بیان ظرفیت ها، توانمندی ها و برنامه های توسعه ای استان یزد در جریان حضور استاندار در برنامه صبح بخیر ایران

استاندار یزد با حضور در برنامه زنده صبح بخیر ایران شبکه یک، به بیان ظرفیت ها، توانمندی ها و برنامه های توسعه ای استان یزد پرداخت و با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ابراز امیدواری کرد که شاهد انتخاباتی پر شور باشیم.

به گزارش یزدی نیوز دکترطالبی در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، با بیان اینکه می توان قدمت تاریخی یزد را به پهنای تاریخ ایران قلمداد کرد، گفت: استان یزد دوره های بسیار متنوعی را در طول تاریخ به خود دیده است اما بخش عمده شکوفایی یزد به دوران پس از اسلام و به ویژه دوران صفویه بر می گردد زیرا در آن دوران رونق بسیار زیادی در بخش های مختلف و به ویژه در بخش تجارت و بازرگانی شکل گرفته است.
وی در ادامه به ویژگی های فرهنگی مردمان استان یزد اشاره و تصریح کرد: همین ویژگی های فرهنگی مردمان استان یزد است که امروز آن ها را در سطح کشور و جهان خوش نام کرده است.
دکترطالبی با اشاره به روحیه ی سختکوشی یزدی ها، اظهارداشت: نمود این سختکوشی هم در طول تاریخ و هم در شرایط امروز توسعه استان قابل مشاهده است.
استاندار یزد ادامه داد: یکی از نمودهای بارز سختکوشی مردمان این خطه، حفر چاه و ایجاد قنات های با طول صدها کیلومتر و مسافت های زیاد برای انتقال آب از اعماق زمین به سطح آن و استفاده از آن به عنوان آب شرب و تداوم فعالیت کشاورزی است.
وی یکی از ویژگی های زبانزد مردمان این استان را روحیه ی ایمان و اعتقاد به مبانی مذهبی دانست و تصریح کرد: استان یزد در طول تاریخ دارای تنوع مذهبی بوده و در مقاطعی از تاریخ هم زیستی ادیان به خوبی در استان مشاهده می شود و یهودی ها و زرتشتی ها در کنار مسلمانان با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.
دکتر طالبی ادامه داد: روحیه ی قناعت و صرفه جویی یزدی ها موجب ایجاد سرمایه برای تحول در استان یزد شده است.
استانداریزد با اشاره به روحیه ی علم آموزی و یادگیری مردمان یزد در طول تاریخ ، اظهارداشت: موید این موضوع حوزه های علمیه و مدارس پر رونق استان یزد در گذشته است.
وی افزود: در حال حاضر نیز جلوه این روحیه را می توان در ۲۶ سال صدر نشینی در کنکور سراسری مشاهده کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به شخصیت های بزرگ، هویت بخش و قوام بخش جامعه یزدی اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله حائری یزدی؛ موسس حوزه علمیه قم، مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی یزدی؛ معرف به صاحب عروه، مرحوم آیت الله فقیه خراسانی، مرحوم آیت الله شهید صدوقی و محروم آیت الله خاتمی از جمله این بزرگان بوده اند.
دکترطالبی ادامه داد: استان یزد همچنین مهد هنرمندان و شعرای بزرگی بوده است که از جمله شعرای قدیم یزد می توان به وحشی بافقی و فرخی یزدی اشاره کرد.
وی، وجود چنین مشاهیر و شخصیت هایی در استان یزد را نشان دهنده ظرفیت های انسانی بسیار بالای این استان دانست.
استاندارد به تاریخ و ابنیه تاریخی یزد اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ جهان به احترام میراث ارزشمند تاریخی یزد ایستاد و بافت تاریخی یزد را به عنوان شهر میراث جهانی به ثبت رسید.
دکتر طالبی تصریح کرد: عقبه تاریخی یزد و برخورداری از ویژگی های فرهنگی و روحیه های ارزشمندی همچون سختکوشی، ایمان و اعتقاد به مبانی مذهبی، قناعت و علم آموزی و یادگیری، هویت امروز جامعه یزد را تشکیل می دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش بخش گردشگری را یکی از ظرفیت های بزرگ اقتصادی استان یزد عنوان کرد و گفت: متنوع ترین آثار تاریخی کشور در استان یزد قرار دارد همچنین تعداد زیادی از آثار و ابنیه تاریخی استان در فهرست آثار ملی و جهانی به ثبت رسیده است.
دکترطالبی با بیان اینکه در حال حاضر اکوتوریسم و کویرنوردی در دنیا بسیار رونق گرفته است، اظهارداشت: ظرفیت های بسیار خوبی در استان یزد وجود دارد و شاید بتوانیم این موضوع را به عنوان یکی از ظرفیت های پایدار اقتصادی استان یزد نام ببریم که خوشبختانه در طول سال های گذشته توجه بسیار خوبی به آن شده و تا پیش از دوران کرونا رونق بسیار خوبی داشت.
استانداریزد ادامه داد: پیش از دوران کرونا، شاهد رشد بسیار خوبی در زمینه جذب گردشگران خارجی بودیم به طوریکه به فاصله حدود ۵ سال حضور گردشگران خارجی در استان یزد تا ۵ برابر شد.
وی بخشی از جایگاه یزد در جهان را به دلیل تنوع حوزه گردشگری آن دانست و افزود: از این رو ما می توانیم متناسب با ویژگی ها و علایق مختلف گردشگران، فضاها و فرصت های گردشگری را برای جذب آن ها به استان یزد فراهم کنیم.
استاندار یزد با بیان اینکه یزد یکی از اضلاع مثلث گردشگری کشور لقب گرفته است، اظهارداشت: رشد چندین برابری حضور گردشگران در استان یزد موجب رشد قابل توجه مراکز اقامتی استان از جمله هتل ها و بومگردی ها در سال های اخیر شده است.
دکتر طالبی ادامه داد: ماهانه چندین واحد بومگردی جدید به حوزه گردشگری استان اضافه می شود که این موضوع نشان دهنده آوردن ظرفیت هایِ در اختیار مردم برای حوزه گردشگری و انجام اتفاق بسیار خوب در این حوزه است.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های استان یزد در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان یزد جز چند استان صنعتی کشور و دومین استان معدنی کشور؛ با متنوع ترین مواد معدنی در اختیار، است.
دکتر طالبی با بیان اینکه استان یزد در تولید کاشی و سرامیک کشور جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، اظهارداشت: ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور در استان یزد تولید و حدود ۵۰ درصد تولیدات نیز به کشورهای دیگر صادر می شود که این موضوع برای صنعت یزد جای افتخار دارد.
وی خاطرنشان کرد: استان یزد جزء چند استان اول کشور در زمینه های تولید شیشه، فولاد و نساجی کشور به حساب می آید.
استانداریزد با بیان اینکه به لحاظ صنعتی زمینه های سرمایه گذاری بسیار خوبی در استان یزد وجود دارد، خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی استان در مرکز کشور، برخورداری از زیرساخت های توسعه مثل راه، راه آهن، فرودگاه و ارتباطات اینترنتی، وجود نیروی کار متخصص و تحصیل کرده و نیز وجود شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی امکان جذب سرمایه و سرمایه گذار را به استان یزد می دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد بسیار خوب استان در مباحث توسعه ای و بهره برداری از ابرپروژه ها طی سال های گذشته، اظهارداشت: به عنوان نمونه در همین دو سه سال گذشته تعداد زیادی از ابرپروژه ها نظیر پروژه خط انتقال آب خلیج فارس؛ که بزرگترین پروژه انتقال آب کشور به استان بود، پروژه مگامادول در چادرملو، پروژه گندله سازی در مجموعه سنگ آهن مرکزی و پروژه بندر خشک پیشگامان که می تواند به ترانزیت کالا کمک کند، افتتاح و به بهره برداری رسید.
دکتر طالبی با بیان اینکه ابرپروژه راه آهن یزد_اقلید در آستانه راه اندازی قرار دارد، گفت: این خط ریلی می تواند نقش بسیار زیادی را برای توسعه استان های یزد، فارس و سایر استان ها ایفا کند.
استاندار یزد همچنین نوید بهره برداری از چندین پروژه بزرگ در ماه های آینده را داد و اضافه کرد: در سال های گذشته علی رغم کمبود اعتبارات، کارهای بسیار زیادی در حوزه عمرانی صورت گرفت که از جمله آن می توان به احداث بزرگراه ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام سال های گذشته که در جای جای استان باقی مانده بود، اشاره کرد.
وی در ادامه به نگاه ویژه استان یزد به دو حوزه گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: ریل گذاری جدید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان؛ به عنوان یک رویکردی که در کشور هم به نوعی جلوه کرد، در استان یزد در حال پیگیری بوده و در این راستا سندنظام نوآوری تصویب، کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری و مراکز شتاب دهنده راه اندازی و حمایت ویژه ای از استارتاپ ها شد.
دکترطالبی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های انسانی موجود در استان یزد و زیر ساخت هایی استان در حوزه نوآوری و فناوری، استان یزد؛ استان برتر کشور در اقتصاد دانش بنیان است.
استاندار یزد تصریح کرد: در حوزه گردشگری به عنوان یک رویکردی جدید، کارهای اساسی در استان شروع کردیم.
وی با اشاره به حمایت ویژه از بخش صنعت و انجام سرمایه گذاری های جدید در استان، تصریح کرد: تکمیل چرخه های تولید در استان یزد از جمله تکمیل چرخه تولید فولاد؛ از سنگ تا محصول نهایی در حال پیگیری و دنبال شدن است.
دکترطالبی با بیان اینکه در طرح های اقتصادی و صنعتی استان به مباحث محیط زیستی توجه بسیار زیادی می شود، بیان کرد: به منظور حمایت از زیست در بعضی از مناطق استان، تعدادی از مجوزهای صادره را باطل کردیم.
استاندار یزد در ادامه به شرایط استان یزد در زمینه منابع آبی اشاره و با بیان اینکه در این راستا طرح های انتقال آب در دستور کار قرار گرفته است، اظهارداشت: مراحل مطالعاتی ابرپروژه ی انتقال آب دریای عمان به به اتمام رسیده و به دنبال شروع عملیات اجرایی آن هستیم.
وی با بیان اینکه هماهنگی و تعامل بسیار خوبی برای پشتیبانی از تولید در استان یزد بوجود آورده ایم، تصریح کرد: در حمایت از صنعت و صنعتگران استان، کارگروه ها و مکانیزم های زیادی از جمله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل فعال و از ظرفیت های سایر نهادها مثل ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استفاده شد.
دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان یزد آمادگی بسیار خوبی را برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ دارد، خاطرنشان کرد: به منظور جمع آوری آرای مردم استان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶۶ شعبه اخذ رای در سراسر استان یزد پیش بینی شده است.
وی با اشاره به استقبال یزدی ها برای ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهارداشت: حدود چهار هزار نفر برای برای این دوره از انتخابات شوراها ثبت نام کردند که از این تعداد حدود۳۵۰۰ داوطلب تایید صلاحیت شده و هم اکنون مشغول انجام تبلیغات هستند.
استاندار یزد ادامه داد: داوطلبان انتخابات شوراها برای حضور در ۲۴ شورای شهر و ۳۹۷ شورای روستا با یکدیگر به رقابت میپردازند.
دکترطالبی به تمهیدات اندیشیده شده جهت برگزاری انتخاباتی باشکوه در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی جهت اطمینان از پیشگیری از شیوع کرونا در سطح استان انجام گرفته که افزایش ۲۰۰ شعبه به شعب اخذ رای نسبت به دوره قبلی انتخابات؛ در راستای ایجاد پراکندگی بیشتر در شرایط کرونایی، یکی از این اقدامات است.
وی برگزاری انتخابات حتی المقدور در فضای باز، با رعایت فاصله گذاری، ضدعفونی، الزام به استفاده از ماسک و پیش بینی شعب ویژه برای اخذ رای از بیماران کرونایی را از دیگر پیش بینی های صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.
استاندار یزد با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات در استان مشارکت دارند، تصریح کرد: به منظور اطمینان از سلامت عوامل شعبه اقداماتی صورت گرفته است.
دکتر طالبی اضافه کرد: به مشارکت مردم در انتخابات بسیار امیدوار هستیم، میزان مشارکت مردم استان یزد در ۳۴ دوره از ۳۷ دوره انتخابات برگزار شده در کشور، بالاتر از متوسط کشور برآورد شده است.
وی با بیان اینکه یزد در انتخابات گذشته ریاست جمهوری با مشارکت ۹۶/۴ درصدی جایگاه اول کشور را بدست آورد، اظهارداشت: یزد در بسیاری از ادوار انتخابات جایگاه های اول، دوم و سوم را داشته و با همین شرایط، امیدواریم فضای کشور هم به سمتی برود که شاهد حضور و مشارکت بسیار خوب مردم در انتخابات باشیم.
استاندار یزد بیان کرد: مطمئنا مشارکت خوب مردم در انتخابات به طرح ها و برنامه هایی که در روند توسعه آینده استان وجود دارد، کمک می کند.
دکتر طالبی در انتها تاکید کرد: در استان یزد فارغ از همه اختلافات سیاسی، جناحی و سلیقه ای که وجود دارد، روند بسیارخوبی با تعامل، هماهنگی و همکاری ایجاد کردیم و توانسته ایم برنامه های استان را به اشتراک نظر نخبگان استان گذاشته و از قِبَل آن شاهد توسعه خوب و پایدار در استان یزد باشیم.

منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..