هنرمند یزدی:صدای ماندگار زاییده فکر و اندیشه

«مصطفی راغب» خواننده جوان موسیقی سنتی و پاپ و تلفیق موسیقی پاپ و سنتی این روزها یکی از چهره‌های موفق استان در عرصه خوانندگی است و عقیده دارد صدایی ماندگار خواهد شد که زاییده فکر و اندیشه باشد. وی که متولد سال۱۳۶۸  است از ۸ سالگی با شناسایی استعدادش در تلاوت قرآن، به این سمت گروید و کار خود را از همان سن آغاز کرد و بعد در قالب گروه‌های سرود به پرورش صدایش پرداخت و موفق به کسب رتبه‌های مختلف کشوری در رشته تک‌خوانی شد. او خوانندگی را به صورت حرفه‌ای از سال ۸۲ زیر نظر استاد «اکبر عزیزی» از استادان مجرب موسیقی اصیل استان آغاز کرد و سپس برای شاگردی در محضر استادانی مانند «سعید کیایی»، «علی جهان‌دار» و «حمیدرضا نوربخشی» راهی تهران شد و هنوز هم تحت آموزش این استادان قرار دارد.
اجرای کنسرت موسیقایی «رستم و سهراب» و «لیلی و مجنون»، اثر موسیقایی نمایشی «موسی و شبان» و کنسرت نوستالژیک «بازخوانی آهنگ‌های ماندگار ایرانی» از اجراهای درخشان کارنامه این خواننده جوان است. وی تاکنون موفق به کسب مقام اول خوانندگی در جشنواره موسیقی جوان، رتبه اول جشنواره موسیقی جوان کشور، رتبه برگزیده جشنواره بین‌المللی رضوی در بخش مناجات در ۴ سال متوالی و رتبه اول آهنگسازی جشنواره منطقه‌ای تئاتر شده است.
در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با این خواننده جوان می‌خوانید.

  • ارزیابی شما درباره کیفیت آثار موسیقایی و همچنین هنر خوانندگی در استان چیست؟

چند سال است که شاهد جهش کیفی آثار موسیقایی و اجرای خوانندگان استان هستیم؛ البته این درخشش بیشتر در حوزه سنتی نمود یافته است اما در حوزه پاپ، هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. متاسفانه هر کس که پولی داشته، فارغ از این‌که صدایش خوب بوده است یا نه، وارد عرصه خوانندگی پاپ شده است از این رو می‌توان گفت استان در این بخش اصولی پیش نرفته و تعداد خواننده‌های توانمند پاپ استان به یک تا ۲ نفر محدود است.

  • چه ضعفی سبب پیشرفت غیراصولی موسیقی پاپ در استان است؟

فرانگرفتن آموزش‌های تخصصی خوانندگی به‌ویژه برای صداسازی یکی از این ضعف‌هاست؛ چرا که خوانندگی در کنار صدای خوب، به تقویت صدا نیز نیاز دارد. صدای خوب برای خوانندگی نیاز است اما کافی نیست و خوانندگانی که به صورت ذاتی صدای خوبی دارند باید تلفیق شعر و موسیقی را که از اصول مهم خوانندگی است فراگیرند و با شعر عجین شوند چرا که تولید یک اثر موسیقایی خوب تنها به صدای خوب محدود نمی‌شود. اگر این آموزش‌ها به افرادی که صدای خوبی دارند ارائه شود قطعا آنها قادر خواهند بود که معنا و مفهموم واقعی شعر را با تلفیق صدا، موسیقی و شعر به مخاطب ارائه کنند تا وی درک بهتری از اثر داشته باشد.

  • آیا این دوره‌های آموزشی در استان برگزار می‌شود یا خواننده‌ای مانند شما باید برای فراگیری به تهران برود؟

سختی‌هایی که من برای خواننده شدن طی کردم، این روزها به حداقل رسیده است چرا که دوره‌های آموزشی امروز در آموزشگاه‌های استان و با حضور استادان مجرب کشور برگزار می‌شود و شاید این یکی از دلایلی است که هر کسی وارد عرصه خوانندگی شده است. البته استادان باید بیشتر سختگیری کنند چرا که برخی از استادان تنها به آموزش تصنیف خوانی و ردیف‌های آوازی بسنده می‌کنند در حالی که خواننده باید از همه لحاظ پرورانده شود. گوش خواننده باید سرشار از ملودی‌های مختلف باشد و شعرخوانی وی نیز باید تقویت شود تا به اصطلاح صدایش کوک شود. یک اثر موسیقایی خوب، نیازمند انتخاب صدای خوب، آهنگ خوب و تنظیم کننده خوب آهنگ، است و خواننده باید توانایی برقراری صحیح ارتباط بین گروه برای اجرای یک اثر ماندگار را داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفت که صدای ماندگار زاییده فکر و اندیشه است چرا که اگر قرار باشد با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای، صدا را تقویت کرد آثار تولیدی، مخاطب زیادی نخواهند داشت کمااینکه آلبوم‌های بسیاری وارد بازار می‌شود که اصلا مخاطب ندارند.

  • همواره مقاومت‌هایی در برابر اجرای آثار موسیقایی به ویژه در قالب کنسرت‌های موسیقی دراستان به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد مردم علاقه زیادی به موسیقی ندارند، آیا شما این دیدگاه را تایید می‌کنید؟

البته با توجه به سابقه دارالعباده بودن یزد، این مقاومت در گذشته وجود داشت اما امروز به مراتب شرایط بهتر شده و به ویژه مسئولان به هنرمندان بهای زیادی می‌دهند. باید قبول کرد که اجرای برخی از کنسرت‌های موسیقی، مردم را به این فعالیت‌ هنری بدبین کرده است، اگر چه تا حدودی می‌توان به سختگیری‌های مسئولان هم ایراد گرفت. البته مخاطبان واقعی موسیقی رفتارصحیحی دارند اما عده‌ای به دنبال سوء‌استفاده از اجرای کنسرت‌های موسیقی هستند و باعث شده‌اند که دیدگاه مردم نیز به اجرای کنسرت موسیقی تغییر کند. اما مردم همچنان به کنسرت‌های با کیفیت علاقه‌مند هستند به طوری که کنسرت نوستالژیک بازخوانی آوازهای ماندگار ایرانی که به تازگی در استان شروع شده با استقبال چشمگیری مواجه شده و قرار است بعد از ایام عزاداری در شهرستان‌های دیگر استان و حتی شهرهای دیگر کشور هم اجرا شود.

  • مهم‌ترین راهکار شما برای ارتقای هنر موسیقی و به ویژه هنر خوانندگی در استان چیست؟

باید از تجارب استادان برجسته استان بهره بگیریم، هر‌چند جوان‌هایی که وارد این عرصه شده‌اند توانمند هستند اما نباید از تجربیات گذشتگان به دلیل قدیمی‌شدن افکارشان دوری کرد. آنها دانسته‌هایی دارند که با ارائه آنها به نسل جوان خواننده، می‌توانند برای ارتقای هنر موسیقی در استان کارآمد باشند.

  • شما در حال حاضر مداح یکی از هیات‌های مذهبی استان هستید. چطور بین هنر خوانندگی و مداحی در هیات عزاداری ارتباط برقرار کرده‌اید؟

تجربه ۱۳سال مرثیه‌خوانی در ایام عزاداری امام حسین(ع) را در کارنامه دارم و عقیده دارم که هر چه زمان برای تولید آثار موسیقایی و ملودی‌سازی برای امام حسین(ع) صرف شود، باز هم کم است. در حال حاضر برای برخی از هیات‌های عزاداری استان، ملودی‌سازی انجام می‌دهم و با توجه به سبک سنتی عزاداری مردم استان، ظرفیت‌های زیادی برای ارتقای نوحه‌خوانی در استان وجود دارد. نوحه‌های هیات‌های عزاداری استان چند سالی است که ارتقا یافته و شاهد اهمیت دادن به تلفیق شعر و موسیقی و ریتم در نوحه‌های انتخابی هیات‌ها هستیم. می‌توان گفت که نوحه‌ها یکی از علل ماندگار شدن سبک عزاداری مردم استان است. یکی از صداهای ماندگار استان در این حوزه استاد «حسین سعادتمند» بود که با انتخاب شعر عالی و ترکیب صدا و آهنگ، صدایش همچنان ماندگار مانده است.

  • از نظر شما یک نوحه‌خوان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوحه‌خوان باید نسبت به انتخاب شعر حساس باشد، باید ساخت ملودی به متخصصان واگذار شود و نباید نوحه‌ها با سطحی‌نگری انتخاب شود چرا که کار برای امام حسین(ع) بسیار ارزشمند است و نباید آن را دست‌کم گرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..