مدیر کل فنی و حرفه‌ای یزد اعلام کرد؛

اجرای طرح «ایران مهارت» ویژه دانش‌آموزان از مهرماه/رفع بیکاری در جامعه با اهتمام به آموزش‌های مهارتی

مدیر کل فنی و حرفه ای استان یزد از آغاز اجرای طرح «ایران مهارت» ویژه دانش‌آموزان پایه اول متوسطه دوم در این استان از اول مهرماه خبر داد و این طرح را علاوه بر کمک در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، موثر در زمینه‌سازی آینده شغلی آنها دانست.

به گزارش یزدی نیوز«علی آقا افضلی» به مناسبت هفته دولت در جمع اهالی رسانه با اشاره به قانون الزام بکارگیری و استخدام مهارت‌آموختگان فنی و حرفه‌ای در بازار کار، برخی از تفاهم‌نامه‌های شاخص فنی و حرفه‌ای با سایر دستگاه‌ها در راستای مهارت‌آموزی افراد را تشریح کرد و گفت: براساس تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه‌ای با شرکت ملی گاز ایران تمام متقاضیان فعالیت در جایگاه‌های CNG باید ضمن مهارتآموزی نسبت به دریافت گواهینامه مهارت‌اموزی در این رابطه برای صدور مجوز فعالیت اقدام کنند.

وی افزود: همچنین بر طبق این تفاهم نامه پرسنل فعال در حوزه قرائت کنتورهای گاز نیز باید در دوره‌های مهارت آموزی مرتبط با قرائت و تست کنتورهای گاز و مشکلات در این زمینه آموزش ببینند.

به گفته آقا افضلی، فنی و حرفه‌ای در تفاهم‌نامه با اموزش و پرورش، بخش عمده‌ای از آموزش‌های کارگاهی دانش‌اموزان شاخه کار و دانش را برعهده گرفته که سال گذشته در یزد تعداد ۴۸۹ دانش آموز در این رابطه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی یکی از طرح‌های جدید و موثر فنی و حرفه‌ای را طرح «ایران مهارت» خواند و گفت: این طرح نیز با همکاری اموزش و پرورش و در راستای کاهش بیکاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی در مورد این طرح عنوان کرد: دانش‌آموزان پایه اول متوسطه دوم براساس این طرح موظف به فراگیری آموزش‌های مهارتی به مدت ۶۰ ساعت هستند و این آموزش‌ها براساس سلیقه دانش‌اموز خواهد بود لذا می‌تواند هم در هدایت تحصیلی و هم در آینده شغلی وی زمینه‌ساز باشد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان از ابلاغ این طرح که از سال گذشته به صورت پایلوت در هشت استان کشور اجرایی شد، به سایر استان‌ها خبر داد و گفت: براساس این طرح که از ابتدای مهرماه امسال در استان آغاز خواهد شد، ۱۰ درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی و ۱۰۰ درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی و هیات امنایی موظف به شرکت در این طرح هسند.

وی در ادامه به تفاهم‌نامه فنی و حرفه‌ای با قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروی‌های مسلح اشاره و یاداور شد: براساس این تفاهم‌نامه، سازمان فنی و حرفه‌ای سالیانه متعهد به آموزش مهارتی ۱۰۰ هزار سرباز است که تعهد استان یزد در این رابطه برای امسال ۸۹۰ مفر است.

به گفته وی، در پنج ماهه نخست امسال ۷۱۹ سرباز در پادگان‌های استان یزد از اموزش‌های مهارتی بهره‌مند شده‌‌اند و با ادامه این روند تا پایان سال می‌توانیم تا دو برابر تعهد خود اقدام کنیم.

آقا افضلی از تفاهم‌نامه فنی و حرفه‌ای با وزات علوم نیز خبر داد و اظهار کرد: نظر به این که بخش عمده‌ای از بیکاران امروز جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، برطبق مفاد این تفاهم‌نامه ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان با همکاری دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی از اقدامات موثر فنی و حرفه‌ای در راستای رفع محدودیت‌های رشته‌های آموزشی را اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی خواند و گفت: براساس این طرح از ظرفیت‌های بخش خصوصی و اصناف در رشته‌هایی که در فنی و حرفه‌ای وجود ندارد برای آموزش متقاضیان اقدام خواهد شد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان در بخش دیگری از سخنانش به اعتبارات این اداره کل اشاره و در این باره تصریح کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان دارای ۲۳ مرکز آموزشی است که قدمت برخی از آنها بیش از ۴۰ سال و دچار فرسودگی است لذا خوشبختانه با اختصاص ۳۱۹ میلیون تومان اعتبارات ملی عمرانی، بهسازی این مراکز در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین به اختصاص ۵۶۰ میلیون تومان اعتبارات ملی خرید تجهیزات به این اداره کل، خاطرنشان کرد: از محل این اعتبارات پس از نیازسنجی مراکز اقدام به خرید تجهیزات و توزیع و نصب متناسب با مراکز شد.

وی به خرید و اختصاص ۱۷ درستگاه خودروی سواری جدید خارجی برای تجهیز کارگاه‌های اتومکانیک مراکز آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با این اقدام مهارت‌آموزان با مکانیک و تعمیرات خودرو‌های جدید خارجی نیز آشنا می‌شوند.

آقا افضلی از اختصاص ۲۹۹ میلیون تومان اعتبارات استانی نیز به این اداره کل خبر داد و با اشاره به انجام طرح رهگیری شغلی مهارت‌آموزان مراکز دولتی به صورت سالیانه، عنوان کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از هفت هزار و ۲۴ مهارت اموخته صاحب گواهی مهارت مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای، تعداد ۲۴۱۳ نفر شاغل بودند و ۴۱۲۵ نفر نیز غیرکارجو بودند که عمدتاً شامل دانشجویان، دانش‌اموزان و سربازان و زنان خانه‌دار بودند که می‌توان انها را نیز جزو شاغلین محسوب کرد. البته ۴۷۰ نفر بنا به دلایلی هیچ تمایلی به اشتغال نداشتند و ۱۶ نفر نیز قابل دسترس جهت ارزیابی نبودند.

وی با اشاره به رایگان بودن اموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای عموم علاقمندان به کسب مهارت، تاکید کرد: برطب آمارهای ارائه اموزش‌های مهارتی می‌تواند کمک بزرگی به رفع معضل بیکاری در کشورمان کند لذا باید نسبت به بسط و توسعه آنها همت کنیم.

این مسئول کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و کسب مهارت در محیط‌های واقعی را از طرح‌های موثر در کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد و گفت: در طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموختگان از طریق کاریابی‌ها برای کسب اموزش‌های مهارتی به واحدهای متقاضی معرفی می‌شوند و ضمن دریافت متوسط ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه کمک آموزشی، کسب مهارت می‌کنند.

به گفته وی، در صورتی که کارفرمایان اقدام به جذب این افراد کنند نیز تا دو سال از پرداخت سهم حق بیمه این افراد معاف خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه اموزش‌های مهارتی به روستاییان در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۱۴۵ هزار و ۹۱۰ نفر ساعت آموزش به روستاییان استان داده شده که معادل ۶۰ درصد تعهد امسال این اداره کل در این حوزه بوده است.

آقا افضلی با کاهش بازگشت به زندان در مددجویان مهارت آموخته فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: در همین رابطه در پنج ماهه نخست امسال ۴۲ هزار و ۱۸۶ نفر ساعت آموزش ارائه شده که تا پایان سال طبق تعهد باید به ۹۵ هزار نفر ساعت برسد.

وی ارائه ۳۱ هزار و ۶۳۷ نفر ساعت آموزش مهارت‌های مورد نیاز به زنان سرپرست خانوار را نیز در این مدت یاداور شد و در پایان تاکید کرد: آمورزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای فرصت مغتنمی برای تمام افراد فاقد مهارت ولی جویای کار است و می‌تواند نقش موثری در اشتغال افراد جامعه داشته باشد.

 

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..