رفاه و اشتغال پایدار برنامه دولت برای روستاهای یزد

no-thumbs

روستاها پشتوانه تولید حیات ، غذا و موجودیت کشور بوده و سربلندی فرهنگ ایرانی و اسلامی وابسته به آنهاست اما همیشه در رقابت با شهرها با وجود مصرفی بودن و بزرگ بودن مناطق شهری ، روستاها محروم باقی مانده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی با وجود انتقال زیرساختها همچون آب و برق به روستاها متاسفانه آنگونه که شایسته روستاها به عنوان مهد فرهنگسازی کشور بوده توجه نشده و رفاه و آسایش و مسائل روانی مناسب و نیز اشتغال پایدار به روستاها نرفته و در نتیجه هر روز از جمعیت روستایی کاسته و به جمعیت شهری کشور اضافه شده است.
خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه به روستاها نگاه به روستایی و روستازاده تغییر یافته و برنامه هایی برای ایجاد اشتغال پایدار و آسایش نسبی در روستاها پیش بینی شد
از این رو با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد و معاون فنی و عمرانی این اداره کل که از خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کردند به گفت و گو نشستیم.
هادی مقیمی گفت: در دولت تدبیر و امید تحولات خوبی در حوزه های روستایی ایجاد شد و این امر با توجه خاص با اقدام عملی دولت یازدهم و معاون اول رییس جمهوری در احیای ردیف اعتبار دفتر روستایی و ارتقاء آن به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و تشکیل شورای عالی توسعه روستایی هم در کشورکلید خورد .
وی افزود: در ادامه این برنامه ها برای نخستین بار در همایش روستایی روز روستا در سال گذشته رییس جمهوری به عنوان سخنران افتتاحیه و معاون اول ریاست جمهوری در اختتامیه سخنرانی کردند که این امر دلیلی بر اهمیت جایگاه روستاها در دولت تدبیر و امید است.
مدیرکل دفتر امور روستایی استان یزد اضافه کرد: در همایش امسال روز روستاها نیز رییس جمهوری سخنرانی کرد و قول اختصاص ۵۰۰میلیون دلار برای آب روستا داد که به تازکی نوبخت رییس سازمان مدیریت کشور از تحقق وعده دکتر روحانی درباره روستاها خبر داده است.
مقیمی تصریح کرد: در ۳۰سال گذشته زیرساخت ها به روستاها رفته است اما متاسفانه دو موضوع اصلی اشتغال و رفاه اجتماعی مورد غفلت واقع شده با این حال و خوشبختانه با آمدن دکتر رضوی به معاونت توسعه روستایی این مسائل با اجرای طرح مشارکت مردم روستاها کلید خورد.
این مسئول تاکید کرد: با توجه به نگاه امیدوارانه دولت یازدهم به بحث روستاها و لزوم ماندگاری و حتی مهاجرت معکوس روستاییان فعالیت های خوبی در استان یزد انجام شده که مهمترین آنها اجرای طرحهای ایجاد شرکتهای تعاونی دهیاری ها ، طرح ایجاد اشتغال پایدار با مشارکت روستاییان و ماموریت محور کردن روستاهاست.
** طرح مشارکت مردم روستای نیر در راه اندازی واحدهای تولیدی نخستین طرح اشتغال پایدار روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری یزد با اشاره به اجرای طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی روستایی گفت: معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری قبلا نمونه این طرحها را در شهرستان نایین به صورت متمرکز انجام داده و هم اکنون نیز در سراسر کشور در حال پیگیری است.
۱۱طرح مشارکت به کمیته استانی رسیده که یک مورد آن را تصویب کرده ایم و به عنوان نخستین واحد طرح مشارکتی در کشور است که با مشارکت ۵۳۷ خانوار نیر با عنوان کارگاه تولید خوراک دام بزودی آغاز به کار می کند.
به گفته این مسئول طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی نخستین و تنها طرحی است که در روستاها به صورت واقع بینانه به موضوع مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار به وسیله مشارکت مردم پرداخته و نتیجه بخش خواهد بود چرا که مردم احساس می کنند در توسعه روستا ، ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان نقش دارند.
مقیمی تاکید کرد: از این رو طرح راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها به عنوان یک فرصت ویژه در دولت تدبیر و امید طراحی شد تا ضمن پرداخت تسهیلات کم به روستاییان با ضمانت زمین محل اجرای طرح و کارت یارانه برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار ، زمینه ماندگاری در روستاها فراهم شود.
وی درباره نوع مشارکت و تسهیلات ارائه شده دراین طرح نیز گفت : دولت به میزان چهار برابر آورده روستاییان، تسهیلات با کارمزد سه درصد واگذار می کند که برای روستاهای مرزی این تسهیلات ۹ برابر آورده روستائیان و با کارمزد صفر است و این تسهیلات با بازپرداخت دو سال دوران مشارکت، یک سال تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال انجام می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی استان یزد افزود : اگر ۵۰ خانوار روستایی ۳۵ درصد آورده داشته باشند دولت ۶۵ درصد مابقی را تامین و تا سقف ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات خواهد داد و اگر تعداد خانوار به ۱۰۰ برسد مشارکت مردم ۳۰ درصد و دولت ۷۰درصد و سقف تسهیلات نیز تا ۲۰ میلیارد ریال افزایش می یابد.
مقیمی اضافه کرد : اگر تعداد خانوار ۱۵۰ باشد سهم مردم ۲۵ درصد و سهم دولت ۷۵درصد به اضافه ۳۰ میلیارد ریال سقف تسهیلات ارائه خواهد شد البته اگر تعداد خانوار به ۲۰۰ برسد میزان مشارکت مردم ۵ درصد کاهش و سهم دولت ۵ درصد افزایش می یابد ضمن آنکه سقف تسهیلات نیز به ۴۰میلیارد ریال می رسد.
این مسوول ادامه داد: حال اگر تعداد خانوار بیش از ۲۰۰خانوار باشد سهم مشارکت مردم ۲۰ درصد و دولت نیز ۸۰درصد است اما در اینجا سقف تسهیلات نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تسهیلات ارائه می شود.
به گفته وی ، مبلغ سود ۶درصد در مناطق کمتر توسعه یافته و در سایر مناطق ۸درصد است و حتما ایجاد شرکت تولیدی مدنظر نیست و تسهیلات برای احیای شرکت های قدیمی و ورشکسته و ترمیم آنها با مشارکت مردم نیز ارائه می شود.
مقیمی اضافه کرد: پرونده روستای گردکوه ، مهدی آباد بهادران و علی آباد چهل گزی از بخش مرکزی مهریز و پرونده شرکت تعاونی روستایی ابرکوه نیز در حال تکمیل است و ۴۰طرح غیرمشارکتی نیز تکمیل شده است.
این مسئول درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات نیز گفت: سال اول به عنوان سال اجرای طرح و سال دوم سال تنفس و سه تا چهار سال بعدی برای بازپرداخت تسهیلات این طرحها در نظر گرفته شده است.
** سود شرکت های تعاونی دهیاری های روستایی در طرحهای عمرانی روستایی هزینه می شود
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد درباره وضعیت شرکت های تعاونی دهیاری های روستایی استان و اظهار کرد: در طول سالهای گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته دفتر امور روستایی به صورت تخصصی اداره شده و هم اکنون ۳۵۴دهیاری فعال و ۱۴ دهیاری در نوبت مجوز گرفتن و در واقع ۳۶۸روستا را زیرپوشش داریم.
مقیمی اضافه کرد: با هدف انسجام بخشی به فعالیت ها ، هماهنگی فعالیت های روستایی، اجرای طرحهای عمرانی ، کمک به فعالیت های بخش کشاورزی ، گردشگری روستایی و خدمات تاکنون ۱۶شرکت تعاونی دهیاری با عضویت دهیاری های استان فعال کرده ایم تا بتوانند ضمن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ،درآمدزایی نیز داشته باشند و فقط مصرف کننده بودجه نباشند.
وی یادآور شد: یک شرکت تعاونی هلدینگ نیز داریم و امیدواریم بتوانیم رتبه مورد نیاز برای اجرای طرحهای بزرگ عمرانی روستایی استان بگیریم و درآمد آن را بین دهیاری ها به منظور اجرای فعالیت های روستایی هزینه کنیم.
به گفته این مسئول در واقع شرکت های تعاونی دهیاری ها را با هدف تقویت توان مالی و سوددهی تشکیل دادیم و به تازگی این شرکت ها به منظور ایجاد منابع جدید وارد سرمایه گذاری کرده ایم مثلا در حوزه شرکت های باربری و حمل و نقل ،شن و ماسه ، تولید آهک و گردشگری.
این مسوول با اشاره به فعالیت گسترده این شرکت ها گفت: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های مناسب چندی قبل شرکت های تعاونی دهیاری های اردکان و میبد توانستند در نمایشگاه توانمندی های شرکت های تعاونی دهیاری ها در تهران از بین ۸۰۰ شرکت تعاونی کشور رتبه های برتر کشور را کسب کنند.
مدیرکل امور روستایی و امور شوراهای استان درباره طرحهای مهم شرکت های تعاونی دهیاری ها در این استان اظهار کرد: شهرک حمل و نقل اردکان با حضور ۵۰شرکت ، مجتمع آهک اردکان ، شهرک حمل و نقل خرانق در مسیر عقدا- اردکان که با حضور ۱۲شرکت در حال تاسیس است ،کارگاه ماسه و شن مهریز و تفت و میبد، مجتمع گردشگری خانه گلشن و چند واحد تولید زیلو در میبد ، کارخانه های تولید مرغ گوشتی ،واحد تولید خوراک دام نیر ،کارخانه تولید آجر و گلخانه درابرکوه از مهمترین این طرحهاست.
مقیمی افزود: کارگاه شن و ماسه مهریز با سرمایه گذاری ۲میلیارد تومانی تعاونی دهیاری های این شهرستان بزودی به بهره برداری می رسد و پیش بینی می کنیم سود آن در مدت یکسال بازگردد.
وی با اشاره به لزوم توجه به دو موضوع گردشگری و محیط زیست در اجرای طرحهای روستایی گفت: به همین منظور و جایگاه خاص استان یزد در بخش گردشگری به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور تصمیم داریم تعاونی دهیاری ها را وارد سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های گردشگری کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه سرانه بسیاری از روستاهای استان بسیار پایین است و در تلاشیم تا با وارد کردن شرکت های تعاونی دهیاری ها به حوزه های درآمدزا برای اجرای طرحهای جدید روستاها درآمد پایدار ایجاد کرده و سودهای کلانی را که به سمت افراد می رفته و معمولا زیان آن به روستاها می رسیده به مردم روستا برسانیم.
مدیرکل امور روستایی و امور شوراهای استان افزود: در حال حاضر برای گردشگری روستاهای مهریز و تفت برنامه هایی داریم و معتقدیم برای ایجاد اشتغال پایدار باید به سمت گردشگری برویم ضمن آنکه دهیاری ها را مکلف به ایجاد فضاهای گردشگری و دادن پروانه ساختمانی منوط به استفاده از مصالح بومی کرده ایم.
مقیمی اضافه کرد: طرحهای هادی روستایی را نیز با همین نگاه و تاکید بر لزوم حفظ محیط زیست روستاها برای ۴۰روستا در حال بازنگری است به گونه ای که اجازه قطع هیچگونه درختی را نمی دهیم و سعی می کنیم روستاها هویت گردشگری خود را حفظ کنند.
وی با اشاره به آمادگی تعاونی های دهیاری های استان برای سرمایه گذاری در طرحهای گردشگری و مجتمع های بین راهی با همکاری بخش خصوصی تاکید کرد: با توجه به روند رو به رشد صنعت گردشگری و توسعه آن ، روستاها در آینده مقصد گردشگری نقش موثرتری خواهند داشت و برنامه ریزی برای توسعه زیرساختهای این بخش موجب افزایش درآمد سرانه روستاییان و درآمد ارزی برای مناطق.
** نخستین طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی روستایی کشور در استان یزد کلید می خورد
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری یزد دیگر برنامه اجرا شده و در حال اجرای این مجموعه را طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی روستایی عنوان کرد و گفت: این طرح نخستین و تنها طرحی است که در روستاها به صورت واقع بینانه به موضوع مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار به وسیله مشارکت مردم پرداخته و نتیجه بخش خواهد بود چرا که مردم احساس می کنند در توسعه روستا ، ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان نقش دارند.
مقیمی تاکید کرد: از این رو طرح راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها به عنوان یک فرصت ویژه در دولت تدبیر و امید طراحی شد تا ضمن پرداخت تسهیلات کم به روستاییان با ضمانت کارت یارانه برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار ، زمینه ماندگاری در روستاها فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه محور اقتصاد مقاومتی، تولید و محور تولید، روستا است، تاکید کرد : حق هر روستایی است که با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای خود اشتغال ایجاد کند و روستای خود را سرپا نگه دارد.
وی درباره نوع مشارکت و تسهیلات ارائه شده دراین طرح نیز گفت : دولت به میزان چهار برابر آورده روستاییان، تسهیلات با کارمزد سه درصد واگذار می کند که برای روستاهای مرزی این تسهیلات ۹ برابر آورده روستائیان و با کارمزد صفر است و این تسهیلات با بازپرداخت دو سال دوران مشارکت، یک سال تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال انجام می شود.
مدیرکل امور روستایی استان یزد افزود : اگر ۵۰ خانوار روستایی ۳۵ درصد آورده داشته باشند دولت ۶۵ درصد مابقی را تامین و تا سقف ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات خواهد داد و اگر تعداد خانوار به ۱۰۰ برسد مشارکت مردم ۳۰ درصد و دولت ۷۰درصد و سقف تسهیلات نیز تا ۲۰ میلیارد ریال افزایش می یابد.
مقیمی اضافه کرد : اگر تعداد خانوار ۱۵۰ باشد سهم مردم ۲۵ درصد و سهم دولت ۷۵درصد به اضافه ۳۰ میلیارد ریال سقف تسهیلات ارائه خواهد شد البته اگر تعداد خانوار به ۲۰۰ برسد میزان مشارکت مردم ۵ درصد کاهش و سهم دولت ۵ درصد افزایش می یابد ضمن آنکه سقف تسهیلات نیز به ۴۰میلیارد ریال می رسد.
این مسوول ادامه داد: حال اگر تعداد خانوار بیش از ۲۰۰خانوار باشد سهم مشارکت مردم ۲۰ درصد و دولت نیز ۸۰درصد است اما در اینجا سقف تسهیلات نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تسهیلات ارائه می شود.
به گفته وی ، مبلغ سود سه درصد است و حتما ایجاد شرکت تولیدی مدنظر نیست و تسهیلات برای احیای شرکت های قدیمی و ورشکسته و ترمیم آنها با مشارکت مردم نیز ارائه می شود.
مقیمی تصریح کرد : خوشبختانه استان یزد در این حوزه پیشتاز است و هم اکنون نیز پنج طرح با مشارکت مردم تعریف و در حال تهیه است که طرح خوراک دام نیر با مشارکت ۳۰۰خانوار با آورده ۲۰میلیارد ریال تصویب شده و بزودی به عنوان نخستین و جزء طرحهای نمونه کشوری معرفی خواهد شد.
وی اضافه کرد: پرونده روستای گردکوه ، مهدی آباد بهادران و علی آباد چهل گزی از بخش مرکزی مهریز و پرونده شرکت تعاونی روستایی ابرکوه نیز در حال تکمیل است و ۴۰طرح غیرمشارکتی نیز تکمیل شده است.
** تعیین ۸۰میلیارد ریال جریمه ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها در کمیسیون ماده ۹۹
رییس کمیسیون ماده ۹۹ استان یزد درباره فعالیت های این کمیسیون گفت: این کمیسیون مرجع رسیدگی به تخلفات روستایی و مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت راه وشهرسازی است .
مقیمی افزود: از زمان فعالیت در این کمیسیون تاکنون ۲۵۰۰مورد رسیدگی داشتیم که با توجه به شفافیت جدول و نمودار کارها و جرائم، تاکنون هیچ شکایت و نقض رای در دیوان عدالت نداشته ایم.
وی با اشاره به اینکه منابع حاصل از این بخش برای اجرای طرحهای جدید در روستاها به حساب دهیاری همان روستا واریز می شود، اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد ریال جرائم در این کمیسیون تعیین شد و دلیل آن این بود که دهیاری ها موظف شدند ساخت و سازهای روستاها از سال ۱۳۷۳ تاکنون را رصد کرده و تخلفات را گزارش کنند.
نماینده وزارت کشور در کمیسیون ۹۹ یادآور شد: مراجع ذیربط موظفند برای ساختمان هایی که طبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین کرده و در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایان کار صادر کنند.
** خیلی از طرحهای روستایی استان مشکل دارد
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان یزد درباره وضعیت طرحهای هادی روستایی نیز گفت : تهیه طرحهای هادی روستایی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است اما اداره کل امور روستایی اخیرا در کمیته های کارشناسی و تصویب حضور جدی دارد و در اجرای آن تا پیشتر از دهیاران تنها نظرخواهی می شد اما هم اکنون دهیاران را موظف کردیم در جلسات حاضر شده و بر جریان اجرای کار نظارت کنند.
وی افزود: متاسفانه خیلی از طرحهای روستایی استان بویژه در حوزه مسکن و الحاق محدوده و معبر کوچه ها و خیابان ها دچار مشکل است از این رو در حال بازنگری در این طرحها هستیم .
مقیمی اضافه کرد: بسیاری از دهیاران درخواست بازنگری در طرحهای هادی را داده اند البته این مشکلات مربوط به الان نیست و در گذشته و در زمان تصویب طرحهای هادی مورد توجه نبوده است.
** ۴۶۴ طرح تا پایان سال در روستاهای استان اجرا می شود
وی درباره طرحهای اجرایی در روستاهای استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در دهیاری های استان ۱۶۰طرح اجرا کرده ایم که این تعداد تا پایان سال به ۴۶۴ طرح خواهد رسید در کنار این موارد ، طرحهای نیز داریم که با بنیاد به صورت مشترک انجام می دهیم.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد افزود: در سال گذشته نیز در تمامی روستاهای استان بین یک تا سه طرح اجرا کردیم که در نوع خود در استان بی سابقه بود و این کارها با بودجه اندک دهیاری ها و شوراها محقق شد.
به گفته مقیمی این اداره کل در سال گذشته تنها با ۴۰میلیارد ریال بیش از ۴۰۰ طرح را در روستاهای استان اجرا کرده است.
** شناسایی بانوان فعال در روستاهای استان
وی در ادامه با اشاره به لزوم مشارکت زنان روستایی در طرحها گفت: نیروی انسانی در روستاها محور فعالیت هاست و محور نیروی انسانی روستاها نیز بانوان هستند به همین دلیل از اواخر سال گذشته در مرحله اول شناسایی زنان فعال روستایی را با همکاری اداره کل بانوان استانداری انجام دادیم.
مقیمی افزود: این بانوان نیازمند آموزش هستند از این رو برای نخستین بار نمایشگاه توانمندسازی بانوان روستایی استان را برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال واقع شد.
** شورای مشورتی توسعه روستایی تشکیل می شود
این مسئول تاکید کرد: این استان آمادگی دارد برای مشارکت بانوان روستایی در امور توسعه روستاها به عنوان پایلوت کشوری باشد.
مدیرکل امور روستایی استانداری یزد از تشکیل شورای مشورتی توسعه روستایی خبر داد و گفت: متاسفانه یک خلا فکری همیشه در روستاها در کنار شوراها وجود داشته و این کمبود فکری با شورای سه نفره روستا تامین نمی شد از این رو پیشنهاد تشکیل اتاق فکر و شورای مشورتی توسعه روستایی را در مراکز دهستان ها و شوراهای مراکز استانها دادیم.
وی با اشاره به اینکه شورای مشورتی توسعه روستایی آبان ماه در تمامی روستاهای استان اجرا می شود اضافه کرد : اعضای این شوراها که نخبگان فکر ، دانشگاهی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و ورزشی حضور خواهند بود تنها نقش مشاوره داشته و نقش اجرایی ندارند.
** نمایشگاه توانمندیهای روستاییان استان را در ۳۶۸غرفه برپا می کنیم
مدیرکل امورروستایی و شوراهای استان یزد درباره ارزیابی نخستین نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و حضور استان یزد در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در نوع خود بی نظیر بود و استان یزد نیز حضور موفقی داشت.
مقیمی با اشاره به طراحی نمایشگاه استانی توانمندی های استان یزد افزود: قرار است تا پایان سال یک نمایشگاه استانی با حضور تمامی روستاهای استان برگزار کنیم .
وی اضافه کرد: در این نمایشگاه که در نوع خودش جالب است و برای نخستین بار در کشور اجرا خواهد شد ۳۶۸ غرفه از روستاهای استان خواهیم داشت که هر روستا می تواند در آن خلاقیت ها ، تولیدات ، نوآوری ها ، محصولات و ظرفیت ها در قالب عرضه و فروش به نمایش بگذارد.
** همه روستاهای استان صاحب زمین ورزشهای ساحلی خواهند شد
رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان یزد درباره وضعیت ورزش در مناطق محروم استان گفت: از چندی قبل در طرحهای مختلف و نیمه تمام ورزش روستا ورود کرده و تلاش شده تا طرحها زودتر به پایان برسد.
مقیمی افزود: از سال گذشته طرحی را برای تمامی روستاهای دارای شورای و دهیاری استان با عنوان زمین ورزش طراحی کردیم که در قالب آن یک زمین وزرشی برای ورزشهای ساحلی ساخته شود.
به گفته وی ساخت هر کدام از این زمین ها ۸ تا ۱۰میلیون تومان هزینه نیاز دارد و تاکنون ۶۰زمین ورزش ساحلی در روستاها با همکاری دهیاری ها ساخته شده و در ۳۰۸روستای مابقی نیز ساخته خواهد شد.
رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی و پخت غذا در مناطق روستایی و عشایری استان گفت: قصد داریم تا پایان سال هر بخشی در هر فصل یک جشنواره داشته باشد و اگر بر مبنای ۲۱جشنواره سال قبل حساب کنیم در سال آینده ۸۴جشنواره خواهیم داشت.
از جمعیت یک میلیون و ۶۰ هزار نفری استان یزد نیز در حال حاضر تنها حدود ۱۸ درصد در ۱۱۴۳ روستای استان ماندگار شده اند که برخی از این روستاها به لحاظ بافت تاریخی دارای جذابیت های منحصر بفردی است.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..