تعمیر یا تعویض ایزوگام ‌های قدیمی: یک راهنمای کاربردی

تعمیر یا تعویض ایزوگام ‌های قدیمی: یک راهنمای کاربردی

در این مطلب میخواهیم خیلی کوتاه و کاربردی در مورد  گزینه‌های پیش روی افراد برای حل مشکلات ایزوگام‌های قدیمی صحبت کنیم و مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها را توضیح دهیم.

در صورت دقت در نصب ایزوگام، این محصول عمر مفیدی حدود ده سال دارد و معمولاً در کمی بیشتر یا کمتر از این زمان به مشکل می‌خورد. به طور مثال با فشار کمی سوراخ می شود و یا به تدریخ به زیر سقف نم پس می دهد. اینجاست که صاحب ملک یا مدیر ساختمان با این سوال روبرو می‌شود که آیا دست به تعویض کلی ایزوگام بزند یا این که سوراخ ها را بگیرد و به قول معروف با رفع ایرادات، ایزوگام را تعمیر کند.

مزایا و معایب تعویض ایزوگام

قطعا مانند هر انتخاب دیگری، در اینجا هم هر یک از گزینه‌ها خوبی و بدی خاص خود را دارد. ابتدا بهتر است به گزینه تعویض ایزوگام توجه کنیم. تعویض ایزوگام به این معناست که شما ایزوگام‌های قبلی را به طور کلی جدا کنید و پس از کندن لایه قبلی ایزوگام، نسبت به نصب ایزوگام جدید اقدام نمایید. مهمترین نکاتی که در این حالت باید به آنها توجه کنید به شرح زیر است:

هزینه بالا

شاید بزرگترین مشکل تعویض ایزوگام هزینه بالایی است که باید برای آن پرداخت شود. تعویض ایزوگام حتی کمی بیشتر از نصب اولیه ایزوگام هزینه دارد؛ چرا که باید لایه قبلی از پشت بام برداشته شود و لایه جدید جایگزین آن شود. البته زمانی که خود فرد مالک ساختمان است شاید بتواند از پس هزینه‌های این کار برآید، اما وقتی شما مدیر ساختمان هستید باید در خرج کردن هزینه‌های ساختمان وسواس داشته باشید و همین موضوع تصمیم‌گیری را برای شما سخت می کند.

اطمینان خاطر

مزیت بزرگ تعویض هم این است که دیگر خیال شما از بابت عایق کاری پشت بام راحت می‌شود و تا سالها مشکلی در زمینه نشت آب و نم نخواهید داشت. به هر حال آنچه مسلم است در صورت نم دادن سقف و خراب شدن گچکاری داخلی، قطعا هزینه های بسیار زیادی به ساختمان تحمیل می‌‍شود که ممکن است از مبلغ تعویض ایزوگام بیشتر باشد.

مزایا و معایب تعمیر ایزوگام

تعمیرات یا لکه‌گیری به این معنا است که با شناسایی نقاط خرابی ایزوگام فعلی، این نقاط را مجدداً ایزوگام کرده و راه نفوذ آب را در این قسمت ها ببندیم. این کار هم خوبی و بدی خود را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

قیمت پایین

تعمیر و لکه‌گیری ایزوگام هزینه بسیار کمتری نسبت به تعویض کلی آن دارد. البته قیمت ایزوگام در زمانی که متراژ کمتری می‌خرید کمی بیشتر است اما با توجه به این که در این حالت شما تنها باید بابت بخش‌های مشکل‌داری که ایزوگام می‌کنید پول پرداخت کنید، هزینه کلی شما کمتر خواهد بود.

سرعت بالاتر

تعمیر ایزوگام فعلی، زمان بسیار کمتری نسبت به تعویض ایزوگام لازم دارد و معمولاً در چند ساعت انجام می‌شود. در حالی که تعویض ایزوگام بسته به متراژ پشت‌بام ممکن است یک تا چند روز طول بکشد.

احتمال ایراد مجدد

مشکل بزرگی هم که لکه‌گیری ایزوگام دارد این است که ممکن است باز هم مشکل نشتی و نم دادن به سقف ایجاد شود. البته معمولاً این مشکل از همان جاهای رفع عیب شده نیست و از بخش های دیگر است اما با توجه به قدیمی بودن ایزوگام نصب‌شده، ایجاد مشکل مجدد بعید نیست؛ به‌ویژه اگر رفت‌و‌آمد روی سقف زیاد باشد یا کولرها جابجا شوند.

بحث و نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم همه نکات مهم در هنگام انتخاب یکی از روش‌های تعویض یا تعمیر ایزوگام را برای شما برشماریم و مهمترین مطالب در این زمینه را خدمتتان بیان کنیم. امیدواریم که مطلب مفید و موثری بوده باشد.

نکته پایانی این که موارد ذکرشده تنها در مورد ایزوگام‌هایی است که عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند، اما گاهی هم پیش می‌آید که در اثر سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی، ایزوگامی که به تازگی اجرا شده است هم دچار آسیب می‌شود. قطعاً در چنین مواردی تعویض ایزوگام  به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و تعمیر و لکه‌گیری تنها کاری است که باید انجام پذیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..