کولرهای آبی در یزد سالانه ۱۸ میلیون مترمکعب آب شرب را می‌بلعند

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آبفای استان گفت‌: ‌با نصب سایبان بر روی تمام کولرهای آبی استان، 226 لیتر بر ثانیه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«سیاوش پاکدل» با اشاره به وجود حداقل ۴۰۰ هزار کولر آبی در استان، اظهار کرد: اگر تمام این کولرها به سایبان مجهز شود حدود ۲۲۶ لیتر بر ثانیه در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و این رقم معادل وجود ۱۱ حلقه چاه آب شرب در شبکه آبرسانی است.

 
وی با بیان این که کولرهای آبی به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده مصرف آب در فصل تابستان هستند، خاطرنشان کرد: در هر سال حدود ۱۸ میلیون متر مکعب آب توسط کولرهای آبی استان یزد تبخیر و مصرف می‌شود که با نصب سایه‌بان بر روی آن‌ها، استفاده از رنگ سفید در بدنه کولر می‌توان تا ۱۵ درصد(یعنی بیش از ۲.۵ میلیون متر مکعب) مصرف آب را کاهش داد و به میزان سه تا پنج درجه‌ی سانتی گراد از هوای خنک‌تری بهره برد. 
 
پاکدل افزود: بازدیدهای منظم از کولر، جلوگیری از نشتی به واسطه تنظیم شناور و تعویض شیلنگ‌های فرسوده کولر از دیگر راهکارهای جلوگیری از هدرروی آب است.
 
وی سایر اقدامات مؤثر در رابطه با کولرهای آبی در راستای کاهش مصرف انرژی را، انتخاب کولر مناسب متناسب با متراژ فضا و شرایط آب و هوایی منطقه، عایق کردن کانال کولر برای جلوگیری از هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید، تعویض پوشال‌های کولر، تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، پرهیز از روشن نگه‌ داشتن مداوم کولر در طول روز و استفاده از تهویه طبیعی به خصوص در شب، عنوان کرد . 
 
مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آبفا در خصوص جایگزینی کولرهای گازی به جای آبی، گفت : هر دستگاه کولر آبی که حذف شود از مصرف ۴۵ متر مکعب آب شرب در استان یزد جلوگیری می‌کند.  البته با رعایت موارد بالا در رابطه با کولرهای آبی می توان راندمان کولرهای آبی را افزایش و از مصارف زیاد در کولرهای آبی تا حدی کاست. 
 
وی مزیت‌های استفاده از پوشال سلولزی نسبت به پوشال های معمولی را ، ساختار همگن و کاملا یکنواخت آن، توزیع یک نواخت آب در بین پوشال و ایجاد خنکی بسیار بیشتر برشمرد. 
 
پاکدل در پایان از شهروندان خواست تا با نصب سایبان بر روی کولرهای آبی به عنوان یک اقدام ساده و کم هزینه، باعث کاهش مصرف آب و بهره‌مندی از هوای خنک‌تر شوند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..