رونق حیات می‌شود.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: محور‌های گردشگری در ۵ بخش سواره، پیاده و مسیر دوچرخه‌سواری و محور ادبی، هنری و نیز محور کویر شامل شترسواری، سافاری، کویرنوردی و رصد ستارگان در نظر گرفته شده است.
به گفته این مسئول، برای گردشگری استان ۲۰‌مسیر در قالب محورهای تاریخی ادبی، فرهنگی، بازار، روستاهای هدف گردشگری و مسیرهای ادیان تعیین شده است.
وی ادامه می‌دهد: در مسیر تاریخی تعیین شده، گردشگر از همه جاذبه‌های تاریخی یزد به طور پیاده یا با دوچرخه بازدید خواهد کرد.
فاطمی ‌درباره جاذبه‌های مسیر تاریخی بیان می‌کند: این محور شامل مجموعه ارگ حکومتی، زندان قدیم، اداره شهر بادگیرها، مسجد جامع، خانه پاکدل، چهارسوق، محله و کنیسه یهودیان، مسجد چهل محراب، آب انبار وقت‌الساعت، خانه شکوهی، حیرانی، آسیاب کوشکنو و چند خانه تاریخی دیگر می‌شود.
به گفته وی، میراث فرهنگی برای آماده‌سازی این محور، اقدام به تجهیز مسجد جامع به سرویس بهداشتی فرنگی، ساخت سرویس بهداشتی در بوستان شاه ابوالقاسم، تجهیز مدرسه ضیائیه به سرویس بهداشتی فرنگی و ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری در مجاورت حصار بافت (خیابان سید گلسرخ) کرده است.

محورهای گردشگری بازارهای سنتی
معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: بازارهای تاریخی با شکل و شمایل و معماری قابل توجهی که دارند در عصر حاضر تنها محلی برای داد و ستد نیستند، بلکه جنبه‌های فرهنگی آنها نمود پررنگ‌تری به خود گرفته است.
فاطمی ‌می‌افزاید: بازارهای سنتی مجموعه‌ای از حمام، کاروانسرا، مدرسه، مسجد و سقاخانه را نیز در کنار خود می‌بینند که هم از نظر کارکرد و هم از نظر معماری، دارای جایگاه فرهنگی قابل تاملی هستند و نقش مهمی‌ در جذب گردشگر دارند.
به گفته وی، به تازگی بازارهای سنتی استان با هدف زیباسازی و جذب بهتر گردشگر همسان‌سازی شده است.
وی ادامه می‌دهد: بازارهای سنتی استان با معماری و شاهکار ویژه خود همیشه مورد علاقه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی بوده و برای این مهم به عنوان محور خاص گردشگری هم مشخص شده‌اند.
فاطمی، بازارخان، بازار قیصریه‌، بازار مسگری، خانه زرگر یزدی، بازار زرگری، بازار صدری، بازار تبریزیان، بازار پنج علی، مسجد و حمام فرط، دارالشفاء، بازار دروازه مهریز و چهار سوق شاهی را از جمله این محورها عنوان کرد.
 وی با اشاره به محورهای ادبی و فرهنگی می‌افزاید: خانه مشروطه، آرامگاه شهید محراب آیت‌الله صدوقی، صدرالعلما، امامزاده شاهزاده فاضل، آرامگاه وحشی بافقی، خانه فرخی یزدی، خانه سیگاری‌ها، خانه جیحون و سیحون، خانه علایی بنیاد ایرانشناسی، خانه والی حجت، در بند گرجی، گذر تاریخی گازرگاه(مسجد، حسینیه و حمام)، کوچه و بقعه سنتی فاطمه، خانه هوشمند و کارگاه سنگ تراشی نیز برای مسیر ادبی و فرهنگی استان تعیین شده‌اند.

گردشگری پدیده‌ای فرهنگی است
معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه می‌دهد: استان همیشه در طول تاریخ مفاخر ادبی و فرهنگی مهمی ‌را به خود اختصاص داده است که از دل کویر برآمده‌اند و در کشور و دنیا سرآمد هستند.
فاطمی ‌می‌افزاید: گردشگری فرهنگی از یکسو عاملی برای ایجاد میل یا نیاز به سیر و سیاحت است و از سوی دیگر نقش اساسی در تعیین رفتارها، نگرش‌ها و روش‌های زندگی مردم ایفا می‌کند.
به گفته وی، گردشگری پیش از آنکه یک صنعت و فعالیت اقتصادی باشد، پدیده‌ای فرهنگی محسوب می‌شود ‌و در ایجاد تغییرات فرهنگی بسیار مؤثر است.
فاطمی با اشاره به بیان بهره‌گیری نامناسب از ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی استان، می‌گوید: استان به واسطه وجود نخبگان فرهنگی و مفاخر ادبی خود در کنار جاذبه‌های فرهنگی، ظرفیت‌های خوبی را در هدایت گردشگران خارجی در این بخش می‌تواند ایفا کند، هرچند هنوز بهره‌گیری مطلوبی از این ظرفیت نشده است.

اهمیت پویایی بافت تاریخی و تعیین مسیرهای گردشگری
مسئول پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد معتقد است: مهم‌ترین هدف ثبت بافت تاریخی یزد در یونسکو، افزایش پویایی و سرزندگی ساکنان، کیفیت زندگی و در مجموع ارتقای کمی ‌و کیفی شرایط زندگی در بافت است.
 «مجید فرهمند» می‌گوید: اولین قدم برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و فراهم کردن فرصت جهانی شدن این بافت، فرهنگسازی و افزایش سطح دانش مردم برای حفظ و نگهداری از عناصر بافت تاریخی است و تعیین مسیرهای گردشگری می‌تواند عاملی در ایجاد این پویایی شود.
وی می‌‌افزاید: بافت تاریخی بر اساس عقاید و سنت‌های بومی ‌مردم شکل گرفته است و مساجد، تکایا و حسینیه‌ها بخش قابل توجهی از بناهای تاریخی آن را شامل می‌شوند که نشان‌دهنده پیوند اعتقادات با زندگی گذشتگان است. بنابراین تعیین مسیرهای گردشگری در محورهای تاریخی، ادبی و فرهنگی، عامل مهمی ‌برای افزایش روحیه حفظ و نگهداری از جاذبه‌های این مسیر خواهد بود.
مسئول پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد تاکید کرد: در این شهر و حتی در بافت تاریخی، شاهد زندگی‌ مسالمت‌آمیز مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان در کنار هم هستیم. بنابراین تعیین مسیر برای جاذبه‌های ادیان هم اهمیت دارد و گردشگران از این جاذبه‌ها بازدید خواهند کرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..