عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد:

نگاه غلطی که رشته های تحصیلی را ارزش گذاری می کند باید تغییر کند

no-thumbs

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد گفت: آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور با بیش از 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون کارمند و چند میلیون مخاطب با این عریض و طویلی سال ها پر غلط و اسیر تصمیم های شتابزده بوده است اما حالا برای تکرار نشدن تصمیمات غلط گذشته دست به اعصا است اگر...

به گزارش یزدی نیوز تقی جباری فر گفت: دلهره بر سر انتخاب رشته و آینده نگری خانواده ها برای فرزندان خود دغدغه جدیدی است که وزارت آموزش و پرورش در حال ایجاد آن است انتخاب رشته ای که مشاور مدرسه می گوید فلانی باید این رشته را بخواند و فلان دانش آموز آن رشته را، ابتدا انتخاب رشته در رشته های ریاضی و تجربی و اگر هم نشد انسانی و بالاخره فنی؛ حالا اگر دانش آموزی از قافله ریاضی و تجربی جا بماند چه؟ آن باورغلطی که دانش آموزان ضعیف در رشته های انسانی و کاردانش تحصیل می کنند اینجا نمایان می شود و مشکل می آفریند.
وی گفت: در حال حاضر شش عامل در انتخاب رشته موثر است اول عملکرد تحصیلی دانش آموزان یعنی نمرات با سهم ۳۵درصدی و دوم نتایج آزمون های مشاوره ای با سهم۳۰درصدی و سپس علاقه دانش آموز و نظر معلم و قضاوت مشاور مدرسه هرکدام با سهم ۱۰درصد و در نهایت نظر والدین با سهم ۵درصد.
وی اظهار کرد: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش موارد موثر در انتخاب رشته را علاقه و استعداد دانش آموزان و نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش می داند و نام می برد به این معنا که اگر دانش آموزی استعداد و علاقه به تحصیل در رشته ای خاص داشته باشد و رشته انتخابی او با نیاز جامعه هماهنگ باشد و آموزش و پرورش هم توان ارائه خدمات در آن رشته را داشته باشد می تواند در آن رشته تحصیل کند.
جباری فر افزود: تغییرات نظام جدید آموزشی و هزینه های کمر شکن برای والدین که می خواهند فرزند آنها خوب تحصیل کند و بالاخره دانش آموز به سال نهم می رسد و حالا و سرو صدای انتخاب رشته بلند می شود ابتدا دو رشته تجربی و ریاضی و از طرفی هم رشته های انسانی و مهارتی که تو سری خور بوده اند.
جباری فر گفت: مسئولین، مدیران و برنامه ریزان آموزش و پرورش ایران پیچیدگی و سختگیری و راه را دشوار کردن برای دانش آموز را یک ارزش می دانند در حالی که در نظام های آموزشی کشور های دیگر به ساده کردن علوم در آموزش و پرورش بها می دهند.
وی گفت: حال با این وضعیت قرار است سیل ورود به رشته های تجربی و ریاضی کنترل شود و رشته مهجور علوم انسانی از تهمت هایی که به آن زده می شود خارج شود و روند رو به رشد ورود دانش آموزان به رشته های کار دانش و فنی و حرفه ای طبق برنامه ریزی آموزش و پرورش رشد کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: با این حساب دانش آموزانی که سال ۹۰ وارد پایه ششم ابتدایی شدند و آنهایی که سال ۹۴-۹۵ وارد پایه نهم شدند و مهر ۹۵ را در حالی آغاز می کنند که به عنوان اولین گروه دوره دوم متوسطه رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده اند در این صورت می توان به بهبود کیفیت تحصیل و عدم افت تحصیلی امیدوار بود.
وی تصریح کرد: آقای سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش مجلس به این معتقد است که به جای تغییر آیین نامه هدایت تحصیلی ،نظام جامع هدایت تحصیلی اجرا شود تا دانش آموزان با قضاوتی درست و رصد  دوران تحصیلی آنها به سمت انتخاب رشته هدایت شوند.
وی با بیان اینکه سحرخیز گله مند است از اینکه در آیین نامه هدایت تحصیلی کلیت توانایی دانش آموزان مورد نظر قرار نگرفته و استعدادهایی مانند هوش ورزش و هنر نادیده گرفته شده، تصریح کرد: جایگاه طرح شهاب یعنی استعداد سنجی دانش آموز کجاست؟ و کجای این آیین نامه مشخص شده که استعدادهای دانش آموزان در انتخاب رشته آنها موثر است؟ این در حالی است که باز هم تمرکز بیش از حد بر نمره و ارج نهادن افراطی به دانش آموزان درس خوان دیده می شود و جای این بحث در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی خالی است و باز هم نمرات دانش آموزان است که حرف اول را در انتخاب رشته می زند.
جباری فر گفت: در مورد انتخاب رشته دانش آموزان با وضع کنونی دانش آموزی که قبول خرداد است وضع مطلوب تری در انتخاب رشته دارد و آنهایی که به هر دلیل مجبور به امتحان در شهریور ماه هستند اوضاع پیچیده تری دارند و این مشکلات از ناحیه انتخاب رشته های اجباری آب می خورد چرا که قبول شده های خرداد رشته های مختلف مدارس را پر می کنند و قبولی های شهریور ناچار به سمت انتخاب رشته اجباری (هرپیش آید خوش آید) می روند. این مشکل سالها است که در نظام آموزشی ایران وجود دارد و باور غلطی که اغلب دانش آموزان ضعیف به رشته های انسانی و کاردانش می روند به جامعه ما ضربه زده است.
وی تاکید کرد: هنوز هم در جامعه ما نظام آموزشی به رشته های تجربی و ریاضی پروبال می دهد و به نظر می رسد آیین نامه جدید هدایت تحصیلی باید نگاه های غلطی را که غیر منصفانه رشته های تحصیلی را ارزش گزاری می کند اصلاح شود مخصوصا در مورد رشته انسانی که انگ بی ارزش بودن خورده اند.
وی با بیان اینکه از هر سه کتاب منتشر شده در کشور یک کتاب کمک آموزشی و یا حل المسائل است، گفت:  این یعنی پول پارو کردن با کتاب چرا که در سال ۹۴ طبق آمار۱۵۰ میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر شده که ۴۳ میلیون آن کتاب کمک آموزشی و حل المسائل بوده است.
وی در ادامه افزود: در صورت مشخص شدن رشته های تحصیلی دانش آموزان درپایه دهم بی مناسبت نیست که کتابخانه مدارس هم به روز شوند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..