معرفی سنگ‌های قیمتی یزد در سال ۹۵

به گزارش یزدی نیوزدستان هنرمند مردم یزد از گذشته تاکنون با انواع صنایع‌دستی انس یافته است. یزد در بعضی رشته‌های صنایع‌دستی دارای برند شاخصی در کشور و دارای پیشینه تاریخی است از آن جمله «صنایع‌نساجی» و زیورآلات سنتی و زیلو‌بافی است که مختص شهرستان میبد است.
طی دو سال اخیر مسئولان صنایع‌دستی استان به لحاظ مالی و اعتبارات استانی با مشکل روبه‌رو بودند ولی با تدبیر و برنامه‌ریزی توانستند شهرهایی را که به نوعی به نام یکی از رشته‌های صنایع‌دستی صاحب نام هستند، در بعد جهانی مطرح کنند از جمله « شهر جهانی زیلو» که به نام میبد شناخته شده و تلاش‌های معاونت صنایع‌دستی در این زمینه نیز تاثیر گذار بوده است.
علاوه بر احیای رشته‌های صنایع‌دستی که به دلایلی رو به فراموشی است، هر ساله به اسم یکی از صنایع‌دستی نامگذاری می‌شود. از آنجا که زیورآلات سنتی کشور با نام یزد شناخته شده است، سال۹۵ سال مطرح‌شدن «سنگ‌های قیمتی» استان نامیده شده که از زیرمجموعه‌های زیورآلات سنتی استان است.

فعالیت بیش از هزار نفر در رشته زیورآلات
معاون صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: سازمان صنایع‌دستی کشور در تلاش است طی برنامه‌ای هر سال را با نام رشته‌ای از صنایع‌دستی معرفی کند. سال گذشته بحث «صنایع نساجی» مطرح بود و در این زمینه معاونت صنایع‌دستی استان توانست چرخه نساجی را تقویت کند.
«محمدرضا دهقان مهرجردی» می‌افزاید: امسال هم برای بهره‌گیری از این ظرفیت و ارتقای زیورآلات سنتی، سال «سنگ‌های قیمتی» نامیده شده است. به گفته وی، طلای یزد با عیار۲۰ سنجیده می‌شود و این یک امتیاز برای این صنایع به شمار می‎رود.
وی ادامه می‌دهد: در شهرستان ابرکوه، با همکاری بخش خصوصی یک کارگاه سنگ‌تراشی سنگ‌های قیمتی در حال بهره‌برداری است و اکنون ۱۶ نفر در این کارگاه فعالیت خود را شروع کرده اند.
دهقان مهرجردی بیان می‌کند: حداکثر تسهیلات و امکانات سازمان برای ارتقا، آموزش و توسعه این صنایع به‌کار گرفته می‌شود، آموزش‌هایی هم به علاقه‌مندان این رشته داده شده و جوانان زیادی از آن استقبال کرده اند.
به گفته وی، هر چند در دانشگاه علمی و کاربردی میراث فرهنگی، صنایع زیورآلات سنتی تدریس و دانشجویانی هم در این رشته تحصیل می‌کنند ولی برای آموزش و ابتکار و ایده پردازی در این رشته کارگاه‌هایی هم فعالیت دارند.
دهقان می‌گوید: برخی استان‌های کشور در صنایع سنگ‌های قیمتی فعالیت قوی‌تری دارند و تلاش می‌کنیم برای بازاریابی و فروش محصولات بهتر و مطلوب‌تر هنرمندان اقدام و آموزش‌های پیشرفته‌تری به آنان داده شود.
وی با اشاره به تعداد هنرمندان این صنایع، می‌افزاید: تاکنون بیش از هزار نفر در رشته زیورآلات سنتی فعالیت دارند که تلاش شده حداقل ۱۰ درصد از این هنرمندان به سمت ساخت سنگ‌های قیمتی روی آورند تا استان در سنگ‌های قیمتی هم پیشرو شود.

همکاری دستگاه‌ها برای مطرح‌شدن زیلوی میبد
معاون صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌افزاید: امسال دو پرونده ثبتی برای شهر نساجی و شهر زیلو در برنامه معاونت صنایع‌دستی مطرح است که تلاش می‌شود زمینه‌ها برای این رویداد آماده باشد.
دهقان ادامه می‌دهد: صنعت نساجی شهر یزد دارای قدمت تاریخی است. برای تقویت چرخه نساجی   و کسب و کار موفق، پایگاه‌های درون‌محله‌ای ایجاد شده، ارتقای صنایع نساجی ادامه یافته و کارگاه‌های آموزشی در بعضی شهرستان‌ها برگزار شده است.
این مسئول با اشاره به تلاش مسئولان صنایع‌دستی درباره تلاش برای انتخاب میبد به عنوان «شهر زیلوی جهان» نیز می‌افزاید: برای انتخاب و فراهم شدن زمینه‌های جهانی شدن میبد در رشته زیلو‌بافی، باید همه دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند.
وی بیان می‌کند: شهر جهانی عنوان کمی نیست و نیاز به زمینه‌ها و زیر ساخت‌های لازم مثل آمارگیری از تعداد کارگاه‌های فعال،تعداد هنرمندان ، نحوه امرار معاش و کمک اقتصادی این رشته به هنرمندان آن دارد.
دهقان می‌افزاید: برای افزایش فعالیت کارگاه‌ها باید مواد اولیه و امکانات لازم در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا این صنعت پویا شود. معاونت مشکلات مالی شدیدی دارد اما از حداقل امکانات برای فراهم شدن این زمینه‌ها و تهیه مستندات لازم برای جهانی شدن کوتاهی نمی‌کند.

ضعف بازار فروش زیلو؛ چالش این صنعت
معاون صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار می‌کند: صنعت زیلو علاوه بر ظرفیت‌های خوب، ضعف‌هایی هم دارد که اگر برطرف نشود، با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.
دهقان معتقد است: صنعت زیلوی میبد به همان اندازه که دارای برند و شهرت جهانی است، در بازاریابی، فروش و جذب مشتری ضعف‌هایی زیادی دارد. به گفته وی، باید زیلو طبق سفارش مشتری ارائه شود. اگر در آینده سیستم متمرکزی برای جذب سفارش‌های مشتریان ایجاد شود، مسلما طبق خواسته و سفارش مشتریان زیلو تهیه می‌شود و مردم محلی نیز برای استفاده از آن رغبت پیدا می‌کنند.
دهقان می‌گوید: بیش از ۱۷۰ نفر در سیستم ثبتی معاونت صنایع‌دستی ثبت نام کرده اند که به فعالیت زیلو بافی مشغول و دارای کارت شناسایی هستند، اما ۶۰۰ نفر از زیلو بافان هم به دلیل مشکلات این هنر به مشاغل دیگری روی آورده و این هنر را ترک کرده اند.
این مسئول ادامه می‌دهد: بافت زیلو در شهرستان میبد ریشه تاریخی دارد و بیشتر مردم این شهرستان در گذشته و حال به این کار مشغول بوده اند اما با صنعتی‌شدن شهرستان میبد و رشد کارخانه‌های مختلف کاشی و سرامیک، این حرفه را ترک کردند. وی بیان می‌کند: اکنون ۷۰ کارگاه‌ خانگی ۱۰‌نفره و ۷۰ نفر در مجتمع‌های زیلو بافی مشغول به کار هستند، که باید با ارائه تسهیلاتی به صاحبان این صنعت، کارگاه‌های زیلو بافی احیا شوند.
همشهری

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..