معاون دانشجویی دانشگاه یزد:

اقتصاد مقاومتی یعنی کارآفرینی و استقلال اقتصادی

معاون دانشجویی دانشگاه یزد با بیان این‌که تحریم‌های اقتصادی مفهومی به نام اقتصاد مقاومتی را به ادبیات ما وارد کرده است، گفت: تحقق برنامه‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد.

به گزارش یزدی نیوز «محمدرضا صادقیان‌شاهی» با بیان این‌که دانشگاه یکی از نهادهایی است که به واسطه گستردگی فعالیتها و رسالتش در آموزش می‌تواند در راه رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی گام بردارد، اظهار کرد: به نظرم باید از مفهوم قریب به ذهنی که در رابطه با اقتصاد مقاومتی وجود دارد خارج شویم.

 
وی افزود: اگر اقتصاد مقاومتی را تنها به عنوان عدم مصرف در نظر بگیریم اصلا دیدگاه جامعی نیست چرا چون اقتصاد مقاومتی مفهوم عام وسیع تری دارد با این مضمون که باید نگاهی به درون داشته باشیم.
 
معاون دانشجویی دانشگاه یزد،‌گفت: یکی از مفاهیم اقتصاد مقاومتی نگاه به درون یعنی این‌که باید کارآفرینی کنیم و تولید داشته باشیم، این مفاهیم جایگاه خاصی در اقتصاد مقاومتی دارد که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.
 
صادقیان شاهی در ادامه با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی با استقلال اقتصادی مترادف است، تصریح کرد: اقتصادی که متکی هستند به خارج یا به یکی از محصولات داخلی، اقتصادهای وابسته هستند. بنابراین باید اقتصاد را مستقل تعریف کنیم به گونه‌ای که با کم ترین تلاطم در جهان با مشکل مواجه نشویم. تحریم نشان داد که اقتصاد ما وابسته بوده و البته یکی از برکات آن این بود که ما به درون خود نگاه کردیم و برای رفع این وابستگی تلاش می کنیم.
 
این مسئول با اشاره به این‌که ما معتقدید ایجاد تفکر کارآفرینی در نسل جدید و تقویت آن نیز به عهده دانشگاه است، بیان کرد: البته تغییر هزینه دارد و سخت است، زمانی که بخواهیم از دیدگاه صرفا آموزشی و پژوهشی رها شویم و تفکر و دیدگاه دیگری را جایگزین کنیم، هزینه بر و زمان بر است.
 
وی افزود: البته فراموش نکنیم رسالت اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است، با این حال به عنوان مثال ما یکسری کارورزی‌های ویژه را برای دانشجویان در نظر گرفتیم که ۶ تا ۹ ماه در صنعت کار کنند تا با محیط آشنا شده و آنچه تئوری آموخته اند به عمل تبدیل شوند.
 
معاون دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین کار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را فرهنگ سازی دانست و گفت: فرهنگ‌سازی یعنی کاری که ماندگار خواهد شد، دانشگاه باید در تغییر نگرش دانشجوها کار کند. بر این اساس حوزه ی فرهنگی، دفتر نهاد و حوزه های آموزشی و اعضای محترم هیات علمی نقش مهمی دارند.
 
وزارت علوم نیز درسی را به عنوان کارآفرینی که در حال حاضر به عنوان درس عمومی ارائه می شود، ایجاد کرده این بدین معناست که وزارت هم در این زمینه دغدغه دارد.
 
وی در پایان تأکید کرد: یکی از بخش هایی که برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومی باید روی آن کار شود، توزیع عادلانه منابع و امکانات در تمام کشور هست، اگر بتوانیم شکاف طبقاتی را که بین اقشار مختلف هست پر کنیم و گروهی را که از امکانات کمتری برخوردار هستند به اصطلاح وارد بازی کنیم، بدون شک آن ها هم دارای ایده، فکر و طرح هستند که می توانند برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کنند
 
 
منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..