جولان سودجویان کرونا با تونل ضدعفونی کننده هوشمند

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد از ناکارآمدی تونل‌های ضدعفونی کننده هوشمند در نابودی کرونا ویروس خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر مختاری گفت: با شیوع کرونا، عده‌ای با استفاده از روش‌های نوآورانه غیرمتعارفی با عناوینی مختلفی نظیر اتاقک، ایستگاه، جعبه، راهرو، دروازه و تونل ضدعفونی کننده با اسپری و پاشیدن ماده گندزدا به لباس و بدن افراد، ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند از انتشار میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا پیشگیری و یا حتی این ویروس را نابود کند.

وی با اشاره به شیوه عمل این دستگاه‌ها افزود: تونل‌های ضدعفونی کننده با استفاده از مواد شیمیایی و یا با استفاده از لامپ‌های تابشی در ورودی‌های مناطق پرخطر مانند بیمارستان‌ها، بازار، مجتمع صنعتی و ساختمان‌های اداری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، ایستگاه‌های اتوبوس، مجتمع‌های فروشگاهی، مساجد و سایر مناطق پرتردد نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به شیوه عمل این دستگاه‌ها با لامپ تابشی گفت: در این روش با استفاده از امواج ماورای بنفش (uvc) جهت ضدعفونی استفاده می‌کنند که این امواج برای پوست و چشم مضر و یکی از عوامل سرطان پوست شناخته شده است.
دکتر مختاری تصریح کرد: همچنین در روش استفاده از مواد شیمیایی از ترکیبات کلر، ازن، آب اکسیژنه به شکل قطرات بخار ریز استفاده می‌شود و به مدت ۶ تا ۳۰ ثانیه از چندین نازل از زوایای مختلف روی لباس و اندام فرد اسپری و مه پاشی می‌شود.
وی ادامه داد: در این روش، صرفا سطوح بیرونی لباس را لمس می‌کند و امکان نفوذ در لایه‌های زیرین لباس وجود ندارد و نابودی ویروس به این شیوه امکان پذیر نیست.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: ماده گندزا ازن یکی از ترکیبات آلاینده هوا است که برای پوست، چشم و سیستم تنفسی مضر و صدمات بیشتری را به فرد وارد می‌کند.
دکتر مختاری تاکید کرد: با توجه به منع استفاده این تجهیزات توسط مراجع بهداشتی ملی و بین‌المللی و همچنین عدم وجود هرگونه شواهدی علمی مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن این تجهیزات برای کاهش انتقال بیماری کووید ۱۹، کاربرد آن‌ها قابل قبول نیست و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین اقدامات کنترلی مانند شستشوی دست و فاصله اجتماعی برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس دانست.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..