یزد در زمینه اقتصاد مقاومتی از پتانسیل بالایی برخوردار است

no-thumbs

رئیس دانشگاه یزد با بیان این که استان یزد در زمینه اقتصاد مقاومتی از پتانسیل بالایی برخوردار است، استقلال کشور و کاهش وابستگی‌ها را از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر "محمد صالح اولیاء" در نشست گرامیداشت روز معلم که با همکاری بسیج اساتید دانشگاه در تالار دکتر جلیل شاهی برگزار شد، با بیان این که یزد دومین استان کشور از لحاظ شاخص نسبت دانشجو به جمعیت است، گفت: با توجه به پیشینه علمی و فرهنگی که در استان وجود دارد، پتانسیل بالایی برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی داریم و باید این پتانسیل بالقوه را پرورش دهیم تا به صورت بالفعل درآید که تأسیس دانشگاه‌های کارآفرین در این‌باره می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند.

وی در ادامه درباره نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتی نیز گفت: دانشگاه باید با نگاه جدید به مشکلات و مسائل جامعه و درک آنها درصدد یافتن راه حل برآید و باتوجه به این نکته که هدف اصلی در اقتصاد مقاومتی استقلال کشور و کاهش وابستگی‌هاست، هر فردی باید در حوزه تخصصی خود در راه اقدام و عمل گام بردارد.

اولیاء اظهار کرد: در راه اقدام و عمل دانشگاه می‌توان تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان را در رأس کار قرار داد که البته در بعضی رشته‌ها آسان و در بعضی به مراتب سخت‌تر است ولی باید به این نکته توجه داشت که هرگاه بتوانیم برای مشکلات رودرروی جامعه راه حل پیدا کنیم آنگاه در جامعه تاثیرگذار بوده و به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

وی در ادامه به مقام شامخ معلم و استاد اشاره و در این باره عنوان کرد: همانطور که می‌دانیم دو وظیفه اصلی استاد نمونه و در مرتبه بالاتر استاد بسیجی ارزش‌مداری و اندیشه‌ورزی است.

وی افزود: ارزش‌مداری در راستای ایمان و عمل صالح است و بیانگر مسلمان بودن ماست که با صدق گفتار و صداقت در عمل، وظیفه خود را به نتیجه برسانیم و همچنین در زمینه امانت‌داری آگاه باشیم که شخص دانشجو، امانتی در دست ماست که باید با عمل به وظیفه خود، وی را پرورش داده و برای پیشرفت او تلاش کنیم.

اولیاء تصریح کرد: در زمینه اندیشه‌ورزی، یک استاد نمونه باید به طرح و نقد دیدگاه‌های گوناگون و توسعه مفاهیم جدید در حوزه‌های مختلف بپردازد تا بتواند آن را به عنوان مبنای عمل در جامعه قرار دهد.

اقتصاد مقاومتی، گفتمان مجامع علمی شود

دکتر "حسین ابویی" رییس سازمان بسیج اساتید استان نیز در این مراسم با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری، گفت: جا دارد در این روز به نیروهای دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک و خسته نباشید ویژه بگوییم که بیدار و آماده در راه دفاع و نگهبانی از این مرزوبوم تا پای جان ایستاده‌اند.

وی افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری، تبیین اقتصاد مقاومتی باید به صورت گفتمان در مجامع علمی مطرح شود تا با تکیه بر نیروی داخلی در راه پیشرفت علمی و اقتصادی کشور گام برداریم.

راه حل جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است

دکتر "حجت‌الله عبدالملکی" قائم مقام رییس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر ما درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که راه حل آن اقتصاد مقاومتی است ولی متاسفانه جریانی در مقابل این حرکت وجود دارد که اعتقادی به آن ندارد.

وی اضافه کرد: اعتقاد این جریان بر اقتصاد مذاکره‌ای است که این باور آنها ناشی دو اشتباه است، یکی اینکه فکر می‌کنند با مذاکره تحریم‌ها قابل حل هستند و دیگر اینکه باور دارند که همه مشکلات ما از تحریم‌هاست و با رفع آن‌ها همه مشکلات ما حل می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت لغو تحریم‌ها به هیچ وجه در شرایط مساعدی قرار ندارد و در یک مسیر غیرقابل اعتماد پیش می‌رود که علاوه بر آن بخش مهمی از تحریم‌ها قابل لغو نیست.

عبدالملکی یادآور شد: مقام معظم رهبری پیش از آغاز مذاکرات گوشزد کردند که قبل از انجام هرکاری تضمین مناسب از طرف مقابل بگیریم، مراقب لغو یک طرفه توافقات باشیم و برنامه بلندمدت هسته‌ای خود را همیشه مدنظر داشته باشیم، ولی تیم مذاکره‌کننده بدون توجه به این نکات وارد مذاکره شد و بی‌نتیجه مذاکرات را به پایان رساند.

وظیفه دانشگاهیان تبیین برنامه‌هاست

نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی افزود: از نظر من مذاکرات نباید منع شود زیرا در اسلام مذاکره با اهداف سیاسی کاری صحیح شمرده شده و برای تغییر عملکردهای سیاسی مناسب است، اما زمانی که بخواهیم مناسبات اقتصادی را با مذاکره حل کنیم، نباید انتظار نتیجه مناسب از آن داشت.

عبدالملکی گفت: نتیجه اصلی اقتصاد مقاومتی باید این باشد تا به قله‌های اقتصادی جهان برسیم که براساس محاسبات ما کاری شدنی است، هرچند شاید از دیدگاه اقتصاددانان کاری غیرقابل باور باشد که به دومین قطب اقتصادی جهان، پس از چین و بالاتر از آمریکا تبدیل شویم.

وی تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی هرکس باید نقش خود را یافته و ایفای نقش کند، پس وظیفه ما دانشگاهیان ایجاب می‌کند که به تبیین برنامه‌ها و نقش‌ها بپردازیم.

لزوم آموزش همگانی اقتصاد مقاومتی

مجری طرح آمایش سرزمین بسیج اساتید خطاب به حاضران بیان کرد: اقدام و عمل به این معناست که به تقویت فعالیت چهار جبهه علمی با نظریه‌پردازی، فرهنگی با گفتمان‌سازی، سیاسی با مطالبه‌گری (امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی) و اجرایی با اقدام و عمل که یعنی هرکس در هر جایی و هر موقعیتی که هست اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، بپردازیم.

عبدالملکی تصریح کرد: برای آموزش اقتصاد مقاومتی باید با ماهیت و شدت جنگ اقتصادی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی آشنا شویم و براساس گزاره‌های کلی آن به آموزش همگانی اقدام کنیم.

وی اظهار کرد: هدف آمریکا به غیر از نابودی آرمان‌های انقلاب، رواج الگوی نامطلوب تولید و مصرف در کشور است که تولیدکننده در شرایط تحریم به فشار آوردن به مشتری تمایل یابد و مصرف کالای خارجی رواج بیشتری پیدا کند که دولت کنونی و دولت پیشین به جای یافتن راه برای مقابله با این گونه مشکلات، سرگرم حواشی خارجی و داخلی شدند.

به گزارش ایسنا،عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه یزد در پایان گفت: دو رکن اصلی اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی است که این جهاد بیانگر آن است که برای نمونه فرد تولیدکننده تولید بیشتر را با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر به انجام برساند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..