افزایش بیش از ۱۲ برابری تولیدات کشاورزی یزد طی ۴۰ سال

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش بیش از 12 برابری تولید محصول زراعی و باغی استان طی چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی استان، این عملکرد همزمان با کاهش شش برابری سطح اراضی کشاورزی استان می‏‏‌خواند.

به گزارش یزدی نیوز«سید جمال سجادی‌پور»  ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی را یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور عنوان و اظهار می‌کند: از آنجایی که امنیت غذایی جامعه به کشاورزی وابسته است، خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی که یکی از جهت‌گیری‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شود به عهده جهادکشاورزی گذاشته شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 
وی با بیان این که این سازمان در گذشته با عنوان جهادسازندگی، اقدامات بسیار مطلوبی در راستای توسعه استان داشته است، تصریح می‎‎کند: برخورداری ۹۹ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت روشنایی، ۸۰ درصد از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، ۸۹ درصد از راه آسفالته و ۸۰ درصد از ابنیه بهداشتی، از عمده‌ترین تاثیرات این نهاد بوده است.
 
این مسئول با اشاره به سطح زیر کشت ۱۱۵ هزار و ۸۱۵ هکتاری کنونی استان، عنوان می‏‏‌کند: هر چند سطح زیرکشت کنونی استان نسبت به سال ۵۷، حدود شش برابر یعنی معادل ۲۰ هزار و ۸۱۹ هکتار کاهش یافته ولی در تولید محصولات زراعی و باغی بیش از ۱۲ برابر رشد داشته‌ایم.
 
وی میزان تولید محصولات کشاورزی استان در سال ۹۶ را یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن ذکر و تصریح می‏‌کند: میزان تولیدات زراعی استان از ۳۷ هزار و ۵۷۵ تن در سال ۵۷ به ۵۰۴ هزار و ۲۷۱ تن در سال ۹۶ رسیده که رشد ۱۴ برابری داشته و در بخش محصولات باغی نیز این میزان از ۲۹ هزار و ۲۰۵ تن به ۲۵۱ هزار و ۴۲۱ تن رسیده که رشد ۹ برابری داشته است.
 
به گفته سجادی‌پور، افزایش عملکرد محصولات استان در واحد سطح و بهره‌برداری بهینه از منابع، میزان تولید محصولات گلخانه‌ای استان با سطحی معادل هزار و ۵۵۰ هکتار را به رقم ۴۵۰ هزار تن محصول ارتقا بخشیده است.
 
وی توسعه کشت محصولات کم‌آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان مانند پسته، محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انار و خرما را از دیگر دستاورد‌های بزرگ جهادکشاورزی استان پس از پیروزی انقلاب می‎‎خواند و بیان می‎‎کند: کسب رتبه دوم استان در تولید محصولات گلخانه‌ای، جایگاه سوم در تولید پسته، مقام چهارم در تولید زردآلو و قیسی و مقام پنجم در تولید میوه انار از دیگر دستاوردهای جهادکشاورزی در این دوران بوده است.
 
جایگاه اول یزد در تولید بلدرچین و کبک کشور
 
رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که از ۳ میلیون و ۴۹ هزار واحد دامی بیش از ۳۹۰ هزار تن محصول تولید می‏‏‌شود، عنوان می‏‏‌کند: خوشبختانه در حوزه‌ دام و طیور رشد ۹ برابری تولیدات را در استان در چهار دهه عمر پربرکت انقلاب داشته‌ایم و از میزان تولید ۴۸ هزار و ۶۸ تن در سال ۵۷ به میزان ۳۹۱ هزار و ۷۳۷ تن در سال ۹۶ رسیده‌ایم. 
 
وی با بیان این که استان یزد در زمینه‌هایی مانند تولید گوشت بلدرچین و کبک جایگاه اول کشور را در اختیار دارد، اضافه می‏‏‌کند: راه‌اندازی ۷۱ مجتمع تولیدی و اشتغالزایی دام و طیور از دیگر دستاوردهای استان پس از پیروزی انقلاب بوده است.
 
وی توسعه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی با تولید سالیانه بیش از یک‎‎هزار تن ماهی سردآبی و گرم ‎ آبی را نیز از دیگر اقدامات قابل توجه این حوزه عنوان می‎کند.
 
رشد ۴۵ درصدی راندمان کشاورزی استان
 
سجادی‎‎پور در بخش دیگری از سخنانش فعالیت‌های انجام شده در زمینه‌های آبی و خاکی از سال ۶۸ تا ۹۶ را به تفکیک نوع فعالیت عنوان و تشریح می‎‎کند: تجهیز و نوسازی ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنتی، ایجاد یک‏‏‌هزار کیلومتر جاده‏‏های بین مزارع، ساخت کانال آبیاری عمومی و لوله‌گذاری به میزان سه هزار کیلومتر، ساخت دو هزار باب استخر ذخیره آب، مرمت و لایروبی سالانه ۳۰۰ رشته از قنوات استان و آبیاری تحت فشار ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان از دیگر خدمات قابل توجه جهادکشاورزی یزد در این مدت بوده است.
 
رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به رشد ۴۵ درصدی راندمان کشاورزی استان از سال ۶۸ تا ۹۶، تصریح می‎‎کند: ارتقاء کارایی مصرف آب به ۱.۷ کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر یک مترمکعب آب، یکی از بارزترین نتایج این اقدامات بوده است، ضمن این که ارتقاء ضریب مکانیزاسیون به ۱.۶ اسب بخار در هکتار با نوسازی ناوگان ماشین‌های کشاورزی نیز دستاوردی قابل توجه در این مدت بوده است.
 
وی با بیان این که پروانه ۲۷۹ واحد بهره‏برداری کشاورزی نیز در این سنوات برای استان صادر شده است، اظهار می‎کند: تاکنون از سوی سازمان جهادکشاورزی، چهار هزار و ۲۱۷ میلیون ریال برای ایجاد چهار هزار و ۶۴۶ فرصت شغلی هزینه شده که هر چند ظرفیت اسمی آن ۹۵۲ هزار تن برآورد شده بود اما در ظرفیت عملی شاهد تولید یک میلون و ۱۹۸ هزار تن محصول در این حوزه هستیم.
 
سجادی پور در ادامه با اشاره به صدور هزار و ۲۴۶ فقره جواز تاسیس از سال ۶۷ تاکنون نیز بیان می‎کند: بیش از ۲۰ درصد از این جوازها در قالب ۲۷۹ طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفته که ظرفیت فرآوری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را به یک میلیون و ۱۹۸ هزار تن در سال ۱۳۹۶ رسانده و چهار هزار و ۶۴۶ نفر در این بخش شاغل شده‌اند.
 
افزایش ضریب پایداری کشاورزی با آموزش‌های موثر
 
رییس سازمان جهادکشاورزی استان در رابطه با خدمات آموزشی و ترویجی ارائه شده در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز می‎‎گوید: در حوزه‌ آموزش‌های ترویجی ۳۹۲ هزار و ۱۷۶ روز آموزش، مهارتی و فنی و حرفه‌ای غیررسمی ۳۱۵ هزار و ۹۴۰ روز آموزش، آموزش‌های ویژه زنان روستایی ۲۴۵ هزار و ۶۲۴ روز آموزش، ضمن خدمت کارکنان ۳۹ هزار و ۷۶۶ روز آموزش، بهره‌برداران ۳۷ هزار روز آموزش و آموزش علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی دو هزار و ۳۷۰ نفر روز آموزش ارائه شده است.
 
این مسئول اضافه می‎‎کند: ارائه این خدمات آموزشی علاوه بر ارتقای دانش فنی و مهارتی بهره‌برداران و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص حوزه کشاورزی به اشاعه یافته‌های علمی نوین در بین تولیدکنندگان منجر و سهم قابل توجهی در افزایش ضریب پایداری و توسعه بخش کشاورزی استان داشته است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..