رییس سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی استان یزد:

یزد از بحرانی‌ترین مناطق کشور از نظر منابع آبی/یزد، سومین استان مهاجرپذیر کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با اشاره به ضرورت ایجاد نگاهی فرابخشی و جزئی‌‎‎نگری در راستای ارتقا و توسعه منابع راهبردی و کلان ملی برای استان، گفت: استان یزد یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور از نظر منابع آبی است.

به گزارش یزدی نیوز"حمیدرضا نصیری‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه یزد،‌با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان یزد، این برنامه را فرصتی برای توجه به محورهای اساسی توسعه و توانمند کردن زیرساخت‌ها در استان خواند.

وی ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن مصوبات و طرح‌ها در سفر ریاست جمهوری، اقدام ماندگاری در جهت توسعه پایدار استان به ویژه رشد اعتبارات استان صورت گیرد.

نصیری‌زاده در ادامه با اشاره به جمعیت ۱.۳۶ درصدی استان یزد نسبت به جمعیت کل کشور، اظهار کرد: خوشبختانه متوسط رشد سالیانه عمده بخش‌های اقتصادی کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات در استان یزد، از متوسط کشوری آن بیشتر است.

وی در این خصوص تصریح کرد: ارزش تولید هر یزدی در سال ۱۳۹۲ به طور متوسط ۱۸.۳ میلیون تومان بوده و این در حالی است که متوسط کشوری این رقم حدود ۱۱.۴ میلیون تومان است.

این مسئول، یزد را یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور از نظر منابع آبی عنوان و با بیان این که میانگین بلند مدت بارندگی سالانه استان حدود ۱۱۳ میلی‌متر است، اظهار کرد: وضعیت کم‌آبی در مناطق با تراکم بالای جمعیتی استان نظیر دشت یزد – اردکان، بحرانی‌تر است.

نصیری‌زاده با اشاره به وجود طوفان‌های شن و ریزگردها به عنوان یکی از مهمترین معضلات اقلیمی استان، اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۳۷ درصد یعنی قریب ۲.۸ میلیون هکتار از مساحت استان یزد را اراضی بیابانی به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت استان همچنین اظهار کرد: گسترش حاشیه‌نشینی و افزایش افقی شهر‌ها، تراکم بیش از حد جمعیت در محدوده دشت یزد- اردکان و معضلات زیست محیطی صنعتی شدن، شهر و استان یزد را در معرض خطر جدی قرار داده است.

وی روند صنعتی شدن استان یزد را از جمله عوامل افزایش مهاجرت به استان یزد دانست و بیان کرد: استان یزد با خالص مهاجرپذیری حدود ۶۲ هزار نفر در ردیف سه استان اول مهاجر‌پذیر کشور قرار دارد.

نصیری‌زاده خاطرنشان کرد: در راستای چشم‌انداز و نقشه راه توسعه استان، موضوع تامین آب شرب استان همراه با مدیریت مصرف منابع آبی به عنوان اصلی‌ترین اولویت راهبردی توسعه استان مورد توجه جدی قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به سفر فردای رئیس جمهوری به استان یزد، خاطرنشان کرد: البته طرح‌هایی هم در بخش‌های راه، بهداشت و سلامت، آموزش عالی، میراث فرهنگی، فرهنگ و هنر، ورزش، پارک‌های علم و فناوری، صنعت برق و انرژی‌های نو، آبخیزداری و کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصویب در سفر در نظر گرفته شده که امید است با تامین اعتبار مورد نیاز طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

بخش نظردهی بسته شده است..