رشد ۲۰درصدی کشف تخلفات شکار در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سال گذشته هیچ پروانه‌ای برای شکار پستانداران در استان صادر نشده اما کشفیات تخلف صید شکار در استان ۲۰‌درصد افزایش یافته است.
مجوز شکار هر ساله برای پرندگان و پستانداران به صورت مجزا صادر می‌شود؛ به این ترتیب که صاحبان اسلحه‌های مجاز ساچمه‌ای مجوز شکار پرندگان و صاحبان اسلحه‌های مجاز گلوله‌ای، مجوز شکار پستانداران را دریافت می‌کنند.
پروانه‌های شکار پرندگان همواره در استان صادر می‌شود اما از سال گذشته هیچ مجوزی برای شکار پستانداران در استان صادر نشده و سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست، در سال جاری نیز هنوز مشخص نیست. همچنین آمار تلفات حیات وحش استان به دلیل رعایت نشدن تعادل طبیعت و کاهش جمعیت گوشتخوار رو به افزایش و منابع غذایی آنها رو به کاهش است.

تشکیل ۴۲ پرونده تخلف در نیمه نخست امسال
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: در نیمه نخست امسال ۴۲‌پرونده شکار غیرمجاز در استان به دادگاه ارسال شده و جمعا ۶۷‌متخلف دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شده‌اند.
«حسن اکبری» ادامه می‌دهد: شکار ۱۸‌گونه از پستانداران از گونه‌های برجسته از جمله میش و قوچ، کل و بز، جبیر، زنده‌گیری پرندگان زینتی و حمل آنها از جمله تخلفات این شکارچیان غیرمجاز بوده است.
وی با بیان این‌که از این افراد ۱۴‌قبضه سلاح غیرمجاز و ۸‌قبضه سلاح مجاز کشف و به مراجع قضایی تحویل شده است، گفت: کشفیات تخلف شکار استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰درصد افزایش یافته است.
اکبری با اشاره به این‌که بیشترین شکار غیرمجاز استان در اردکان اتفاق افتاده است، ادامه می‌دهد: استان دارای ۱۷۰۰‌شکارچی مجاز است و تعداد شکارچیان غیرمجاز استان هم کمتر از این تعداد نیست. وی ادامه می‌دهد: برخی از شکارچیان غیرمجاز با استفاده از سلاح‌های مجاز و برخی از آنها با سلاح‌های غیرمجاز شکار می‌کنند که هر دو این موارد تخلف است.

صدور ۱۲۰۰ پروانه شکار پرندگان
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره صدور پروانه‌های شکار نیز اظهار می‌کند: امسال تاکنون ۱۲۰۰‌فقره پروانه شکار پرنده صادر شده است. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست کشور به دنبال اجرای سیاست‌‌های کلان در این حوزه، مجوزی برای شکار پستانداران صادر نکرد و امسال هم هنوز برنامه‌ای برای صدور پروانه شکار وجود ندارد. به گفته اکبری، در سال‌های گذشته، سالانه ۴۰تا۵۰‌پروانه شکار پستانداران اعم از ویژه و عمومی صادر می‌شد اما از سال گذشته این روند متوقف شده است. وی فصل شکار پستانداران را نیز ماه‌های آذر، دی و بهمن اعلام می‌کند و می‌گوید: پروانه‌های شکار پستانداران با قرعه‌کشی بین متقاضیان صادر می‌شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که ۲۰ پروانه از ۵۰ پروانه شکار پستانداران استان، به‌صورت ویژه صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: پروانه‌های ویژه برای شکارچیان مجاز خارجی است.
اکبری درباره فصل شکار در استان نیز می‌گوید: فصل شکار پرنده از ۱۶ آبان‌ماه تا نیمه دی‌ما‌ه تعیین و امسال پروانه‌ها بر اساس نوع پرنده‌ها صادر شده است.
وی می‌افزاید: شکارچیان مجاز پرنده می‌توانند فقط در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و هر روز حداکثر ۴ قطعه پرنده شکار کنند و بیش از این تعداد و رعایت نکردن روزهای تعیین شده، تخلف محسوب می‌شود. معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید براینکه شکار در مناطق حفاظت شده ممنوع است، می‌گوید: شکار در خارج از فصل نیز مجاز نیست.

شکارچیان؛ بهترین حافظان محیط زیست
یکی از فعالان محیط زیست استان با تاکید بر این‌که شکار از گذشته‌های دور برای ایجاد تعادل حیات وحش در طبیعت و البته با تعامل با محیط زیست انجام می‌شده است، صدور پروانه‌‌های شکار را برای حفاظت از حیات وحش استان موثر می‌داند.
«مرتضی جعفری» می‌افزاید: شکارچیان همواره یکی از بهترین حافظان محیط زیست بوده و با رعایت فصل شکار و انتخاب صید در خارج از فصل جفت‌گیری، بارداری و زایمان با محیط زیست تعامل داشته‌اند.
وی عقیده دارد که نه تنها شکارچیان مجاز بلکه شکارچیان غیرمجاز هم قوانین شکار یعنی شکار حیوانات نر بالای ۸ سال را رعایت می‌کنند.
این فعال محیط زیست می‌افزاید: شکار حیوانات نر از گونه‌های کل، بز، قوچ و میش باعث می‌شود که نرهای سن و سال دار که قدرت باروری آنها کاهش یافته از ماده‌ها دور شوند.
جعفری ادامه می‌دهد: وقتی نر مسن گله شکار می‌شود، جوانان گله به جفت‌گیری اقدام می‌کنند و به این ترتیب گله تقسیم شده و قدرت باروری نیز بالا می‌رود.
وی با اشاره به از بین رفتن تعادل جمعیتی گوشتخواران و گیاه‌خواران حیات وحش استان، می‌گوید: آمار گوشتخواران در حیات وحش کاهش یافته است؛ از این رو گیاه‌خواران دیگر دشمن طبیعی ندارند و اگر مجوز شکار صادر شود، برای حفظ تعادل جمعیتی حیات وحش نیز موثر است.
جعفری با تاکید بر این‌که حفاظت از محیط زیست نه به احساسات بلکه به آگاهی نیاز دارد، می‌افزاید: نباید همیشه با شکار کردن مقابله کرد بلکه باید ابتدا زمینه‌های جرم را با صدور پروانه‌های مجاز از بین ببریم.
این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: ۹۹درصد شکارچیان بدون نیاز به گوشت حیوان، شکار می‌کنند و اگر این نیاز آنها با صدور پروانه مجاز تامین نشود، به شکارهای غیرمجاز روی می‌آورند.
وی با تاکید بر این‌که صادر نشدن پروانه شکار مشکلات بسیاری برای محیط‌زیست و حیات وحش استان ایجاد می‌کند، می‌گوید: زمانی که شکارچیان با ترس و لرز شکار می‌کنند، در انتخاب صید نیز دقت لازم را نخواهند داشت و هر چه را که بتوانند، شکار می‌کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..