شهرستان تفت مستعد سرمایه‌گذاری در بوم گردی

no-thumbs

نماینده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تفت با اشاره به موقعیت اقلیمی و آب و هوای این شهرستان به ویژه وجود باغات و خانه‌باغ‌های فراوان، تفت را مستعد راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در حوزه واحدهای بوم‌گردی دانست.

به گزارش یزدی نیوز"مهدی جمالیان"در ادامه به صدور هشت مورد مجوز  بوم‌گردی در این شهرستان تاکنون اشاره و اظهار کرد: به زودی یکی از این واحد‌های اقامتی آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران خواهد شد.

وی با بیان این که شهرستان تفت در حال حاضر دارای یک هتل مدرن با ظرفیت ۱۰۰ تخت است، اعلام کرد: همچنین کار اخذ مجوز ساخت یک هتل نسبتاً مناسب و بزرگ نیز در شهر تفت در حال طی مراحل اداری است.

این مسئول به اقدامات خوب صورت گرفته طی دو سال اخیر در رابطه با تامین زیرساخت‌های گردشگری بخصوص در رابطه با واحدهای پذیرایی در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: مرمت و راه‌اندازی مجموعه باغ‌ صدری(نمیر)، راه‌اندازی مجتمع گردشگری و تفریحی مهر ارم در اسلامیه و همچنین ایجاد مجتمع گردشگری باغ سنگی از جمله این اقدامات بوده است.

به گفته‌ی جمالیان، البته واحدهای پذیرایی بین‌راهی و ییلاقی نیز در روستاهای این شهرستان از جمله ده‌بالا و طزرجان و اسلامیه فعالیت دارند.

وی در ادامه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان اشاره و ابراز کرد: مهمترین بناهایی که در این شهرستان وجود دارند، قلعه‌های تاریخی بسیار زیبایی هستند که غالباً  وجود استخر، کشت‌خوان‌ها و باغات پیرامون آنها، زیبایی و شکوه خاصی را به آنها بخشیده ‌است.

رئیس میراث فرهنگی تفت از مهمترین قلاع تاریخی این شهرستان، قلعه منحصر بفرد دهشیر، قلعه سنگی توران‌پشت، قلعه زیبای رشکوئیه، قلعه سنگی شواز و قلعه بزرگ فخرآباد را برشمرد.

وی به آسیاب‌های آبی(گرمسیر)، شواز،سانیچ و اسلامیه نیز اشاره و اضافه کرد: باغات صدری(نمیر)، علی‌نقی‌خان و حافظی طزرجان و غیره، روستاهای تاریخی و زیبای اسلامیه، مبارکه، ده‌بالا، طزرجان و غیره، تنها بخشی از زیبایی‌های این شهرستان هستند.

جمالیان از دیگر اماکن گردشگری این شهرستان به مجموعه‌های تاریخی شیخ بلیمان بیداخوید و پارک گردشگری سنگ عروس نیر، تفرجگاه‌های تامهر، دره‌گاهان و منطقه برفگیر سخوید، آب‌انبارهای بازار، زین‌الدین، نصرآباد و چم، حمام‌های تاریخی دربند میرزا، حاجی‌ابراهیم، نصرآباد و دهشیر و بافت‌های تاریخی و روستایی :مبارکه، چم، اسلامیه، روستای عبدالله، شواز و غیره نیز اشاره کرد.

وی از وجود هفت روستای هدف گردشگری در این شهرستان خبر داد و افزود: این روستاها شامل ده‌بالا، طزرجان، چم، مبارکه، اسلامیه، توران‌پشت و بنادکوک هستند.

وی عمده آثار طبیعی این شهرستان را نیز درختان کهنسال شامل سرو مبارکه، سرو چم، چنار طزرجان، چشمه‌های آهکی جوشان توران‌پشت، شیرکوه، برفخانه طزرجان و سایر روستاها و از محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی آن به قبرستان قدیمی توران‌پشت، قبرستان تاریخی شواز و سنگ نوشته‌های رمه‌کوه و هَسبَخته، معرفی کرد.

به گفته‌ی این مسئول، تاکنون ۹۳ اثر در این شهرستان به ثبت رسیده و تعدادی دیگر نیز در حال ثبت است.

وی در رابطه با صنایع دستی شهرستان هم خاطرنشان کرد: شهرستان تفت در گذشته در حوزه صنایع‌دستی بسیار فعال بوده و دارای صنایع ‌دستی بومی و محلی بوده که متأسفانه رو به فراموشی است و از ان جمله می‌توان گیوه‌بافی، سبدبافی، لحاف‌دوزی، خراطی، چلنگری، منبت و معرق روی چوب، کاشی‌سازی سنتی و تارسازی نام ‌برد.

جمالیان ادامه داد: البته در طول دو سال گذشته نسبت به شناسایی و حمایت تعدادی از صنعت‌گران و هنرمندان رشته‌های مذکور و صدور کارت شناسایی صنعتگری جهت فعالان این حوزه اقدام شد.

رئیس میراث فرهنگی تفت خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم فعالیت‌های خوبی که انجام شده، تاکنون جاذبه‌های گردشگری و تاریخی موجود در شهرستان به خوبی معرفی نشده است در حالی که در روستاها و مناطق مختلف این شهرستان اماکن و آثار تاریخی منحصر بفردی وجود دارد که هرکدام شاید در سطح کشور بی‌نظیر باشد.

وی افزود: در همین راستا نیز اولین اولویت میراث فرهنگی شهرستان تفت، معرفی این جاذبه‌ها به گردشگران و سرمایه‌گذاران و ترغیب حضور سرمایه‌گذاران در مناطق کمتر شناخته‌شده، توجه به زیرساخت‌های گردشگری من‌جمله راه‌های دسترسی به آب و برق،توجه به قابلیت‌های فضای مجازی جهت تبلیغات و معرفی توجه به صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره‌ها و آیین‌های سنتی است.

جمالیان در پایان نیز به سال خوشامدگویی به یزد اشاره کرد و از اقدامات در دستور کار این نمایندگی به آماده‌سازی و نظافت اماکن تاریخی و گردشگری و بهره‌گیری از قابلیت‌های‌ جشنواره‌ها و آیین‌های سنتی در جذب گردشگران که گاهاً به اندازه یکسال یا بیشتر می‌تواند گردشگران را جذب کند، برشمرد.

به گزارش ایسنا یزد،این مسئول همچنین توجه به باغات و کوچه‌باغ‌های تاریخی با توجه به قابلیت آنها، توجه به حوزه صنایع‌دستی بومی و محلی، ثبت و معرفی آثار تاریخی کمتر شناخته ‌شده، نورپردازی اماکن تاریخی، ایجاد کمپینگ‌های گردشگری در روستاهای ییلاقی و توجه به واحدهای اقامتی بوم‌گردی را از دیگر اقدامات در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان برای استقبال از مهانان نوروزی ذکر کرد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..