آسیب‌های اجتماعی ناشی از سیستم آموزشی:

مدارس عادی یزد با استانداردهای آموزشی فاصله دارد

تحصیل در مدارس غیرانتفاعی به یکی از ملزومات نظام آموزشی و البته موفقیت‌های دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان یزدی در کنکور تبدیل شده است، به طوری که زمان برگزاری کنکور را حتی تا دوره پیش دبستانی نیز به تعجیل انداخته و لذت کودکی را از بسیاری از کودکان سلب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری امروز دیگر تنها دانش‌آموزان دیپلمه برای کنکور آماده نمی‌شوند بلکه حتی کودکان ۵ تا ۶ ساله نیز برای پیدا کردن فرصت بهتری برای تحصیل، سنجش شده و رقابت می‌کنند.
اشتیاق به تحصیل در بهترین شرایط و با برترین امکانات آموزشی، تب ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی را هر روز داغ‌تر می‌کند چرا که بیشتر دانش‌آموزان برتر تحصیلی از مدارس خاص و غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل می‌شوند.
امروز بسیاری از خانواده‌ها را می‌توان یافت که حتی از نان شب خود می‌زنند تا فرزندشان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کنند به امید اینکه روزی شاهد قبولی او در رشته مناسبی در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور باشند.
مثال سیستم آموزشی که امروز بر استان حاکم است، شبیه صندوق‌های میوه‌ای است که میوه‌های سالم و درشت آن سوا شده و به تبع آن دانش‌آموزان و معلمان این سیستم آموزشی نیز سوا شده و دست‌چین هستند و به نظر نمی‌رسد مدارس عادی سهم زیادی از این میوه‌های دست‌چین ببرند، به خصوص اینکه بسیاری از والدین یزدی معتقدند که   سیستم آموزشی ضعیف دولتی، خروجی مناسبی برای آینده فرزندانشان نخواهد داشت.
نتایج رتبه‌های برتر کنکور امسال هم نشان داده که دانش‌آموزان مدارس عادی و دولتی سهمی در کسب عناوین و رتبه‌های برتر کنکور ندارند و ۵ رتبه برتر کنکور امسال همگی از مدارس استعدادهای درخشان و شاهد بودند.

تعریف نظام آموزشی در دنیا
مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان یزد می‌گوید: نظام آموزشی در دنیا در ۳ نوع مدرسه استعدادهای درخشان برای تحصیل افراد باهوش، مدارس استثنایی برای تحصیل افراد کم توان ذهنی و مدارس عادی برای تحصیل سایر دانش‌آموزان طراحی شده است.
«محمد اکبرنژاد» می‌افزاید: دنیا نظام آموزشی راکه بر کشور ما حاکم است برنمی‌تابد، چرا که به شکل سرندی عمل می‌کند که همواره خوب و بد را از یکدیگر جدا می‌کند، حال آنکه مدارس عادی محل تحصیل دانش‌آموزان خوب، بد و عالی است تا همه دانش‌آموزان امکان رقابت و پیشرفت پیدا کنند. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه آموزش و پرورش، مدارس دولتی را به حال خود رها کرده است و از این رو نباید همه ایرادات را به مدارس غیرانتفاعی وارد کرد.
این کارشناس اضافه می‌کند: در این شرایط دانش‌آموزان و معلمان مدارس دولتی سرخورده و وامانده می‌شوند و خروجی خوبی از این مدارس به اجتماع تحویل داده نمی‌شود.

بازگشت سیستم آموزشی به دوره دارالفنون
اکبرنژاد می‌گوید: سیستم آموزشی کشورمان به دوره دارالفنون بازگشته است که فرزند کشاورز باید کشاورز و فرزند دکتر هم باید دکتر شود چرا که قشر ضعیف جامعه ما توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین در مدارس غیرانتفاعی را ندارد و در کنار آن کیفیت آموزش در مدارس دولتی نیز بسیار ضعیف است.
این مسئول با انتقاد از اینکه هیچ کس به این واقعیت‌ها توجهی ندارد، می‌افزاید: همچنین تحصیل در مدارس غیرانتفاعی نیز بسیاری از دانش‌آموزان را سرخورده کرده و به پریشانی کشانده است.
وی توضیح می‌دهد: دانش‌آموزان در حال حاضر به دلیل فشار عوامل آموزشی، از شرکت در مهمانی، جشن، عزاداری، راهپیمایی، دید و بازدید، محروم می شوند و در نتیجه دانش‌آموز در این مدارس به صورت تک‌بعدی و دوپینگی تربیت می‌شود که نتیجه آن سرخوردگی است.
اکبرنژاد ادامه می‌دهد: سیستم آموزشی دولتی هم به قدری ضغیف است که حتی خود معلمان حاضر نیستند فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت نام کنند و مانندبرخی  نانوایان عمل می‌کنند که نان خانه خود را از نانوایی دیگری می‌خرند.

درخشش در کنکور به یمن مدارس غیرانتفاعی
مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان یزد می‌گوید: درخشش استان در کنکور سراسری به یمن فعالیت مدارس غیرانتفاعی است و از این رو لازم است مسئولان برای یک بار هم که شده سری به مدارس دولتی بزنند و میزان قبولی دانش‌آموزان این مدارس را نیز ارزیابی کنند و قطعا نتیجه این ارزیابی، کیفیت پایین آموزشی در این مدارس است.
اکبرنژاد می‌افزاید: آنچه در مدارس دولتی استان مشاهده می‌شود، فقر مضاعف است چرا که دانش‌آموزی که در این مدارس تحصیل می‌کند، احتمالا در کنکور نیز موفق نخواهد بود و در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی با شهریه‌های سنگین قبول می‌شود.
وی می‌گوید: والدین نیز هر چه در توان دارند برای پرداخت هزینه تحصیل فرزند خود گرو می‌گذارند و نتیجه آن فارغ التحصیلی بیکار است.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از سیستم آموزشی
مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان یزد می  گوید: پوسته‌ای از آموزش و پرورش در کشور شکل گرفته است که در لایه‌های زیرین، مسبب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و بزهکاری‌هایی است که امروز گریبان جامعه را گرفته است. وی با انتقاد از غفلت از پرورش در مدارس غیرانتفاعی، می‌افزاید: این مدارس فقط به آموزش توجه می‌کنند و درس زندگی را به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهند. این مسئول با انتقاد از عملکرد مدارس غیرانتفاعی که در سطوح مختلف راه اندازی شده است، می‌افزاید: این مدارس فرصت بچگی را از فرزندان سلب کرده است و با تعجیل در رقابت‌ها، باعث می‌شود که فرد از دوران کودکی به محیط رقابتی وارد شود.

بخش نظردهی بسته شده است..