معاون استاندار یزد:

بخشی از اعتبارات داخلی بانک‌ها صرف نقدینگی صنایع دستی شود

معاون امور اقتصادی استاندار یزد با تاکید بر این که امسال باید بخشی از اعتبارات داخلی بانک‌ها را صرف نقدینگی بخش گردشگری و صنایع دستی کنیم، گفت: باید برای بودجه ۱۴۰۰ هم برنامه‌ریزی شود.

«سیدمسعود عظیمی» در نشست اقتصاد مقاومتی استان که  با موضوع بررسی مشکلات بخش صنایع دستی در محل استانداری یزد برگزار شد، اظهار کرد: صنایع دستی به شدت به گردشگری وابسته است.

وی به دنبال مشکلات مطرح شده این قشر در خصوص تسهیلات و حمایت‌های دولت، تصریح کرد: تمام مصوبات ستاد کرونا برای بانک‌ها لازم‌الاجراست و همانطور که محدودیت‌های این ستاد، اجرایی می‌شود باید حمایت‌های آن نیز اجرایی شود.

عظیمی با بیان این که وضعیت حاکم بر فعالان صنایع دستی خصوصاً کارگاه‌داران و فعالان گردشگری در دوران کرونا مطلوب نیست، گفت: امسال باید بخشی از اعتبارات داخلی بانک‌ها را صرف نقدینگی این بخش کنیم و در عین حال، اگر توافقی با بانک‌ها صورت می‌گیرد نباید بدقولی کنند و حرف‌ها و وعده‌های خود را انکار کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر، گردشگری صنعتی پیشران در یزد محسوب می‌شود، گفت: یکی از مصوبات خوشه گردشگری، تعیین تکلیف سریع این خوشه و اختصاص اعتبار به این حوزه است و به توجه به این که مصوبات جلسات اقتصاد مقاومتی لازم الاجراست، باید از این ظرفیت استفاده شود.

این مسئول با اشاره به این که بانک‌ها به عنوان مدیران به نقدینگی در حوزه گردشگری توجه خاصی بکنند، گفت: باید شورای هماهنگی بانک‌ها هم این مسئله را پیگیری کنند.

به گفته‌ی عظیمی، کل موانع گردشگری و صنایع دستی به صورت اولویت و ظرف مدت ۱۰ روز با استفاده از ذی‌نفعان این حوزه به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال کند.

وی تامین بازار مورد نیاز صنایع دستی را از الزامات در دست پیگری دانست و گفت: باید تمام بخش‌ها خصوصا خوشه‌های طلا، زیلو و گردشگری مورد حمایت قرار گیرند، البته با تامین اعتبار برای آموزش و درگیر کردن فنی و حرفه‌ای باید همراهی کنند.

عظیمی به پیگیری مسئله نمایشگاه‌های خاص صنایع دستی در استان و شهرستان‌ها و استان‌های دیگر یاد کرد و گفت: باتوجه به پیگیری‌های جدی استاندار یزد در خصوص بودجه ۱۴۰۰ باید در این رابطه برنامه‌ریزی شود.

وی به لزوم همکاری و اهتمام صدا و سیما در معرفی صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: صدا و سیما، ظرفیت‌های استان را به عنوان برنامه‎‌های خاص دنبال کند و تولید محتوا و اثرها و چهره‌های ماندگار به واسطه این تولید محتوا، احیا شود.

نبود نماینده در اتاق بازرگانی برای پیگیری صادرات صنایع دستی، اقدام نکردن برای معرفی صنایع دستی و پیگیری تهیه هدایای ادارات از بخش صنایع دستی داخل استان از مهمترین مسائل مطرح شده این حوزه در این نشست بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..