ضرورت استانداردسازی سرعت‌گیرهادریزد

no-thumbs

سرعت‌گیرها از ابزار مهم ترافیکی برای کاهش سرعت حرکت وسایل نقلیه و جلوگیری از بروز و شدت تصادف به شمار می‌روند از این رو شهرداری یزد استانداردسازی سرعت‌گیرهای شهر را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشهر یزد بیش از ۲۵۰سرعت‌گیر در معابر اصلی و فرعی دارد که شهرداری برای شناسایی و شناسنامه‌دار کردن آنها نیز وارد عمل شده است تا بعد از ثبت مشخصات، نسبت به استانداردسازی سرعت‌گیرهای غیراستاندارد اقدام کند.
در این میان نیاز به نصب سرعت‌کاه به ویژه در معابر حاشیه شهر که معابر به شکل بلوار اجرا شده و امکان رانندگی با سرعت بالا فراهم است، بیشتر احساس می‌شود. از جمله بلوارهایی که سرعت تردد خودروها در آن بالاست می‌توان به بلوار آیت‌الله مدرس، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، بلوار امام جعفر صادق(ع) و… اشاره کرد.
سرعت‌کاه‌ها از ابزار توانمند برای کنترل سرعت تردد خودروها در معابر شهر هستند اما استاندارد نبودن آنها، به‌طور قطع از تاثیر مثبت آنها بر کنترل ترافیک و سرعت تردد خودروها در شهر خواهد کاست.

گلایه شهروندان از غیراستاندارد بودن سرعت‌گیرها
یکی از شهروندان یزد گفت: سرعت تردد خودروها در برخی از معابر شهر از جمله بلوار آیت‌الله خامنه‌ای و بلوار امام جعفر صادق(ع) بسیار زیاد است.
«حسن میرزایی» افزود: سرعت بالای تردد خودروها در این معابر در شرایطی که پل عابرپیاده برای تردد عرضی عابران از خیابان و بلوار تعبیه نشده، این معابر را به شدت ناایمن کرده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته تعدادی سرعت‌گیر در بلوارهای مزبور نصب شده است اما به نظر می‌آید در کنار نصب سرعت‌گیر باید با متخلفان رانندگی با سرعت بالا نیز برخورد شود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به سرعت بالای رانندگی در بلوار آیت‌الله مدرس گفت: به نظر می‌آید نصب سرعت‌گیر به تنهایی برای کنترل سرعت خودروها کفایت نمی‌کند و باید از ابزار دیگری برای کاهش سرعت تردد خودروها نیز بهره گرفت. یکی دیگر از شهروندان یزد نیز سرعت‌گیرهای موجود در برخی از معابر شهر از جمله معابر اصلی را فاقد استانداردهای لازم دانست و افزود: سطح ارتفاع سرعت‌گیرها به حدی بالاست که به خودروها صدمه وارد می‌کند.
«نادر موسوی» افزود: متاسفانه تعداد محدودی از سرعت‌گیرهای شهر دارای استانداردهای تعیین‌شده هستند و اغلب آنها به شکل عمودی و بدون در نظر گرفتن سطح، فقط دارای ارتفاع هستند.

هزینه بی‌فایده برای سرعت‌گیرهای غیراستاندارد
یکی از اعضای شورای شهر یزد با اشاره به نصب سرعت‌گیرهای جدید در برخی از نقاط شهر، آنها را فاقد استانداردهای لازم برای تردد خودروها دانست و خواستار توضیح شهردار در این باره شد.
«سپنتا نیک‌نام» گفت: بر اساس آمار رسمی برای نصب هر سرعت‌کاه در شهر بین ۳/۵ تا ۵‌میلیون تومان هزینه می‌شود واگر قرار باشد این هزینه به دلیل غیراستاندارد بودن سرعت‌گیرها، بی‌فایده باشد، لازم است که از ابتدا جلوی نصب این سرعت‌گیرها گرفته شود.
وی تاکید کرد: باید قبل از اصلاح نسبت به استانداردسازی سرعت‌گیرها اقدام شود و تا زمانی که به نقطه مطلوب دستیابی نشده است، از نصب آنها در معابر شهر خودداری شود تا نیاز به اصلاحات بعدی به حداقل برسد.

جمع‌آوری غیراستانداردها
شهردار یزد درباره نصب سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در معابر شهر یزد گفت: سرعت‌گیرهای غیراستاندارد باید از معابر شهر جمع‌آوری شوند.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» افزود: سال گذشته تلاش و اعتبار ویژه‌ای برای استانداردسازی سرعت‌گیرهای شهر هزینه شد که منجر به استانداردسازی اغلب معابر شهر شد.
به گفته این مسئول سرعت‌گیرهای استاندارد دارای ویژگی‌هایی از جمله سطح مقطع ذوزنقه با قاعده ۳‌متر و حداکثر ارتفاع ۹‌سانتی‎‎متر    هستند و باید رنگ آمیزی و خط‌کشی شوند.
وی اجرای این سرعت‎کاه‌ها را گامی‌ موثر در کاهش تصادفات شهری دانست و گفت: اجرای سرعت‌گیرها در سال جاری به مناطق شهرداری واگذار شده و از مدیران مناطق خواسته شده است که ضمن استانداردسازی سرعت‌گیرهای موجود، نسبت به نصب سرعت‌گیرهای استاندارد اقدام کنند.

تخصیص اعتبار برای نصب سرعت‌گیرهای استاندارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نیز گفت: در حال حاضر نیمی از سرعت‌گیرهای شهر دارای ویژگی‌های استاندارد هستند.
«محمدرضا شفیعی» با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای شناسایی و ثبت مشخصات سرعت‌گیرهای موجود در معابر شهر، افزود: مناطق شهرداری و سازمان عمران در حال هزینه‌کرد اعتبار در نظر گرفته شده برای استانداردسازی سرعت‌گیرهای شهر هستند.
وی با اشاره به اینکه نصب سرعت‌گیر در معابر فرعی در اولویت قرار دارد، ادامه داد: البته نصب سرعت‌گیر در برخی از معابر شهری به دلیل سرعت تردد بسیار بالای خودروها و وقوع تصادفات متعدد لازم است.
این مسئول از نصب سرعت‌گیر در برخی از نقاط شهر از جمله خیابان خرمشهر و خیابان سیدگلسرخ به دلیل تردد زیاد وسایل نقلیه به ویژه موتور و بروز تصادفات در این معابر خبر داد. شفیعی گفت: نیاز به نصب سرعت‌گیر در معابر حاشیه شهر به ویژه منطقه حسن‌آباد بیشتر از سایر نقاط شهر احساس می‌شود، چرا که هر روز شاهد تصادفات مرگبار در معابر این منطقه ناشی از سرعت بالای تردد وسایل نقلیه به ویژه موتورسواران هستیم.

ویژگی سرعت‌گیرهای شهر یزد
شهروندان یزدی معتقدند که سرعت‌گیرهایی که در شهر برای کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه نصب شده است فاقد استانداردهای لازم هستند. شهرداری کار شناسایی و ثبت مشخصات سرعت‌گیرهای شهر را برای استانداردسازی آنها در پیش گرفته است. با توجه به هزینه سنگین نصب سرعت‌گیر در معابر شهر، باید ساخت آنها با رعایت استانداردها انجام شود تا بعد از نصب آنها دیگر  نیازی به اصلاح آن احساس نشود.

بخش نظردهی بسته شده است..