نیمی از شیر خام تولیدی استان یزد، مازاد است

no-thumbs

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به تولید روزانه 720 تن شیر خام در این استان، اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری 130 هزار تن شیر خام اعم از شیر گاو، گوسفند و بز در استان تولید شده که 45 تا 50 درصد آن به استان‌های همجوار صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "نادر سلیم" افزود: در استان یزد ۳۲  مرکز جمع‌آوری شیر وجود دارد که نزدیک به ۷۰ درصد شیر تولیدی استان را جمع آوری می‌کنند و مابقی به صورت استفاده در  صنایع لبنی، خودمصرفی ، عشایر و تبدیل به مواد لبنی سنتی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تولید ۱۳۰ هزار تن شیر خام تولیدی استان در شش ماهه‌ی ابتدای امسال، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۶۰ هزار  تن از شیر تولیدی استان با گواهی حمل بهداشتی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان یزد به منظور تأمین نیاز شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی استان‌های همجوار به این استان‌ها صادر شده است.

سلیم، ساماندهی مراکز جمع‌آوری و خودروهای ویژه حمل شیر را از اقدامات مثبت و کارساز این معاونت و اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد و گفت: حمل شیر توسط خودروهای ویژه مجهز به فنآوری‌های مدرن نگهداری شیر و دارای کد بهداشتی دامپزشکی به اقصی نقاط استان و نیز به استا‌ های همجوار، همچنین حضور مسئول فنی بهداشتی در ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری و تمدید این پروانه‌ها، بازدیدهای دوره‌ای از این مراکز، صدور کد بهداشتی برای خودروهای حمل شیر و بازدید بازرسان بهداشتی از خودروهای مزبور به منظور حفظ و ارتقاء کیفیت و کمیت شیر خام باعث شده است تا هم مردم و هم کارخانه‌های تولید لبنی استقبال خوبی از شیر خام استان داشته باشند.

وی کارخانه‌های کاله مازندران، پگاه اصفهان و رامک شیراز را از جمله کارخانه‌های معروف کشوری عنوان کرد که بخشی از شیر مورد نیاز خود را از استان یزد تأمین می‌کنند.

فعالیت ۲۳ واحد صنایع لبنی در استان یزد

"علیرضا طاقه‌باف" مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان نیز از فعالیت ۲۳ واحد صنایع لبنی در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی جذب شیر این واحد‌ها حدود ۱۶۰ هزار تن در سال است.

وی اظهار کرد: این صنایع محصولات خود را بر اساس استانداردهای کشور، قوانین و موازین سازمان‌های نظارتی، سازمان غذا و دارو، بهداشت، استاندارد و غیره تولید می کنند و صنایع شیر استان همواره در راستای سلامت مردم گام برداشته است.

مدیر صنایع کشاورزی استان با بیان این که محصولات لبنی با بهترین کیفیت در استان تولید و عرضه می‌شود، گفت: در حال حاضر سالانه ۲۰۴ هزار تن شیر خام در استان تولید می شود که ۸۰ هزار تن آن توسط کارخانه‌های مذکور دریافت می‌شود و به انواع مختلف محصولات لبنی تبدیل می‌شود که عمده تولید استان به صورت شیر پاستوریزه، انواع دوغ و ماست عرضه می‌شود.

صادرات و ارزآوری کم فرآورده‌های لبنی استان

طاقه‌باف میزان صادرات و ارزآوری فرآورده‌های لبنی استان را ناچیز عنوان کرد و با اشاره به این که تولید فرارورده‌های لبنی علاوه برخود استان جوابگوی، استان‌های دیگر و حتی صادرات به کشورهای همسایه نیز است، افزود: باتوجه به تولید مازاد بر مصرف تولید محصولات مختلف لبنی در استان، تلاش مدیران سازمان بر افزایش میزان صادرات این محصولات معطوف شده است و تلاش می‌شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان و بهره برداران این بخش، میزان صادرات غیرنفتی استان از بابت محصولات کشاورزی و دامی افزایش یابد.

این مسئول به ضرورت افزایش تنوع محصولات تولیدی توسط صنایع لبنی استان اشاره کرد و گفت: ترغیب و تشویق جامعه به مصرف شیر و محصولات لبنی با بیان مزایا و ارزش غذایی آنها همچون ارزش بیولوژیکی بالا، سرشار از مواد مغذی به ویژه کلسیم و ریبوفلاوین(B۲) و پروتئین با کیفیت بالا و تداوم تخصیص یارانه به شیر می‌تواند در بالارفتن مصرف سرانه آن مؤثر باشد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..