سند سازگاری با کم‌آبی در استان یزد تدوین شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از تدوین سند سازگاری با کم آبی در این استان خبر داد و گفت: مقادیر صرفه جویی در این سند، طی ۲ مرحله و تا سال ۱۴۱۰ برنامه ریزی شده است.

به گزارش یزدی نیوز، جواد منصوری اظهار داشت: در این سند دقیقا مشخص شده هر بخش باید چه مقدار صرفه جویی انجام دهد

وی افزود: خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش حجم مخازن زیرزمینی، تامین آب پایدار را بسیار دشوارتر از قبل نموده است و لذا لازم است همزمان با تامین نیاز، مدیریت مصرف نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی از برنامه ریزی برای حفاظت از منابع آب در قالب نقشه راه خبر داد و افزود: شرکت آب منطقه ای، برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود، برنامه ریزی یکساله‌ای را در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی هدف اصلی شرکت آب منطقه‌ای را تامین آب مطلوب و پایدار برای کلیه ذینفعان دانست و با اشاره به اینکه برنامه ریزی حفاظت از منابع قلیل آب زیرزمینی در استان در قالب نقشه راه انجام شده، اهداف مختلف آن را طرح تحویل حجمی در چارچوب سند سازگاری با کم آبی، نصب کنتور هوشمند آب، جلوگیری از اضافه برداشت ها، پر و مسلوب المنفه نمودن چاه‌های غیرمجاز، بروزرسانی پروانه‌های چاه ها، تدقیق اطلاعات سامانه دوسویه و کنتور جهت حسابداری دقیق‌تر آب مصرفی عنوان کرد.

این مسئول همچنین از آغاز طرح تحویل حجمی آب برای بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: در این طرح بجای اجرای خاموشی آمرانه و همزمان چاه‌های کشاورزی، حجم آب مشخص شده برای هر چاه، تحویل بهره برداران می‌شود تا مدیریت مصرف توسط خود کشاورز اجرا شود.

به گفته وی پروژه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی از سال ۱۳۹۴ قوت گرفت و در سال ۱۳۹۹، ۳۸۰ حلقه چاه کشاورزی دیگر مجهز به کنتور هوشمند آب شد تا در مجموع از حدود ۲۳۰۰ حلقه چاه فعال کشاورزی ۲۰۰۰ حلقه چاه در سطح استان مجهز به کنتور شود.

منصوری در خصوص مزایای این طرح اظهار داشت: نصب کنتور هوشمند هم امکان طرح تحویل حجمی و مدیریت مصرف توسط بهره بردار را فراهم می‌کند و هم در ثبت ساعات برداشت آب و میزان حجم آب، کارایی دارد.

وی افزود: در راستای مدیریت تامین، کنترل اضافه برداشت‌ها از طریق تقلیل منصوبات، خاموشی چاه‌ها و تحویل حجم آب برای چاه‌ها با شرایط مختلف انجام شده که این اقدام منجر به کاهش مصرف شده است.

وی راه اندازی وب سرویس دوسویه که سامانه میزان مصرف برق چاه‌های کشاورزی را تعیین می‌کند و بر اساس آن میزان ساعات کارکرد چاه‌ها نیز قابل استخراج می‌باشد و اقدام قاطعانه در جلوگیری از برداشت چاه‌های غیرمجاز را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۱۵ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه گردیده و حجم آبی معادل ۸۰۰ هزار متر مکعب از مصارف کم شده است.

منصوری یادآور شد: با توجه به کاهش ۳۸ و ۲۵ درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و میانگین بلندمدت، ضرورت استفاده بهینه از منابع آب در همه بخش‌ها لازم است و با توجه به کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و اجبار به اختلاط با آب کیفی جهت رسیدن به حد مناسب برای شرب، اهمیت مدیریت مصرف در این بخش در تابستان پیش رو را نمایان می‌سازد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..