معماری گلین مهم‌ترین شاخص معماری استان یزد

رئیس پژوهشکده معماری بومی استان :معماری گلین را مهم‌ترین شاخص معماری استان یزد دانست.

به گزارش یزدی نیوز، دکتر نریمان فرح‌زا در نشستی با معاون فرماندارمیبد گفت: با توجه به شرایط خاصی که وضعیت معماری و شهرسازی کشور و ضرورت توجه به معماری و شهرسازی گذشته و درس گرفتن از آن در دوران معاصر تلاش‌هایی در دانشگاه یزد و هنر و معماری و پژوهشکده معماری بومی انجام‌شده است.

 
 رئیس پژوهشکده معماری بومی استان معماری گلین را مهم‌ترین شاخص معماری استان یزد دانست و افزود: امروزه معماری گلین در سطح جهانی هم موردتوجه قرارگرفته و در استان در تلاش هستیم به باز رویش این معماری بپردازیم.
 
دکتر فرح‌زا بابیان اینکه اولین تلاش‌ها در دانشکده معماری یزد صورت گرفته است و نتایج خوبی داشته و از کمک‌های علمی و اقتصادی بین‌المللی بهره بردیم افزود: نخستین جشنواره باز رویش معماری گلین را در اسفند ۹۳ برگزار کردیم.
 
وی تصریح کرد: شهرستان میبد به‌عنوان مناسبت‌ترین مکان برای دومین جشنواره در نظر گرفته‌شده است که امروز اولین شورای راهبردی این جشنواره را برگزار کردیم.
 
عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری یزد با تأکید بر برگزاری مداوم جشنواره باز رویش معماری سنتی گفت: این جشنواره بعد از تصمیم‌گیری نهایی در شهریورماه درمیبد برگزار خواهد شد.
 
دکتر فرح‌زا افزود: تلاشمان این است که بتوانیم این معماری را که از گذشته جریان داشته و طی سال‌های اخیر منقطع شده است و بسیار سازگاربامحیط‌زیست مجدداً احیا کنیم.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، رئیس پژوهشکده معماری بومی یزد خاطرنشان کرد: این جشنواره تصمیم دارد برخلاف فعالیت‌های گذشته که خیلی کاربردی نبود به فعالیت‌های کاربردی بپردازد.
 
وی افزود: موضوع دومین جشنواره باز رویش معماری گلین را مرمت و احیاء بازارچه تاریخی شهرمیبد در نظر گرفتیم و با توجه به فعالیت‌هایی که پایگاه پژوهشی میبد در این زمینه انجام داده است این کار را با کمک گروه مرمت دانشگاه شهید بهشتی و به‌احتمال‌زیاد با دعوت از صاحب‌نظران از سراسر کشور و گروه‌های خارجی به نتیجه برسانیم./م۰
 

بخش نظردهی بسته شده است..