همایش ملی نساجی سنتی در یزد برگزار شد

no-thumbs

همایش ملی نساجی سنتی با محوریت غیاث ‌الدین نقشبند یزدی با حضور محمدرضا سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد و جمعی از مدیران استان، استادان و پژوهشگران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزاین همایش یک روزه با هدف بررسی نقش غیاث‌الدین نقشبند در تاریخ نساجی ایران، نقش خلاقیت و نوآوری در طرح‌های غیاث، ابعاد مختلف زندگی غیاث، نساجی سنتی و کارآفرینی، نساجی سنتی و هویت ملی و نساجی سنتی فرصت‌ها و تهدیدها برگزار شد.
محمد احمدزاده دبیر علمی این همایش با بیان اینکه ۴۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است گفت: از این تعداد چهار مقاله به صورت شفاهی و ۱۶ مقاله به صورت پوستر در همایش ارایه شد.
شرکت کنندگان در حاشیه این همایش از نمایشگاه آثار نساجی استان یزد که در راستای معرفی هرچه بیشتر نساجی سنتی این استان برپا شده نیز بازدید کردند.
کاربافی، دارایی و احرامی از جمله صنایع نساجی بود که در این نمایشگاه معرفی شد.
غیاث‌الدین نقشبند یزدی در اوایل قرن یازدهم قمری در شهر یزد دیده به جهان گشود و در اوایل جوانی به واسطه شهرتی که در هنر بافندگی کسب کرد به دربار شاه عباس راه یافت و اداره کارگاه سلطنتی رابر عهده گرفت.
شیوه‌ طراحی پارچه‌های او از طرح ‌های دوره اول دوره صفویان اقتباس شده بود و در تصاویر پارچه‌های بافت او سبک رضا عباسی را می‌توان مشاهده کرد.
وی پس از مدتی از اصفهان به یزد بازگشت. یزد در زمان او و فرزندان و نوادگانش به واسطه هنر بافندگی آنها به مرکز شعربافی ایران تبدیل شد که محصولات نساجی آن به هند نیز صادر می‌شد.
خواجه غیاث ‌الدین در اواخر عمر انزوا گزیند و به شاعری و سخنوری پرداخت.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..