به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان؛

همایش ملی «جوانه‌ها» در یزد برگزار شد

همایش ملی «جوانه‌ها» همزمان با روز بزرگداشت ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی و به میزبانی استان یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، همایش ملی «جوانه‎‌ها» همزمان با روز ملی ادبیات و کودک و نوجوان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی و به میزبانی کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

در این نشست فرهنگی که با حضور مجازی اعضای کودک و نوجوان، اعضای محافل ادبی، کتابخوانان و کتابداران کشور برگزار شد، سپیده خلیلی و محمد میرکیانی، دو تن از نویسندگان مطرح کشوری در حوزه ادبیات کودک، به صورت ویدئوکنفرانس میزبان این نشست بودند.

سپیده خلیلی، نویسنده برجسته کودک و نوجوان در این همایش با بیان اینکه مخاطبان من همواره کودکان بوده‎اند، اظهار داشت: باعث افتخار من است تمامی آثارم برای مخاطبان کودک و نوجوان تألیف شده و کودکان، قهرمانان این قصه‌ها بوده‌اند.

وی افزود: در تمامی سال‌هایی که برای کودکان می‌نویسم، سعی کرده‌ام به آنان کمک کنم کتاب زندگی‌شان را بنویسند و روایت کنند.

آغاز قصه گویی از بداهه گویی برای فرزندانم

این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به سئوال یکی از مخطابان در خصوص اینکه نویسندگی برای کودکان را چگونه و از چه زمانی آغاز کرده است، بیان داشت: اگر بخواهمم صادقانه به این سئوال پاسخ دهد باید بگویم داستان برای کودکان را از قصه‌گویی برای سه فرزند خود آغاز کرده‌ام و شروع نویسندگی من از قصه‌های فی‌البداهه‌ای بوده است که برای کودکان خود روایت کرده‌ام.

وی ادامه داد: وقتی برای دریافت مجوز اولین کتابی که نوشته بودم به وزارت ارشاد مراجعه کردم، با استقبال خوبی مواجه شدم و برای نوشتن داستان‌های بیشتر برای کودکان ترغیب شدم و این امر باعث شد با انگیزه بیشتری کار برای کودکان را ادامه دهم.

خلیلی در مورد اثر خود، کتاب «مثل هیج‌کس» و دلایل نگارش آن نیز گفت: در این کتاب خواستم به مخاطب خود بگویم همه انسان‌ها لزوماً نباید مثل هم باشند و همه توانایی‌ها را داشته باشند.

وی افزود: باید سعی کنیم معلولیت را امری عادی در جامعه تلقی کنیم و معلولان عزیز را جدای از خود و جامعه ندانیم و برخورد توهین‌آمیز و از روی تبعیض با آنان نداشته باشیم؛ کتاب مثل هیچکس به دنبال آن است که چنین مفهومی را به خواننده القا کند.

این نویسنده برجسته کشوری، در بخش پایانی سخنان خود به کودکان و نوجوانان توصیه کرد در طول شبانه‌روز زمان مشخصی را به مطالعه اختصاص دهند و با کتاب مأنوس باشند.

محمد میرکیانی، دیگر نویسنده مطرح کودک و نوجوان کشور نیز به عنوان مهمان ویژه برنامه با مخاطبان کودک و نوجوان این نشست به گفتگو نشست.

میرکیانی با گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت: بنده از ۱۶ سالگی به دلیل کار به عنوان حروفچین در یکی از چاپخانه‌های تهران، با کتاب ارتباط و انس پیدا کردم و به این دلیل که حروفچین‌ها تقریباً تمامی محتوای کتاب را خوانده و با آن ارتباط داشتند، فرصت مغتنمی برای مطالعه نصیبم شد.

وی در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل نویسندگی در حوزه کتاب کودک را انتخاب کرده است، گفت: نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان غالباً از کسانی هستند که با این گروه سنی ارتباط بیشتری دارند و آرزوهای آنان را می‌شناسند و بنده نیز به دلیل اینکه بیشتر مسئولیت‌هایم چه در صدا و سیما و مدیریت گروه کودک برخی شبکه‌ها و چه در انتشارات کانون، با این حوزه بوده است، به صورت طبیعی به حوزه کتاب کودک علاقه‌مند شده و بیشتر آثارم برای این قشر نگارش شده است.

نگارش ۸۴۰ داستان برای کودکان

میرکیانی با بیان اینکه بیشترین آثارم به صورت مجموعه داستان است، ادامه داد: با درنظر گرفتن این امر، تاکنون بیش از ۸۴۰ داستان برای کودکان نگاشته‌ام و همیشه به سبب مسئولیت‌هایی که داشته‌ام به صورت مستمر درگیر نوشتن برای کودک بوده‌ام.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: به سبب اینکه حساس بودم آثارم تکراری نباشد، به بازنویسی متون کهن و ادبیات عامیانه برای کودکان روی آوردم و به سبب محتوای پربار این حوزه از ادبیات، موفق به نگارش مجموعه داستانهای خواندنی برای کودکان شدم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کودکان علاقه‌مند به نویسندگی گفت: برای نویسنده شدن، بیش از هر چیز دیگری نیاز به مطالعه دارید و در کنار این امر، تجربیات زندگی نیز به نویسنده برای خلق داستان‌های مفید و باورپذیر کمک می‌کند.

میرکیانی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهدی آذریزدی، گفت: باعث افتخار من است که طبق وصیت آن مرحوم، به همراه استاد مصطفی رحماندوست بخشی از کتاب‌های ایشان را ویرایش کردم که سهم بنده ۵ جلد از مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» بود.

تولید کتاب برای کودکان اتفاقی ارزشمند

سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست با گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، تولید کتاب برای کودکان را اتفاقی بزرگ و ارزشمند دانست و تصریح کرد: نوشته‌های کودکانه باید مبتنی بر آگاهی باشند و با شمایلی جذاب و کودکانه به مخاطب عرضه شوند تا در کنار رشد علم و آگاهی کودک، مطالعه و انس با کتاب نیز برای کودکان دلپذیر باشد.

پرنیا شعبانی، عضو از اعضای نوجوان کتباخانه‌های استان مازندران و معصومه حیدریان، عضو کودک کتابخانه‌های استان کرمانشاه نیز از نمایندگی از طرف کودکان و نوجوانان حاضر در این نشست به صورت مجازی به بیان نظرات خود در خصوص آثار دو نویسنده حاضر در نشست پرداختند.

در ابتدای همایش ملی جوانه‌ها که به میزبانی استان یزد برگزار شد، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با گرامیداشت یاد استاد مهدی آذریزدی، پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک، حضور اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، اعضای محافل ادبی، کتابخوانان و کتابداران کشور را در این نشست خیرمقدم گفت و بخش‌هایی از شعر «قند و عسل» اثر مرحوم آذریزدی را برای حاضران قرائت کرد.

گفتنی است، ۱۸ تیرماه سالروز درگذشت مرحوم مهدی آذریزدی، پیر قصه‌های کودک و نوجوان کشور به عنوان روز «ادبیات کودک و نوجوان» نامگذاری شده است.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..