شناسنامه‌دار کردن روضه‌خوانی‌های یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» از شناسنامه‌دار کردن روضه‌خوانی‌های استان در قالب طرح سفینه النجاه خبر داد یادش به‌خیر دوران کودکی که دست در دست مادر و پدر راهی یکی از خانه‌های بزرگ و یا حسینیه‌های شهر می‌شدیم تا در مراسم روضه‌خوانی شرکت کنیم.
سماور بزرگ برقی در حال جوش، قوری گل سرخی که بر روی سنگی بر دهانه سماور قرار داشت و سینی‌های کوچک و بزرگی که برای پذیرایی چای از عزاداران در کنار روضه‌خوانی دایر بود، همیشه جذابیت خاصی داشت.
چایی‌ریز مجلس تبحر بسیاری در حمل سینی‌های تک نفره چای داشت و گاه تا ۲۰ سینی را همزمان بر روی یک دست قرار می‌داد و بین عزاداران توزیع می‌کرد.
روضه‌خوانی‌ها اگرچه این روزها هم در شهرهای مختلف استان دایر است و تقریبا همه روزهای سال روضه‌خوانی در استان برپاست اما سادگی و بی‌آلایشی روضه‌ها از آنها رخت بربسته است.

اجرای طرح سفینه النجاه در استان
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» که این روزها در پی شناسنامه‌دار کردن مراسم روضه‌خوانی در یزد است، عقیده دارد که همه ویژگی‌های خوب اخلاقی که امروز برای یزدی‌ها به یک برند معتبر از اعتماد، صداقت و امانت تبدیل شده از همین روضه‌خوانی‌ها نشات گرفته است.
«سیدحسن حسینی» با اشاره به برگزاری مراسم روضه‌خوانی در تمام روزهای سال در استان، افزود: این روضه‌خوانی‌ها در مناسبت‌های مختلف در منازل مسکونی، مراکز تجاری و مراکز فرهنگی برگزار می‌شود. وی درباره قدمت روضه‌خوانی در استان نیز گفت: قدیمی‌ترین روضه‌هایی که اکنون نیز دایر است، بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد اما تاریخ نگاشته شده روی ادوات عزاداری که در این مجالس دست به دست می‌شده، گاهی قدمت ۸۰۰ ساله را نیز نشان می‌دهد.
حسینی به بیان جایگاه روضه‌خوانی‌ها در پیروزی نقلاب اسلامی پرداخت و گفت: بسیاری از اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های امام راحل(ره) در دوران مبارزات انقلابی در همین روضه‌ها در استان توزیع می‌شد.
وی این مراسم را بهترین تریبون برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور دانست و افزود: در آن دوران هم مردم با حضور در مراسم روضه‌خوانی، از وضعیت کشور مطلع می‌شدند.
حسینی با اشاره به کارکردهای مختلف اجتماعی روضه‌خوانی‌ها ادامه داد: بسیاری از مراکز درمانی، خیری، صندوق‌های قرض‌الحسنه، هیات‌های مذهبی و غیره از همین روضه‌خوانی‌ها شکل گرفته است.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» اظهار کرد: بسیاری از شهروندان یزدی در زمان ساخت خانه‌هایشان به فکر تناسب ساخت برای برگزاری مراسم روضه‌خوانی هستند. وی ادامه داد: مراسم روضه‌خوانی در بسیاری از واحدهای مسکونی، مراکز تجاری و مراکز گردشگری برگزار می‌شود که برای نمونه می‌توان به برگزاری مراسم روضه‌خوانی در مجتمع‌های تجاری و باغ دولت آباد اشاره کرد.
حسینی یکی از ویژگی‌های مراسم روضه‌خوانی یزد را علمای روضه‌خوان معرفی کرد و افزود: بسیاری از علمای یزد از جمله «شیخ غلامرضا فقیه خراسانی» و «سیدجواد حیدری» از روضه‌خوان‌ها و بانیان روضه‌خوانی استان بوده‌اند.
مسئول دبیرخانه «یزد، حسینیه ایران» بر کارکرد روضه‌ها برای تقویت روابط اجتماعی و فامیلی تاکید کرد و افزود: اقوام با شرکت در مراسم روضه‌خوانی خانوادگی با صله رحم به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شدند و بسیاری از قهرها در این مراسم به آشتی می‌انجامید.
وی ادامه داد: وعاظ رکن اصلی روضه‌خوانی‌ها هستند اما لازم است که منبرها متناسب با مسائل روز تقویت شوند و برای مخاطبان جذابیت ایجاد کنند.
حسینی اظهار کرد: متاسفانه برخی از افرادی که این روزها به منبر می‌روند، واعظ نیستند و باید از سوی سازمان تبلیغات اسلامی سازماندهی و ساماندهی شوند. وی بر ضرورت شروع مراسم روضه‌خوانی با قرائت قرآن تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت قاریان قرآن استان در روضه‌خوانی‌ها بهره گرفت.

ضرورت آسیب‌زدایی از روضه‌خوانی‌ها
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» بر ضرورت آسیب‌زدایی از روضه‌خوانی‌ها و پرهیز از تجملات تاکید کرد و افزود: پذیرایی در مراسم روضه‌خوانی با گذشته متفاوت شده است.
وی همچنین بر ضرورت ثبت روضه‌خوانی‌های استان در فهرست آثار ملی کشور تاکید کرد و افزود: می‌توان این آداب را به عنوان میراث معنوی برای معرفی در فهرست آثار جهانی هم معرفی کرد.
حسینی همچنین با اشاره به برگزاری تورهای گردشگری روضه‌خوانی ویژه گردشگران خارجی، از استقبال گسترده آنها از این مراسم خبر داد. وی ادامه داد: می‌توان با تعریف تورهای روضه‌خوانی برای گردشگران به معرفی این مراسم به گردشگران پرداخت و همچنین گامی در مسیر تقویت صنعت گردشگری گام برداشت.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» شرکت در مراسم روضه‌خوانی را مایه نشاط و شادابی معنوی دانست و افزود: دیدار اقوام و خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم روضه‌خوانی موجب این نشاط است. وی این تعامل و ارتباط را موجب تقویت روابط خانوادگی و حل مشکلات یکدیگر دانست و افزود: کارکردهای متفاوتی برای روضه‌ها می‌توان بیان کرد که در نهایت به ارتقای کیفیت زندگی می‌انجامد.

فلسفه روضه‌خوانی‌ها در استان
 روضه‌خوانی یکی از مراسم رایج مردم در مناسبت‌های مختلف است؛ یزدی‌ها به هر مناسبت و به طلب هر حاجتی برای برپایی مراسم روضه‌خوانی نذر می‌کنند. روضه‌خوانی برای خرید خانه، کسب شغل و بچه‌دار شدن از جمله مراسم روضه‌خوانی است که در بین مردم استان مرسوم است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..