کشت گیاهان دارویی در بافق افزایش یابد

به گزارش یزدی نیوزرئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به زمینه مساعد شهرستان بافق برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید برای افزایش سطح زیرکشت این گیاهان در این منطقه برنامه ریزی شود.

 خدا کرم جلالی در نشستی با مسئولان منابع طبیعی یزد با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گیاهان دارویی به دلیل کم آبخواهی این گونه ها اظهارداشت: هر سال می توان حدود ۱۰۰ هکتار از زمین های زراعی این شهرستان را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داد که منشا درآمد و اشتغال برای خانواده ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی مشاغل خانگی درآمدزا برای خانوارهای شهرستان بافق محسوب می شود عنوان کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه آماده هر گونه همکاری هستیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: افزایش مصرف گیاهان دارویی بازار خوبی را برای عرضه این گیاهان به وجود آورده و به عنوان یکی از مشاغل خانگی می تواند برای خانوارها درآمدزا باشد.

جلالی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن کشور در روی کمربند خشکی اظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد کشور روی کمربند خشکی قرار گرفته و براساس بررسی های انجام شده حدود ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی در عرصه های طبیعی کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور سه میلیون هکتار جزو کانون درجه یک به شمار می رود، افزود: دولت در برنامه ششم توسعه در زمینه بیابان زدایی پیش بینی های لازم را انجام داده است.

جلالی همچنین بر ضرورت اجرای عملیات بیابان زدایی در هشت میلیون هکتار از مراتع کشور تاکید کرد و گفت: ۲.۳ میلیون هکتار از این سطح را ایجاد جنگل در بخش مرکزی و شرقی کشور تشکیل می دهد.

وی از اجرای عملیات آبخیزداری در ۲۶ میلیون هکتار از مراتع کشور خبرداد و عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تهدیدهایی مانند گرمایش، کمبود آب و بیابان زایی اقدامات گسترده ای در زمینه آبخیزداری و بیابان زدایی در ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور باید انجام شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه با اجرای عملیات آبخیز داری می توان در هر هکتار به طور متوسط ۵۲۰ متر مکعب آب ذخیر کرد یادآور شد: این در حالی است که ۷۰ درصد از نزولات خدادادی تبخیر می شود ولی می توان ۳۰ درصد باقی مانده را می توان به سفره های زیرزمینی تزریق کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان این که بافق جزو مناطق ویژه کشور است، خاطر نشان کرد: باید برای طرح های بیابان زدایی، پخش سیلاب و کنترل شن های روان در این شهرستان از محل اعتبارات استانی و ملی برنامه ریزی شود.

وی همچنین در خصوص تفاهمنامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بسیج سازندگی یادآور شد: براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیرامون دو پروژه مهم آبخیزداری و بیابان زدایی کارهای موثری با همکاری بسیج سازندگی صورت می گیرد.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..