نارضایتی پیمانکاران ساختمانی:

کیفیت مصالح ساختمانی یزد زیر تیغ انتقاد پیمانکاران

جامعه پیمانکاران عمرانی یزد بخش عمده نارضایتی‌ کارفرمایان در برخی پروژه‌های عمرانی را ناشی از کیفیت پایین مصالح تولید شده عنوان می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری ،گفت‌وگو با برخی مدیران عامل شرکت‌های عمرانی استان حاکی است که آنها از کیفیت پایین شن و ماسه و در نتیجه از وضعیت بتن ناراضی هستند.

نارضایتی پیمانکاران از کیفیت شن و ماسه
مدیرعامل یک شرکت پیمانکاری با بیان این‌که لازمه تولید بتن مناسب شن، ماسه و سیمان مناسب است، می‌گوید: شن و ماسه باید عاری از هر گونه خاک باشد، اما بیشتر شن و ماسه واحد‌های تولیدی یزد دارای این ویژگی نیستند.
«حمید گرجی ممتاز» معتقد است؛ مصالحی که تاکنون برای ساخت بتن از سوی شرکت آنها خریداری شده‌، برای کسب مقاومت مد نظر، نیاز به سیمان بیشتری داشته‌ است. وی از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کند و از دستگاه‌های نظارتی استان خواستار کنترل بیشتر بر تهیه و تولید شن و ماسه می‌شود.
این پیمانکار ساختمانی با تاکید بر این‌که واحد‌های تولیدی که کیفیت نا‌مناسب دارند باید شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شود، این سوال را مطرح می‌کند که «تا چه زمانی پیمانکاران باید با اضافه کردن سیمان اضافی به ترکیب بتن و ملات، تاوان نامناسب بودن شن و ماسه واحد‌های تولیدی را بدهند؟» مدیر عامل شرکت پیمانکاری دیگری در استان از یکسو به توقع کارفرمایان برای تأمین و استفاده از بهترین مصالح اشاره می‌کند و از دیگر سو، از محدودیت‌های حمل‌ونقل می‌گوید که تهیه شن، ماسه و سیمان از نزدیک‌ترین واحد تولیدی را به‌گونه‌ای اجباری کرده‌‌ است.

استاندارد نبودن شن و ماسه
پیمانکاران عمرانی یزد از کیفیت پایین مصالح ساختمانی تولید شده در واحدهای تولیدی استان گله دارند. آنها معتقدند شن و ماسه‌ای که در واحد‌های تولیدی یزد تهیه می‌شود به ظاهر استاندارد است، اما کیفیت مناسبی ندارد. قوانین و مشکلات حمل و نقل به پیمانکاران ساختمانی این اجازه را نمی‌دهد که مصالح مورد نیاز خود را از هر مکان که خواستند خریداری کنند. آنها باید از نزدیک‌ترین محل به طرح برای خرید مصالح خود اقدام کنند. به گفته پیمانکاران ساختمانی، شن و ماسه‌های تهیه شده در واحد‌های تولیدی یزد آن طور که باید شسته نمی‌شوند. از این رو، برای استفاده در ساخت بتن یا ملات نیاز به مقدار سیمان بیشتری است. این گونه که از گفته‌های پیمانکاران گله‌مند از وضعیت مصالح ساختمانی استان بر می‌آید، آنها باید تاوان نا‌مناسب بودن ماسه را بدهند.

اما طبق گفته‌های «مسعود سر‌زنده» با مصالح موجود که از نزدیک‌‌ترین واحد تولیدی نیز تهیه شده‌ است، توقع کارفرمایان بر‌آورده نمی‌شود و در عین حال، تهیه شن، ماسه و سیمان با کیفیت‌تر از مناطق دور‌تر نیز هزینه بیشتری دارد که بعضی از کارفرمایان آن را نمی‌پذیرند.
وی معتقد است، باید روی تولید مصالح ساختمانی کنترل بیشتری انجام شود. سرزنده همچنین از کمیته کنترل کیفیت مصالح ساختمانی می‌گوید که به طور شایسته و مداوم تشکیل نمی‌شود و آنگونه که باید بازخورد کارهای آنها معلوم نیست.
به گفته این پیمانکار باید برای ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی چاره‌ای اندیشید. باید به دنبال مراکز تولید معتبر بود. باید تولید کنندگان برتر را معرفی و تشویق کرد؛ در غیر اینصورت و در وضعیت فعلی، باید دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان را توجیه کرد که بدانند بخشی از کیفیت‌های نامناسب امور عمرانی مربوط به کیفیت پایین مصالح است.

آسیب‌شناسی کیفیت پایین مصالح
اما مدیر کل اداره استاندارد یزد مراحلی را بیان کرد که از سوی اداره آنها برای کنترل کیفیت مصالح ساختمانی طی می‌شود.
«محمدحسین ماجدی» از نمونه‌برداری‌هایی که ۳مرتبه در سال به‌طور سر‌زده از واحد‌های تهیه و تولید شن و ماسه انجام می‌شود سخن گفت و مطابق استاندارد بودن این نمونه‌ها را دلیلی دانست که این واحد‌ها دارای پروانه استاندارد کیفیت مصالح شوند. طبق گفته‌های وی، واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی طی تعامل اداره استاندارد و انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه به صورت دوره‌ای در حال پایش هستند.
ماجدی نیز اذعان می‌کند که ترکیب نامناسب عناصر سازنده بتن موجب افزایش استفاده از سیمان تا بیش از ۲ برابر اندازه استاندارد و همچنین موجب نارضایتی استفاده کنندگان شده ‌است. طبق گفته‌های این مدیر کل، طی آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته از طریق آزمایش و مصاحبه، کارشناسان اداره استاندارد به این نتیجه رسیده‌اند که نارضایتی پیمانکاران از کیفیت پایین مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه، بر‌آمده از دانش پایین تولیدکنندگان بومی ‌است.
به گفته ماجدی، اکثر تولید کنندگان بتن در یزد آن طور که باید دانش فنی اختلاط مواد را ندارند. اغلب تحصیلات مرتبط نداشته و موارد مرتبط را نیز آموزش ندیده‌اند. همچنین بیشتر آنها طرحی برای اختلاط عناصر و تولید شن و ماسه در دستور کار ندارند.

تشکیل شورای سیاست‌گذاری مصالح ساختمانی
به گفته مدیر کل اداره استاندارد، لزوم افزایش دانش تولید‌کنندگان به شدت احساس می‌شود. از این‌رو آنها برای تحقق این مهم دستی جنبانده و نیمه شهریور امسال برای نخستین بار در طول تاریخ اداره استاندارد اقدام به برگزاری دوره‌ آموزشی ویژه تولید‌کنندگان شن و ماسه کرده‌اند.
آنگونه که وی می‌گوید، طرح آموزش تولید‌کنندگان مصالح ساختمانی در استان تصویب شده ‌است و تلاش آنها تأمین بودجه برای انجام این کار است که بتوانند تا پایان امسال، دوره آموزشی ویژه تولیدکنندگان شن و ماسه را به طور مداوم برگزار کنند.
ماجدی در پاسخ به این پرسش که وضعیت آزمایشگاه‌های سنجش مصالح ساختمانی چگونه ‌است، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و تامین اعتبار برای سنجش این آزمایشگاه‌ها را از استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواستار می‌شود.
وی همچنین جای مصالح ساختمانی نوین را در استان خالی می‌داند و خواستار حمایت از فراگیر شدن استفاده از بتن‌های دارای مقاومت بالا در بازار استان می‌شود.
مدیر کل اداره استاندار همچنین از تشکیل شورای سیاست‌گذاری مصالح ساختمانی در آن اداره خبر می‌دهد که به گفته وی در این شورا نمایندگانی از دفتر فنی استانداری، شهرداری، نظام مهندسی و راه‌و‌شهرسازی حضور دارند.
ماجدی در این خصوص که این شورا چه تفاوتی با کمیته کنترل کیفیت مصالح ساختمانی در استانداری دارد، اهداف این شورا را از آن کمیته متمایز می‌داند و هدف را هم‌اندیشی و تصمیم‌سازی در خصوص فعالیت‌های اداره کل استاندارد عنوان می‌کند.

تمرکز کمیته استاندارد بر وضعیت شن و ماسه
دبیر کمیته کنترل کیفیت مصالح ساختمانی استانداری، در این رابطه از پیمانکاران می‌خواهد که انعکاس دهنده تخلفات مشاهده ‌شده به بخش‌ حاکمیتی باشند.
«محمدرضا ارجمند» موارد مورد پیگیری در این کمیته را بر اساس نیاز‌ دستگاه‌ها، کارفرمایان و پیمانکاران عنوان‌ و دغدغه کنونی این کمیته را ارتقای کیفیت شن و ماسه ذکر می‌کند.
وی از جمله اولویت‌های این کمیته را نظارت، حمایت، پیش‌بینی تسهیلات مادی و سیاست‌های تشویقی نام می‌برد و از اقدامات این کمیته که در چند سال گذشته بر کیفیت شن و ماسه استان متمرکز بوده، به بازدید‌های میدانی، بررسی قوانین و آیین نامه‌ها، پاسخ به پیشنهاد‌های دستگاه‌ها و تعامل با آنها اشاره‌ می‌کند.
وی نتایج پیگیری‌های انجام‌شده را ارتقای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تولید فرآورده‌های شن و ماسه، با هدف افزایش کیفیت شن و ماسه، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌ واحد‌های تولیدی و استفاده از مصالح کوهی عنوان می‌کند.
وی درباره برنامه‌های پیش رو برای ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی، رتبه‌بندی بتن از نظر کیفیت را مطرح می‌کند که البته در پیشنهاد‌های پیمانکاران نیز مطرح شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..