تجربه اولین خوشه‌های صنعتی کشور در استان یزد:

ایجاد ۵ خوشه صنعتی در استان یزد/ فعالیت ۱۲۰ واحد در خوشه سنگ استان یزد

شرکت شهرک‌های صنعتی استان با ایجاد 5 خوشه با عناوین خوشه نساجی، خوشه کاشی و سرامیک، خوشه محصولات کنجدی، خوشه سنگ و خوشه طلا آغاز به‌کار کرده و برخی از آنها شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی هستند که در یک منطقه جغرافیایی تجمع یافته و محصول یا خدمتی مشابه را تولید می‌کنند. این واحدها که با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی روبه‌رو هستند، می‌توانند با همکاری و پشتیبانی سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبکه‌ای ایجاد کنند که قادر به هم‌افزایی قابلیت‌های مجموعه و در نتیجه افزایش توان اعضای خوشه برای مقابله با مشکلات و مسائل مشترک باشد.

تجربه اولین خوشه‌های صنعتی کشور در استان
رئیس گروه توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به پیشگام بودن استان در اجرای توسعه خوشه‌های صنعتی کشور گفت: استان در سال ۸۴ مامور اجرای خوشه‌های صنعتی شد. «محمد دهقان» افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان از بدو فعال شدن این خوشه‌ها تاکنون، ۵‌طرح توسعه خوشه‌ای را با عناوین خوشه نساجی، خوشه کاشی سرامیکی، خوشه محصولات کنجدی، خوشه سنگ و خوشه طلا آغاز کرده است.
وی ادامه داد: به طور کلی در تمامی خوشه‌ها از برگزاری برنامه‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی، شناسایی نوع خوشه‌ها با ظرفیت مطلوب منطقه و استان برای توانمندسازی حوزه‌های بازاریابی و برندسازی، توسعه و ارتقای وضعیت تکنولوژیک استفاده می‌شود.
این مسئول افزود: در ساختار خوشه‌ای، مجموعه‌ای از شرکت‌ها در یک مسیر و برای رفع موانع و مشکلات مشترک پیرامون خود با یکدیگر همکاری می‌کنند و در این مسیر از حمایت دولت برخوردار خواهند بود.
وی ادامه داد: از سال ۸۴ به بعد که خوشه‌های صنعتی در یزد شکل گرفت، برنامه‌های جامعی برای رشد، توسعه و انسجام شرکت‌های تولیدی تدوین شد و تجربه‌ای نو برای بومی‌سازی تجربیات متخصصان در کشور به دست آمد.

احیای صنعت نساجی استان
دهقان گفت: پروژه خوشه نساجی در سال ۱۳۸۵ در حالی پا به عرصه این صنعت گذاشت که نساجی به عنوان یک صنعت ورشکسته معرفی شده بود، به طوری که مسئولان، مردم، بانک‌ها، ادارات و حتی صاحبان صنعت و سرمایه به این باور رسیده بودند که صنعت نساجی یک صنعت شکست خورده و رو به زوال است.
وی افزود: آمار چند سال گذشته این صنعت نشان دهنده رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال است به طوری که میزان ارتباطات بین‌المللی، کسب دانش و تجربیات جدید، اهمیت دادن به آموزش و بازدیدهای صنعتی و حضور در نمایشگاه‌ها ارتقای چشمگیری داشته است.
این مسئول ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال ۸۵ خوشه نساجی را تشکیل داد و بعد از آن به مدت یکسال برنامه‌ای جامع و استراتژی‌محور را برای رفع گلوگاه‌های شناسایی شده این صنعت همراه با رویکرد اجرایی و کاربردی تدوین کرد. به گفته وی، این خوشه با تشکیل یک تیم متخصص و در بازه زمانی ۵ ساله توانست بخش زیادی از برنامه‌های خود را برای رفع موانع و توانمندسازی این صنعت با موفقیت اجرا کند.

تربیت طراحان حرفه‌ای در خوشه نساجی
رئیس گروه توسعه صنعتی و فناوری، شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که تأثیر زیادی بر سایر مشکلات این صنعت داشت، بخش طراحی پارچه و نوآوری در محصولات بود.
وی ادامه داد: در زمان انجام مطالعه شناختی، حدود ۱۵ طراح مستقل و نزدیک به ۳۰ طراح شاغل در کارگاه‌های نساجی استان، بخش عمده تقاضای منطقه را تامین می‌کردند که با توجه به تعداد زیادکارگاه‌ها، حجم قابل قبولی نبود.  به گفته این مسئول،در پایان شکل‌گیری خوشه نساجی و پس از ۵ سال، تعداد طراحان حرفه‌ای صنعت نساجی استان به بیش ا ز ۱۳۰ نفر و تعداد نرم افزارهای طراحی از ۲۰ نسخه به بیش از ۱۰۰‌نسخه افزایش یافت. وی افزود: اقدام دیگری که از سوی خوشه و از طریق فعالیت‌های گروهی و مشترک واحدهای صنعتی صورت گرفت، نوسازی بخشی از ماشین‌آلات و تجهیزات تولید واحدهای صنعتی است که در تعامل با بهترین سازندگان ماشین آلات نساجی دنیا و به‌صورت خریدهای مشترک صورت گرفت.
دهقان گفت: البته نوسازی تکنولوژی نساجی در استان با توجه به وجود بیش از هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ به زمان و سرمایه‌گذاری بسیار بالاتری نیاز دارد.
به گفته وی، نتیجه این ۲ اقدام تأثیرگذار در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌ای در خوشه نساجی، بهبود کیفیت محصولات تولیدی و رقابت‌پذیری واحدها در کنار رقبای خارجی بود. وی ادامه داد: اکنون می‌توان گفت، کیفیت پارچه‌های رومبلی تولید شده در خوشه نساجی یزد قابل رقابت یا حتی بهتر از محصولات ترکیه‌ای است، در حالی که پیش از این تصور رقابت با محصولات ترک برای تولیدکنندگان دشوار بود.

خوشه محصولات کنجدی استان؛ خوشه برتر کشوری
دهقان گفت: خوشه محصولات کنجدی از دیگر خوشه‌های صنعتی فعال استان است که محصولی بومی ‌و خاص استان به ویژه در اردکان را تولید می‌کند و ۱۵۰ واحد در این خوشه فعالیت می‌کنند. وی با بیان این‌که بدنه این خوشه مجموعه‌ای از واحدهای صنفی و صنعتی است، گفت: واحدهای فعال در این خوشه در ابتدای شکل‌گیری با مشکلات ناشی از دریافت استانداردها و مجوزهای بهداشتی روبه‌رو بودند که با تشکیل خوشه، این مشکلات مرتفع شده است. این مسئول ادامه داد: خوشه محصولات کنجدی استان در سال ۹۳ به عنوان طرح توسعه خوشه‌ای برتر در کشور انتخاب شد.

فعالیت ۱۲۰ واحد در خوشه سنگ استان
رئیس گروه توسعه صنعتی و فناوری شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: خوشه سنگ یکی از خوشه‌های صنعتی استان است که در سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. «محمد دهقان» ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت تا امروز، تقریباً تمام مشکلات صنعت سنگ استان شناسایی و برنامه‌های مناسبی برای رفع آنها در بازه زمانی ۳ ساله، تدوین شده است. وی گفت: هماهنگی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری نشست‌ها و جلسات با دیگر نهادها و دستگاه‌های استان، ایجاد فضای هم‌افزایی و فرهنگ مشارکت در بین فعالان این خوشه، از برنامه‌های مد نظر خوشه سنگ استان است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..