اجرای طرح مبین در مدارس استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح مبین یا طرح مدیریت برنامه‌های یاوران نماز با هدف نشر و گسترش اقامه نماز در ۷۶ مدرسه پرجمعیت مقطع متوسطه استان که بیش از ۲۵۰ نفر دانش‌آموز دارند، اجرا می‌شود.
مدارس شبانه‌روزی، مدارس استعدادهای درخشان و نمونه هدف اجرای این طرح هستند. این طرح با هدف نشر و گسترش فرهنگ اقامه نماز و اهمیت برگزاری نماز جماعت، معرفی آثار، برکات و فواید نماز، آموزش راه‌های ترویج نماز در بین دانش‌آموزان، ارتقای توانایی پاسخ به شبهات و سوال‌های مرتبط با نماز، آموزش احکام و را‌ه‌های پیوند با دانش‌آموزان در استان اجرا خواهد شد.
روزنامه همشهری برای اطلاع از نحوه اجرای این طرح و گروه‌های هدف با «محسن گلستانی‌فر» رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان گفت‌وگو کرد.

  • درباره طرح مبین توضیح دهید.

طرح ملی مبین یا همان طرح مدیریت برنامه‌های یاوران نماز با هدف رشد فرهنگ اقامه نماز اول وقت، برپایی نماز جماعت و راه‌های ترویج نماز در بین دانش‌آموزان و شیوه‌های دعوت به نماز با همکاری ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش در تابستان سال گذشته به اجرا درآمد.

  • گروه‌های هدف چه کسانی هستند؟

مخاطبان این طرح در سال جاری، دانش‌آموزان دوره اول مقطع متوسطه و مدارس سمپاد نمونه دولتی، شبانه‌روزی و دولتی دارای بیش از ۲۵۰ دانش‌آموز هستند. در این طرح که در ۷۶ مدرسه اجرا می‌شود، ۷۶ نفر از مدیران مقطع اول متوسطه از مدارس دخترانه و پسرانه در ۳ روز متوالی در شهر مشهد، آموزش‌های لازم را زیر نظر مجرب‌ترین استادان حوزه و دانشگاه فرا گرفته‌اند.

  • مدارس استان در حوزه برپایی نماز جماعت چه وضعیتی دارند؟

نماز جماعت در بسیاری از مدارس استان با حضور امام جماعت اقامه می‌شود اما در برخی از مدارس به دلیل کمبود امام جماعت، نماز جماعت با حضور همکاران فرهنگی مدارس اقامه می‌شود. همچنین با تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان، مبنی بر برگزاری نماز در اول وقت شرعی در همه مراکز آموزشی و مدارس استان، تکلیف قانونی برای مدیران مدارس تعیین شده که نماز جماعت را در نزدیک‌ترین زمان به افق شرعی برپا کنند.

  • برای افزایش روحیه معنویت و گرایش به نماز در بین دانش‌آموزان چه برنامه‌های دیگری را دنبال می‌کنید؟

برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی نحوه ارتباط با دانش‌آموزان، آموزش مباحث روانشناسی کودک و نوجوان ویژه ائمه جماعت مدارس و برگزاری همایش ائمه جماعت مدارس برای ترویج فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان استان دنبال شده است. اما باید توجه داشت که گرایش به معنویت تنها بر عهده مربیان و مدرسه نیست، بلکه والدین هم باید با ارتباط با مربیان و ائمه جماعت این فریضه الهی را در بین فرزندان خود نهادینه کنند.

  • آیا می‌توان با ترویج فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان، آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور کرد؟

بله، قطعا هر فردی که به قرآن و نماز گرایش یافت، به ثروت دنیوی و معنوی رسیده است و بدون شک کسی که با قرآن و نماز انس بگیرد، نه تنها خود را از آسیب‌ها مصون می‌دارد بلکه اطرافیان، خانواده، دوستان و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. قابل انکار نیست که دانش‌آموزانی که با احکام دینی مانوس هستند، کمتر به مشکلات روحی، روانی، اختلالات و آسیب‌های اجتماعی دچار می‌شوند.

  • برای تقویت مهارت‌های دینی دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟

فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان در ۳ حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش خلاصه می‌شود و اعتقاد داریم که در این بخش‌ها باید همگام و همراه قدم برداریم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..