لزوم مشارکت ساکنان برای حفاظت از بناها:

خراش خاطره‌نویسی بر پیکر آثار تاریخی یزد

میراث فرهنگی استان، میراثی ماندگار از هویت مردمان کویرنشین محسوب می‌شود که پاسداشت آنها لازم است اما متاسفانه گاهی درج خاطرات بر این بناهای قدیمی، پیکره آنها را زخمی می‌کند و در معرض تخریب قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور، اصلی‌ترین گام برای حفاظت از این آثار ارزشمند است اما متاسفانه برخی این بناها را با دفتر خاطرات اشتباه می‌گیرند و به ثبت خاطرات خود بر بدنه آنها اقدام می‌کنند.

جایگاه شایسته استان در حفاظت از آثار تاریخی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تقدیر معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور از فعالیت‌های استان برای حفاظت از آثار تاریخی گفت: ۱۵۶۹ اثر غیرمنقول استان شامل آثار طبیعی، ملموس و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
«محسن ذاکری‌نیا» با اشاره به ثبت جهانی ۲‌باغ تاریخی «دولت ‌آباد« و «پهلوان‌پور» استان افزود: مسئولیت نگهداری از بناهای تاریخی استان با توجه به در پیش رو بودن ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، سنگین‌تر خواهد شد.
وی ادامه داد: به طور قطع بدون مشارکت مردم قادر نخواهیم بود به تنهایی از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم و کاری از پیش نخواهیم برد.
این مسئول شیوه برخورد مسئولان استان با پدیده شعار نویسی و درج تبلیغات و خاطرات بر بدنه آثار تاریخی را قاطع ندانست و افزود: لازم است با همکاری شهرداری ناحیه تاریخی برای محو این نوشته‌ها، وارد عمل شویم و با همکاری دستگاه قضایی جلوی بروز این تخلفات گرفته شود. وی تاکید کرد: با توجه به این‌که بناهای تاریخی استان از خشت و گل ساخته شده‌اند، محو این شعارها و خاطرات، تبعات سویی برای بناها دارد و حتی باعث وارد شدن آسیب جدی به بنا می‌شود از این رو برخورد قاطع با متخلفان را در دستور کار داریم.

یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز عقیده دارد که ساکنان محله‌های قدیمی باید درباره اهمیت بناهای تاریخی توجیه شوند.
«مجید علومی» افزود: آگاهی‌بخشی نقش موثری در حفاظت از بناها و آثار ارزشمند تاریخی دارد و دیگر شاهد تخریب و یا شعار و خاطره‌نویسی روی این آثار ارزشمند که نشان از هویت و تاریخ این مردم دارد، نخواهیم بود.
وی گفت: شاید بتوان با برخورد با متخلفان، بروز این تخلفات را کاهش داد اما باید توجه داشت که اصلی‌ترین موضوع در این حوزه، فرهنگ‌سازی بین مردم برای ایجاد دغدغه حفاظت از بناهای تاریخی است.
علومی ادامه داد: اهالی محله‌های قدیمی، ارزش و قدمت محله را می‌دانند از این رو بهترین محافظان بناها و آثار تاریخی محسوب می‌شوند.
وی نمود این حساسیت و همکاری مردمی برای حفاظت از بناهای تاریخی را در اقدامات ساکنان محله شاه ابوالقاسم معرفی کرد و افزود: اهالی این محله در حفظ و نگهداری بنای تاریخی، هویت و اصالت محله با وسواس برخورد می‌کنند.
این کارشناس با تقدیر از مشارکت‌ اهالی این محله، بر لزوم مشارکت مردم سایر محله‌های شهر برای تحقق این هدف مهم تاکید کرد.

هزینه بالا و دشواری پاکسازی دیوارهای گلی
مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد نیز با اشاره به هزینه بالا و زمان زیادی که برای پاک کردن نوشته‌های روی آثار و بناهای تاریخی صرف می‌شود، افزود: سالانه بیش از ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای پاک‌سازی بدنه بناهای تاریخی از نوشته‌ها هزینه می‌شود.
«سیدمحمود کشفی‌پور» تاکید کرد: زمان زیادی برای پاکسازی دیوارهای خشت و گلی نیاز است؛ از این رو لازم است با توجیه فرهنگی مردم، جلوی این کار گرفته شود.
وی با تاکید بر این‌که بدنه بناهای تاریخی جای نگاشتن خاطرات و شعارنویسی نیست، اضافه کرد: قانون بازدارنده‌ای برای برخورد با متخلفانی که این کار را انجام می‌دهند، وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: حفاظت از بافت تاریخی یزد که یک بافت زنده و برای توسعه پایدار گردشگری استان مهم است، بسیار حائز اهمیت است و حفاظت از آن به همکاری شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و دستگاه قضایی نیاز دارد که تاکنون این همکاری وجود نداشته است.

ضرورت توجیه فرهنگی
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد، تنها راه کاهش معضل دیوارنویسی و درج خاطرات بر بدنه آثار تاریخی را، توجیه فرهنگی دانست و افزود: مردم برای حفاظت از هویت خود، راهی جز نگهداری از بناهای تاریخی ندارند.
«امید فتاحی» گفت: شهرداری برای پیشگیری از تخریب، یک نظام پاکسازی ایجاد کرده که بر اساس آن آسیب بناهای تاریخی رصد و با کسانی که این خدشه‌ها را ایجاد می‌کنند، برخورد می‌شود. به گفته وی هرگونه خدشه‌ای که بر بدنه آثار تاریخی بافت تاریخی شهر وارد شود، از طریق واحد حقوقی و اداره اجرائیات شهرداری، پیگیری و با فرد یا افراد خاطی، برخورد خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..