معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار:

طرح های کشاورزی استان با نگاه به فعالیت های دانش بنیان و مبتنی بر علم انجام شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار یزد با بیان اینکه در برنامه ریزی آینده ‌برای یزد توسعه کشاورزی سنتی جایگاهی نخواهد داشت، گفت: لازم است طرح های کشاورزی استان مبتنی بر علم روز، دانایی محور و با نگاه به فعالیت های دانش بنیان تعریف ‌و انجام شود.

به گزارش یزدی نیوزستاد راهبری شهرک های کشاورزی استان با حضور "علی زینی وند" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، "‌علی اشرف منصوری" مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی ایران ‌و اعضای این ستاد در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این نشست با بیان اینکه اگر در مورد وضعیت یزد مطالعه ای انجام نشود، با کشاورزی آن مخالفت خواهد شد، بیان کرد: این درحالی است که یزدی ها به دلیل کم آبی، خلاقیت را چاشنی فعالیت خود در تمامی زمینه ها قرار داده اند.
"علی زینی وند" ‌ادامه داد: بحث هدر رفت آب در کشاورزی استان وجود ندارد اما در عین حال مانند همه جای کشور، عدم مدیریت درست منابع آب مصرفی در این بخش وجود دارد با این حال آب اضافی وارد حوزه کشاورزی نمی شود.
وی افزود: همین نگاه موجب شده تا بیشترین سهم، برای کشاورزی در تسهیلات پایدار و روستایی درنظر گرفته شود ‌و طرح های این بخش با نگاه کاملا کارشناسی، فنی، هدفمند و براساس دانش روز تدوین می شود.
زینی وند با بیان اینکه استفاده از فناوری در توسعه گلخانه ها به منظور کاهش مصرف آب د  استان صورت گرفته است ، خاطرنشان کرد: توسعه این فناوری و استفاده از فضای گلخانه ای هم در کشور و هم در استان مورد توجه است، از این رو یزد در میان استان های برتر ‌در این حوزه قرار دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: در توسعه برنامه های کشاورزی به دلیل ارزش افزوده پایین و نیز ایجاد شغل برای افراد غیر دانش آموخته دانشگاهی، روش های سنتی جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: تلاش این است، طرح های بخش کشاورزی بر منبای علم، دانایی محور و بر پایه مباحث دانش بنیان باشد تا ارزش افزوده با ثبات بالا ‌نصیب استان شود.
زینی وند در پایان سخنان خود تصریح کرد: بسیاری از پهنه های کشاورزی استان در پیچ و خم های اداری معطل مانده در حالی که مشکلات آن، قابل رفع ‌و حل است و می توان در تعریف آمایش سرزمین زمینه توسعه این بخش را با نگاه فناوری و ایجاد کشت گلخانه ای مدنظر داشت.
 
 
۴۵۰ هزار هکتار سطح زیرکشت سبزی و صیفی در کشور
 
 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون ۴۵۰ هزار هکتار سطح زیرکشت سبزی و صیفی است که می‌توان محصول تولیدی این بخش را تنها در ١٠ درصد گلخانه‌های متراکم تولید کرد.
"علی‌اشرف منصور‌ی" افزود: ۱۳۰ شهرک در استان‌ها با سطح زیر کشت ۱۸ هزار هکتار تحویل شرکت شهرک های کشاورزی ایران شده است. 
وی بابیان اینکه این شرکت وظیفه‌ مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی در مجتمع‌‌ها و شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی را به عهده دارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که آینده کشاورزی ایران در این شهرک‌ها رقم می‌خورد و می‌تواند دغدغه ها درباره آب، اشتغال و توسعه را پاسخ دهد. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران تأکید کرد: هیچ فعالیتی در کشاورزی به‌اندازه فعالیت در شهرک‌های کشاورزی در اشتغال، توسعه روستاها، رونق صادرات و تجارت مؤثرتر نیست.
وی توسعه روستاها و تثبیت جمعیت آن‌ها را با استفاده از توان و ظرفیت شهرک‌های کشاورزی میسر دانست و ادامه داد: رویکردها در شهرک‌ها تغییر کرده، مطالعات و صدور مجوز تسهیل شده و در کمترین زمان و بدون هزینه داده می‌شود و تأمین زیرساخت‌ها نیز مدنظر است.
منصوری درباره وضعیت استان یزد هم بیان کرد: ۲۵۰ هکتار اراضی این شهرک‌ها در یزد تنها ۲۰ لیتر آب در اختیار دارد و این درحالی‌ است که میانگین بهره‌وری آب در آن سه‌دهم لیتر در هر هکتار است.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..